|
کدخبر: 47822

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نیشابور + تصاویر

در مسیر جاده‌ای بین تهران به مشهد، می‌بایست از یکی از شهرهای تاریخ ساز ایران عبور کنید. نیشابور به عنوان یکی از شهرهای مطرح ایران که اندیشمندان، شاعران، عارفان و حتی تاریخ نویسان بسیاری را به فرهنگ و ادب ایرانی تقدیم کرده، در این مسیر قرار دارد.

گسترش‌نیوز: اما اگر به نیشابور رسیدید، به کجا بروید؟ نیشابور چه جاذبه هایی دارد؟ در کدام مکان‌های نیشابور می‌توانید به زیارت بروید؟ در میان جاذبه‌های نیشابور کدام یک را بهتر است برای اتراق نوروزی انتخاب کنید؟ جواب سوال هایی از این دست را در مجله الی گشت و اینجا پیدا خواهید نمود. اگر به نیشابور رفتید، می‌توانید به دیدن جاذبه‌های بسیاری بروید. جاذبه هایی که هرچند از جنس جاذبه‌های شهرهای بزرگی مانند تهران یا مشهد نیست اما ارتباط شما را با طبیعت بیشتر می‌کند. شما را به دنیای شاعرانی چون عطار و خیام نزدیک می‌نماید. در ادامه تمام جاذبه‌های نیشابور را خواهید دید.

مسجد جامع نیشابور

NEI1.jpg

مسجد نیشابور با آجرکاری‌های زیبای دوره تیموریان، یکی دیگر از جاذبه‌های نیشابور است که علاقه مندان به معماری را به خود جلب می‌کند. اگر در سفر به مشهد قبل از ظهر به نیشابور رسیدید، پیشنهاد می‌دهیم که به دیدن مسجد جامع نیشابور در خیابان امام نیشابور بروید. مسجد جامع نیشابور، جزو مساجد چهار ایوانی ایران است که سه ورودی دارد. از نکات جالب این مسجد، نبود مناره و گنبد در آن است. مسجد جامع نیشابور هم، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. دو سنگ نوشته زیبا در این بنا دیده می‌شود. کتیبه سردر ورودی آن، مربوط به دوره تیموریان است.

بازار سرپوش نیشابور، قدیمی‌ترین بازار نیشابور

NEI2.jpg

بازار قدیمی نیشابور یکی از جاذبه‌های نیشابور است که همچنان رونق خود را حفظ نموده و به دلیل سرپوشیده بودنش، چنین نامی بر آن نهاده‌اند. قدمت این بازار به دوران پهلوی می‌رسد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در انتهای این بازار، می‌توانید به بازاری بسیار جذاب با نام "بازار محلوج فروش ها" برسید. محلوج به معنی پنبه بوده و در این بازار، پنبه فروشان در زمانی که جاده ابریشم رونق داشت، بسیار فعال بودند.

افلاک نمای خیام

NEI3.jpg

از جاذبه‌های نیشابور که می‌توانست روزی تبدیل به یکی از جاذبه‌های مطرح در ایران شود، افلاک نمای خیام است. این بنا در نزدیکی آرامگاه خیام و محل زندگی او بوده است. در نتیجه پس از بازدید از مغازه‌های فیروزه فروشی می‌توانید به دیدن آن هم بروید. هر چند که این بنا هنوز افتتاح نشده است، اما پروژه آن بنا بوده که بزرگترین بنای افلاک نمای خاورمیانه باشد.

قلعه لک لک آشیان

NEI4.jpg

همانند بسیاری از شهرهای ایران، در میان جاذبه‌های نیشابور نام قلعه هم به گوشتان خواهد رسید. قلعه لک لک آشیان از آن دست قلعه هایی است که تنها ویرانه‌ای از آن باقی مانده و به دوران قاجاریه بر می‌گردد. این قلعه در فهرست ملی ایران به عنوان اثری تاریخی به ثبت رسیده و اگر به قلعه و بناهای تاریخی علاقه دارید، می‌توانید در روستای لک لک آشیان در جنوب شرقی نیشابور به دیدن آن بروید. از شهر نیشابور تا این روستا تنها ۲۰ دقیقه رانندگی دارد.

رباط شاه عباسی

NEI5.jpg

کاروانسرای نیشابور یا رباط شاه عباسی یکی از بناهای تاریخی و مرمت شده در دنیای امروز است که تاریخ ساختش به دوره "شاه عباس صفوی" باز می‌گردد. این کاروانسرا، هم اکنون به موزه مردم شناسی نیشابور تبدیل شده و حیاطی چمن کاری شده و نیمکت هایی برای نشستن دارد. این بنا، در دوره قاجاریه کاربرد دیگری پیدا نمود و از آن به عنوان نوانخانه و محل نگهداری ایتام و مستمندان استفاده شد. دوره پهلوی باز هم کاربری بنا عوض شد و پادگان نظامی ژاندارمری نیشابور شد.

در دوره بعد از انقلاب، مدتی جهاد سازندگی، این بنا را در دست داشت تا اینکه در سال ۱۳۶۷ دوباره بازسازی آن شروع شد. اگر علاقه مند به صنایع دستی نیشابور هستید، می‌توانید در این موزه از غرفه‌های فروش صنایع دستی خرید کنید. برای آشنایی بیشتر به مطلب "کاروانسرای شاه عباسی نیشابور، بنایی تاریخی از دوره صفوی" مراجعه کنید.

دره هفت غار

NEI6.jpg

هفت غار یکی از جاذبه‌های طبیعی در این شهر است. اگر اهل پیاده روی و کوهپیمایی هستید، پیشنهاد می‌دهیم که به دیدن دره هفت غار بروید. برای رسیدن به این جاذبه، می‌بایستی خود را ابتدا به باغرود برسانید. اگر بر روی "دره هفت غار، جایی خوش آب و هوا برای طبیعت گردی در نیشابور" کلیک کنید، می‌توانید اطلاعات کامل و جامع تری از این جاذبه نیشابور به‌دست آورید. متاسفانه از هفت غاری که در این منطقه وجود دارد، هم اکنون تنها ۳ غار باقی مانده است. باقی ۴ غار آن، به دلیل ریزش بر اثر زلزله، مسدود شده است. در بالای هفت غار اگر مسیر دو ساعته‌ای را بپیمایید، به چشمه‌ای زیبا برای اتراق می‌رسید. رهبران سربداران، در این غارها، روزگارانی به سر می‌بردند.

روستای دیزباد

روستای دیزباد بالا و دیز باد پایین را می‌توانید جزو جاذبه‌های نیشابور بدانید. با اینحال در میان این دو روستا، روستای دیزباد بالا (دیزباد علیا) است. مردم این روستا نه تنها مهربان بوده، بلکه از گردشگران بسیار استقبال می‌کنند. از خوبی‌های این روستا، توجه ویژه مردم آن به مشکلات محیط زیستی و طبیعت پیرامونشان است.

حتی بسیاری از پیرزن‌ها و پیرمردهای روستا را می‌توانید پیدا کنید که همچنان مشغول کار و فعالیت هستند. (خصوصیتی که در تمام مردان و زنان روستایی دیده می‌شود). این روستا جزو روستاهای پلکانی در اطراف نیشابور است. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر از این روستا هستید، می‌توانید بر روی لینک "دیزباد، روستایی پلکانی در نیشابور" کلیک کنید. یکی از زیباترین مراسم‌های اسماعیلیه هر ساله در این روستا برگزار می‌شود که بسیار دیدنی است.

شهر و آبشار بار

روستای ییلاقی آبشار بار به همراه آبشار‌های کم ارتفاع و کوچ اما پهنی که دارد، یکی از جاذبه‌های نیشابور است. این منطقه تفریحی در میان رشته کوه‌های بینالود قرار گرفته است. گفته می‌شود که تمام اهالی این روستا، سید و از اهالی اهل بیت هستند. آبشار‌های فوق العاده و باغ‌های گردو و … جزو جاذبه‌های روستای آبشار بار است. تورهای طبیعت گردی بسیاری برای دیدن این آبشارها در برگزار می‌شود.

منبع: الی‌گشت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها