|
کدخبر: 41282

رئیس اتحادیه فروشندگان کله‌پاچه در گفتگو با گسترش‌نیوز:

کله‌پاچه را ۱۱۰ هزار تومان می‌خریم

رئیس اتحادیه طباخان از گرانی کله‌پاچه خبر داد و گفت که واحدها، هر دست کله‌پاچه را ۸۰ تا ۱۱۰ هزار تومان خریداری می‌کنند.

گسترش‌نیوز: مردم بسیاری از کشورهای دیگر ممکن است نتوانند عشق ما به کله‌پاچه‌خوری را درک کنند؛ شمار زیادی از ما هم هیچ جور نمی‌توانیم بفهمیم که مگر می‌شود ملتی از خیر سیرابی، زبان، بناگوش و مغز بگذرد؟! درهرحال این روزها کله‌پاچه، غذایی لوکس است و مشتریان نمی‌توانند مثل سابق، سری به کله‌پزی‌ها بزنند. با گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه طباخان و فروشندگان کله‌پاچه همراه باشید.

RAVASI.jpg

در مضیقه‌ایم

وقتی از رئیس اتحادیه طباخان و فروشندگان کله‌پاچه درباره وضعیت کسب‌وکار خود و همکارانش سوال می‌کنم با اطمینان جواب می‌دهد: اصلا خوب نیست. همه اعضای صنف ما در فشار و مضیقه هستند و دارند واحدهای خود را تعطیل می‌کنند. تعداد زیادی از آنها نمی‌خواهند به این حرفه ادامه دهند.

حسین رواسی بعدازآنکه جمله «همه در مضیقه‌اند» را چندین بار تکرار می‌کند می‌گوید: از ۶ ماه قبل تا حالا، حداقل ۱۲ درصد از اعضای صنف، تعطیل کرده‌اند و از صنف خارج شده‌اند. کسادی فقط مشکل این ۸۰۰ واحدی که در تهران کار می‌کنند نیست، کل کشور این مشکل را داریم. فقط در دو صنف کله‌پاچه و دل و قلوه بالغ‌بر ۱۲۰ هزار نفر کار می‌کنند و این‌طور پیش برود از کار بیکار می‌شوند.

علت؛ صادرات دام زنده

رواسی در بخش دیگر سخنانش روی مسئله‌ای که آن را دلیل اصلی مشکلات می‌داند دست می‌گذارد و می‌گوید: به خاطر صادرات گوسفند زنده است. گوسفند زنده را صادر می‌کنند و گوشتش را وارد می‌کنند. در واقع گوسفند زنده باکیفیت را صادر می‌کنند و گوشت بی‌کیفیت را وارد می‌کنند. در کشور ما تابه‌حال هیچ‌وقت کله‌پاچه، دل و قلوه را ضایعات نکرده‌اند، دور نریخته‌اند و غیرقابل‌مصرف نبوده اما حالا این‌طوری شده. چرا باید اجازه دهند حال‌وروز صنفی که چندین قرن قدمت دارد و پیامبر خدا، محصولات آن را شفا و دارو دانسته و به خوردنش توصیه کرده، این‌گونه باشد.

آنچه رئیس اتحادیه طباخان گفت بخشی از مشکلات کشور در حوزه گوشت گوسفندی را نشان می‌دهد. گروهی که وزارت صنعت و معدن هم از آن جمله است بر این اعتقاد هستند که در شرایط کنونی، نیاز کشور به گوشت قرمز، بالاست و نمی‌توان اجازه داد دام از کشور صادر شود. در همین راستا بود که صادرات دام ممنوع شد. البته قاچاق دام همچنان ادامه دارد و بسیاری از فعالان این حوزه نسبت به پیامدهای سوء آن هشدار داده‌اند.

KALEHPACHEH.jpg

پول برقمان را به‌زور درمی‌آوریم

حسین رواسی در ادامه افزود: قیمت‌ها بالا رفته و بسیاری از مشتریان، توان خرید ندارند. کشتار کم شده، قاچاق زیاد است و مشتری نمی‌تواند غذای موردعلاقه‌اش را بخرد.

وی در رابطه با قیمت خریدوفروش اقلام مختلف گفت: نوع خریدی که مغازه‌ها انجام می‌دهند فرق دارد. یک طباخ ممکن است یک دست کله‌پاچه را ۸۰ هزار تومن بخرد ولی همکارش، ۱۲۰ هزار تومن بپردازد و نوع بهتر و مرغوب‌تری را خریداری کند. کیفیت است که قیمت را مشخص می‌کند. به‌هرحال میانگین قیمت هر دست کله‌پاچه باکیفیت، ۸۰ و نوع بی‌کیفیت آن ۱۱۰ هزار تومان است. بسیاری از واحدها ضرر می‌کنند ولی ادامه می‌دهند تا مشتری خود را از دست ندهند. مغازه‌ها یک دست سیراب شیردان پخته را ۳۳ هزار تومان می‌خرند. بیشتر مغازه‌ها بیشتر از ۵ دست سیرابی، فروش ندارند. این یعنی روزی ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان سود دارند و پول برقی که مصرف می‌کنند را درنمی‌آورند. قبلا هر دست سیراب شیردان را ۷ یا ۸ هزار تومان می‌خریدیم. بعضی از واحدها ۱۰ یا ۱۵ دست در روز فروش داشتند و بیشتر از ۵۰ درصد، سود می‌بردند.

وقتی از رئیس اتحادیه طباخان و فروشندگان کله‌پاچه درباره مضرات زیاده‌روی در خوردن کله‌پاچه سوال کردم پاسخ جالبی داد: کله‌پاچه به حدی گران شده که مردم اگر بخواهند هم نمی‌تواند زیاده‌روی کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها