|

مسکن رایگان برای این دهک‌ها | دولت دست به جیب شد

فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، تأکید کرد: «برای تأمین مالی ساخت مسکن محرومین، باید به تسهیلگری حرکت کنیم و از تمامی ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری کنیم.

اقتصاد مسکن رایگان برای این دهک‌ها | دولت دست به جیب شد

صادق بر اهمیت محاسبات دقیق و همکاری میان بخش‌های مختلف تأکید کرد و گفت: «دادن وعده‌های دور از واقعیت می‌تواند نظام تصمیم‌گیری ما را تحت تأثیر قرار دهد. برای حرکت در مسیر صحیح و ایفای تعهدات دولت، باید وضعیت کنونی را مستند کنیم، ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم و با نهادهای مرتبط تعامل داشته باشیم. همچنین، اولویت‌های مکانی باید در دستور کار ما قرار گیرد.»

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «انتظار دارم مکان‌های در اولویت برای ساخت پروژه‌های مسکن محرومین بر اساس شاخص‌های محرومیت به دقت تعیین شوند. تصمیم‌گیری و اقدام مشترک بین بخش‌های مختلف باید با روش همکاری هم‌افزا برنامه‌ریزی شود. همچنین پیگیری و پایش اجرای برنامه‌ها و ارائه گزارش‌های منظم و دقیق در دستور کار این گروه تخصصی قرار گیرد.»

به گفته نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اکنون بیشترین تقاضا برای واحدهای پنج تا ۲۰ سال ساخت است.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: مطابق آمارهای رسمی منتشره، پایین بودن قدرت خرید مردم سبب شده تا  ساختمان‌های نوساز از اولویت خرید افراد خارج شود و اکنون بیشترین تقاضا برای واحدهای پنج تا ۲۰ سال ساخت است.

داود بیگی‌نژاد روز جمعه افزود: افزایش نقطه به نقطه نرخ اجاره‌بها در مرداد ماه امسال (نسبت به مرداد ماه سال گذشته) ۴۷.۳ درصد به ثبت رسید.

بیگی-نژاد

تقاضا برای این واحدها بالاست

وی بیان داشت: در مهرماه آرامشی در بازار اجاره‌بهای پایتخت شاهد بودیم و فایل‌های پیشنهادی از سوی مالکان به مشاوران املاک افزایش یافت؛ همین موضوع به کاهش قیمت‌های پیشنهادی موجران و افزایش قدرت چانه‌زنی مستاجران منجر شد.

این مقام صنفی همچنین از رکود سنگین حاکم بر بازار خرید و فروش مسکن خبر داد و اظهار داشت: این مساله ناشی از بالا بودن قیمت‌ها و همچنین عدم همراهی لازم از سوی بانک‌هاست و باید گفت رقم قراردادهای منعقده با احتیاجات هم‌خوانی ندارد.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون، آمارهای ماهانه قراردادهای خرید و فروش منعقده در پایتخت از چهار هزار قرارداد فراتر نرفته است.

بیگی‌نژاد خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد قراردادهای منعقد شده خرید و فروش تهران به ترتیب در مناطق ۵، ۱۰، ۲ و ۴ بوده و مطابق آمارها ساختمان‌های نوساز از اولویت خرید مردم خارج شده و بیشترین تقاضا برای واحدهای پنج تا ۲۰ سال ساخت بوده است.

وی اضافه کرد: به این ترتیب، به دلیل نبود قدرت اقتصادی لازم نزد مردم، هزینه‌ای که باید، در سبد سازندگان برای تولید مسکن قرار نمی‌گیرد.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار داشت: نکته قابل توجه اینکه، در شهرهای نوار ساحلی شمالی کشور که همواره از بازار ملک در پایتخت تاثیر می‌گیرند، شاهد متفاوت شدن قیمت‌ها هستیم و اکنون تعداد فایل‌های زیر قیمت (حتی تا ۴۰ درصد زیر قیمت‌های گذشته) خودنمایی می‌کند.

تونل-توحید

دلایل موثر بر افزایش حجم معاملات بازار مسکن

افزایش حجم معاملات در بازار مسکن نیز به عوامل متعددی برمی‌گردد. برخی از دلایل موثر بر افزایش حجم معاملات در بازار مسکن عبارتند از:

نرخ‌های بهره‌وری پایین: افزایش تقاضا برای خرید مسکن و تحریک اقتصادی ناشی از نرخ‌های بهره‌وری پایین می‌تواند بازار مسکن را تحریک کرده و حجم معاملات را افزایش دهد.

رشد جمعیت: رشد جمعیت، به خصوص در شهرها یا مناطق خاص، می‌تواند تقاضا برای مسکن را افزایش دهد و در نتیجه حجم معاملات را بالا ببرد.

تغییرات قوانین و مقررات: تغییرات در قوانین مربوط به مسکن مانند افزایش تسهیلات مالی، افزایش حداقل سرمایه مورد نیاز برای خرید مسکن و غیره، می‌تواند تحریک‌کننده برای افزایش حجم معاملات باشد.

رشد اقتصادی: رشد اقتصادی و افزایش درآمد میانگین جامعه می‌تواند منجر به افزایش توان خرید و تقاضا برای مسکن شود.

تغییرات در نظام مالی: تغییرات در نظام مالی مانند افزایش تسهیلات اعطایی بانکی، کاهش نرخ بهره و غیره نیز می‌تواند تحریک‌کننده برای افزایش حجم معاملات در بازار مسکن باشد.

منبع: خبر آنلاین
کدخبر: 339067

ارسال نظر

 

آخرین اخبار