|
کدخبر: 322089

قیمت فولاد/ قیمت میلگرد/ بورس کالا

قیمت عجیب میلگرد در بورس کالا / عرضه محصول با دلار ۴۰ هزار تومانی!

یک تولیدکننده فولاد اظهار کرده است که در سال گذشته، قیمت هر کیلوگرم میلگرد ۳۱ هزار تومان بوده است. اما در طول ۲۰ روز گذشته، قیمت این محصول در بورس کالا کاهش یافته و به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، در حالی که قیمت مواد اولیه تغییری نکرده و هزینه تولید با افزایشی در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مواجه شده است.

اقتصاد قیمت عجیب میلگرد در بورس کالا / عرضه محصول با دلار ۴۰ هزار تومانی!

بهمن قاسمی در یک نشست خبری درباره وضعیت صادرات محصولات فولادی و ضرورت تأمین ارز با نرخ نیما، اظهار داشت: در حال حاضر، نوسانات نرخ ارز باعث ایجاد مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان شده است و ما قادر به پیش‌بینی دقیقی از نرخ ارز نیستیم.

وی  افزود: سال ۹۶ که صادرات را شروع کردیم توانستیم ۸۰ میلیون یورو ارزآوری داشته باشیم ولی در حال حاضر نمی توانیم صادرات خوبی داشته باشیم و شرکت های دیگر، محصولات ما را تحت نام خود صادر می کنند.

قاسمی ادامه داد: مشخص نیست که برخی شرکتها چطور می توانند محصولی را که با دلار ۶۰ هزار تومان تولید شده با دلار ۴۰ هزار تومانی عرضه می کنند؟ ما اطلاع خاصی نداریم اما هرچه باشد، نوعی دورزدن است و روزنه ای در بازار، دولت یا قوانین وجود دارد.

مدیرعامل آریان فولاد همچنین با اشاره به هزینه بالای استفاده از پساب فاضلاب در کارخانه های صنعتی، اظهار داشت: قیمت هر متر مکعب آب آشامیدنی ۵۰۰ تا هزار تومان است در حالی که ما پساب فاضلاب بوئین زهرا را ۶ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می کنیم. یعنی نرخ فاضلاب، ۶ برابر آب آشامیدنی محاسبه می شود و در عین حال، هزینه تصفیه فاضلاب را نیز خودمان پرداخت می کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته قیمت هر کیلو میلگرد ۳۱ هزار تومان بود، افزود: این رقم طی ۲۰ روز گذشته در بورس کالا کاهش یافته و به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده در حالی که قیمت مواد اولیه تغییری نداشته و هزینه تولید ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.

اختلاف قیمت میلگرد و نرخ مواد اولیه منطقی نیست

قاسمی تصریح کرد: ما قدردان بورس کالا هستیم ولی فاصله ۱۱ درصدی بین قیمت میلگرد و مواد اولیه منطقی به نظر نمی رسد چرا که این فاصله ۱۵ درصد و بالاتر است. در این مورد چندین مرتبه با بورس کالا مکاتبه کرده ایم ولی پاسخی به ما داده نشد.

این تولیدکننده فولاد اضافه کرد: شرکتی مانند فولاد مبارکه سود ۵۰ درصدی کسب می کند ولی ما که مواد اولیه را از بیرون تامین می کنیم با مشکل هزینه تمام شده روبرو هستیم.

وی همچنین با انتفاد از ناترازی برق و گاز در بخش صنعت، گفت: ۴ ماه از سال را بلاتکلیفیم و در عین حال شاهد ناترازی بین بخش های مختلف مصرف کننده انرژی در کشور هستیم در حالی که نباید بین تولیدکنندگان با رده های مختلف، اختلاف گذاشته شود.

قاسمی با بیان اینکه کارخانه فولاد آریان با ۳۵ درصد ظرفیت فعال است، افزود: امیدواریم سال آینده به ظرفیت فعال ۵۰ درصدی دست یابیم و بین یک میلیون تن تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید داشته باشیم.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد

قیمت میلگرد تحت تأثیر عدة عوامل می‌باشد. برخی از این عوامل عبارتند از:

۱. عرضه و تقاضا: تقاضای بالا و یا عرضه کم میلگرد می‌تواند قیمت را افزایش دهد، در حالی که تقاضای کم و یا عرضه بیشتر می‌تواند قیمت را کاهش دهد.

۲. قیمت مواد اولیه: قیمت مواد اولیه مورد استفاده در تولید میلگرد، مانند خامهای آهنی و فولاد، تأثیر مستقیمی بر قیمت نهایی میلگرد دارد. افزایش قیمت مواد اولیه می‌تواند منجر به افزایش قیمت میلگرد شود.

۳. هزینه تولید: هزینه‌های مرتبط با تولید میلگرد، مانند هزینه‌های انرژی، نیروی کار و تجهیزات، می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر قیمت داشته باشد. افزایش هزینه‌های تولید می‌تواند منجر به افزایش قیمت میلگرد گردد.

۴. شرایط بازار جهانی: تقلبات در قیمت میلگرد در بازارهای جهانی، تغییرات در تجارت بین‌المللی و سیاست‌های تجاری ممکن است تأثیری بر قیمت میلگرد در بازار داخلی داشته باشد.

۵. عوامل سیاسی و اقتصادی: عوامل سیاسی و اقتصادی در داخل و خارج از کشور، مانند تحریم‌ها، تغییرات قوانین و مقررات، سیاست‌های مالی و پولی، نرخ ارز و تورم، می‌توانند بر قیمت میلگرد تأثیرگذار باشند.

مهم است به یاد داشته باشید که این فاکتورها به تنهایی یا به صورت ترکیبی می‌توانند قیمت میلگرد را تحت تأثیر قرار دهند و قیمت نهایی میلگرد در بازار به صورت پویا و به طور مداوم تغییر می‌کند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها