|
کدخبر: 322398 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با فعال حوزه لوله کشی؛

ضربه کاری این افراد به حرفه لوله کشی / شاید تعطیل کنیم!

احمدوند گفت: بیشترین مشکلی که ما در حرفه خود داریم گرانی لوازم و تجهیزات است. اغلب پیمانکاران هم بیشتر تمایل به کار کردن با مهاجران افغان را دارند و به همین دلیل حجم کار ما به شدت کاهش یافته است.

اقتصاد ضربه کاری این افراد  به حرفه لوله کشی /  شاید تعطیل کنیم!

لوله‌ کشی ساختمان یکی از مشاغل فنی پرتحرک است که دارای تنوع زیادی است. متخصصان لوله‌کشی روزانه به ساختمان‌های مسکونی و اداری مختلف می‌روند و با افراد متنوعی در ارتباط هستند. این شغل برای انجام آن نیاز به قدرت فکری و تجسم بالا دارد، زیرا فرد باید بتواند سیستم لوله‌کشی یک ساختمان را به خوبی در ذهن خود تصور کند و آن را در ساختمان یا بر روی نقشه اجرا کند. علاوه بر این، باید در شرایط بحرانی و دشوار قادر به گرفتن بهترین تصمیمات باشد و به طور کلی با مهارت حل مسئله مسلط باشد.

لوله‌ کش‌ها افرادی هستند که با شناخت انواع لوله‌ها و اتصالات آنها، قادرند با استفاده از ابزار و تجهیزات مناسب، سیستم‌های آب رسانی یا فاضلاب ساختمان را به طور صحیح و متناسب با الگوی ساختمان نصب و اجرا کنند. علاوه بر این، آنها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند آتش‌نشانی، گرمایش و سرمایش و سایر موضوعات مشابه نیز فعالیت کنند.

به همین بهانه و در روز جهانی لوله کش خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با محمدرضا احمدوند یکی از فعالان حرفه لوله کشی داشت و دغدغه های مربوط به این شغل را بررسی کرد.

لوله-کشی

تمایل پیمانکاران برای به کار گیری بیشتر از اتباع افغان

محمدرضا احمدوند فعال در حرفه لوله کشی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بیشترین مشکلی که ما در حرفه خود داریم گرانی لوازم و تجهیزات است و به واسطه این گرانی لطمه بزرگی به کاسبی هم صنفی های خورده است. مردم به دلیل گرانی خیلی کمتر تقاضای کار دارند و بنده به شخصه از وضعیت کار و کاسبی موجود رضایت ندارم و حتی تجربه شده حتی در برخی هفته ها یک سفارش کار هم نداشتم. شاید این موضوع مختص من باشد اما آن طور که در صنف خودمان شاهد هستم، اغلب همکاران هم از این موضوع شاکی هستند و با ریزش درآمد روبرو هستند.

وی افزود: در محدوده بریانک که در حال حاضر بنده فعالیت می کنم اکثر ساختمان سازی ها به سمت نوسازی رفته است و اکثرا پیمانکاران سفارش کارها را به مهاجران افغان می دهند. اغلب کسانی که در شغل ساختمان سازی یا به قول معروف بساز و بفروش هستند، سفارش کار را به امثال من نمی دهند و اغلب برای انجام صفر تا صد کارها، اتباع افغان را به کار می گیرند. از طرفی ساختمان سازی های جدید ممکن است تا چندین سال با هیچ مشکلی روبرو نشود و بنابراین سفارش کاری هم برای لوله کشی نخواهند داشت.

شاید بعد از عید تعطیل کنم!

این فعال در حوزه لوله کشی در ادامه تاکید کرد: با وضعیتی که در خصوص درآمد و میزان کار می بینیم شاید تا بعد از عید ادامه کار را رها کرده و تعطیل کنم. سال های گذشته شاید میزان درآمد رضایت بخش بود اما برای امثال بنده که شخصی برای خود کار می کنم، میزان درآمد در مقایسه با هزینه ها اصلا جوابگو گذران امور زندگی نیست. بزرگ ترین معضلی که در حال حاضر در صنف ما وجود دارد، نبود کار است و این موضوع کاملا همکاران ما را دلسرد کرده است.

احمدوند اظهار داشت: بیشترین تقاضایی که در سال های گذشته داشتیم مربوط به لوله کشی ساختمان، موتورخانه، تعمیرات و خدمات ساختمان بوده است. بیشترین دلیلی که در حال حاضر با ریزش تقاضا روبرو شدیم، ۹۰ درصد آن مربوط به گرانی است و باید هر برای رفع آن فکری کرد. در گذشته وقتی به ماه پایانی سال می رسیدیم تقاضای زیادی برای تعویض کلی شیرآلات خانه ها داشتیم اما در حال حاضر به خاطر گرانی تجهیزات این اتفاق خیلی کمتر رخ می دهد. در مورد تعمیرات ساختمانی مثلا رفع ترکیدگی لوله ها نیز در گذشته به دلیل قدیمی تر بودن خانه ها بیشتر تقاضا برای آن وجود داشت اما امروزه اکثر خانه های کلنگی به ساختمان های نوساز تبدیل شده اند و بنابراین کمتر با مشکل روبرو می شوند.

کلام پایانی و درخواست از دولت

وی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: مشکلات و معضلات حرفه ها کاملا مشخص است و برای رفع آن هم باز کاملا واضح است که باید چه اقدامی انجام شود. بیشترین انتقاد ما این است که کار را به افغان ها می دهند و به امثال بنده که جزء اتحادیه هستیم و مغازه داریم نمی دهند. پیمانکار ترجیح می دهد با به کار گرفتن مهاجران افغان از هزینه های خود بکاهد به این دلیل که افغان ها با هر نرخی تمایل به کار دارند چون چاره ای جز این ندارند و بنابراین امثال بنده با ریزش درآمد و کم شدن سفارش کار روبرو می شویم.

  • گروه تاسیساتی گاما ارسالی در

    متاسفانه تایید میشه.خدا بزرگه

  • ابدانی ارسالی در

    وقتی برای یک کاری که یک قطعه 32 هزار توم انی نیاز دارد برای تعویض ، طلب 2 میلیون تومان از خانه دار می کنی ، همین خواهد شد . گله ندارد دیگر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها