|
کدخبر: 323349

حقوق کارگران / دستمزد کارگران ۱۴۰۳ / کارفرما

ابطال دستمزد ۱۴۰۳ جدی شد / حرف کارگران به کرسی می نشیند؟

حسین حبیبی به اطلاع رساند که کارگران امضای چندین کمپین آنلاین برای ابطال مصوبه مزدی و استیضاح وزیر کار را اعلام کرده‌اند.

اقتصاد ابطال دستمزد ۱۴۰۳ جدی شد / حرف کارگران به کرسی می نشیند؟

حسین حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، مورد انتقاد قرار گرفت و گفت: باید به نظرات نمایندگان کارگری و الزامات قانون در تعیین دستمزد ۱۴۰۳ توجه کرد. او همچنین اعلام کرد که در صورت عدم تصویب دستمزد ۱۵ میلیون تومان برای سال ۱۴۰۳، از طریق دیوان عدالت اداری و سازمان جهانی کار اقدامات قانونی خواهند کرد.

او از امضای چند کارزار اینترنتی از سوی کارگران کشور خبر داد و افزود: کارزار مطالبه حداقل دستمزد ۱۵ میلیون تومان برای سال ۱۴۰۳ تاکنون از سوی ۱۰۰۴۲۵ نفر امضا شده است؛ کارزار درخواست استیضاح وزیر، تعاون وکاررفاه اجتماعی تاکنون توسط ۵۴۸۴۲ نفر امضا شده است؛ استیضاح وزیری که مواد ۸.۴۱، ۱۶۷.۱۶۸، ۲۰۳ قانون کار و دستورالعمل اجرایی چگونگی تشکیل و نحوه اداره شورایعالی کار (موضوع ماده ۱۷۰ قانون کار) را از حیز انتفاع ساقط و کارگران را از حقوق مکتسبه‌شان محروم کرده، حق قانونی کارگران است.

حبیبی ادامه داد: در عین حال، کارزار درخواست ابطال تصمیمات شورایعالی کار وفق مواد ۱۶۷ و ۱۶۸ قانون کار را تا امروز ۱۲۴۷۲ نفر امضا کرده اند؛ تصمیمات غیرقانونی شورایعالی کار بایستی به سرعت ابطال شود. دیوان عدالت نیز باید در این زمینه به کارگران کشور کمک کند.

این فعال کارگری در پایان گفت: مزد ۱۴۰۳ کاملاً غیرقانونی است و حتی نصف سبد هزینه‌های حداقلی خانوارهای کارگری کشور را پوشش نمی‌دهد؛ بنابراین کارگران بایستی با پیوستن به کارزارها و انجام شکایت در دیوان عدالت، درخواست ابطال مزد را با قدرت طرح و پیگیری کنند.

علی حسین رعیتی فرد- دبیر شورای عالی کار درباره نحوه تعیین دستمزد سال ۱۴۰۳ کارگران و آنچه که در جلسه شورای عالی کار گذشت، اظهار کرد: جلسه ۳۲۹ شورای عالی کار ۲۸ اسفند با حضور شرکای اجتماعی، نماینده کارگری، کارفرما و اعضای حقوقی و به ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد که مباحث کارشناسی و نحوه تعیین حداقل مزد در این جلسه ارائه کردند.

وی افزود: معیار و نحوه تعیین ۳۵ درصد هم به این صورت بود که کارفرماها عدد ۲۷ درصد را با توجه مسائلی که خودشان ارائه کردند، پیشنهاد دادند و پیش بینی آنها این بود که می توانند این مقدار به حداقل دستمزد اضافه کنند. دوستان کارگری هم سبدی را که چارچوب و معیارهای آن را خودشان تعیین کرده بودند ارائه کردند و تأکید می کردند که باید معیشتشان تأمین شود که نهایتا پس از بحث های گوناگون عدد ۳۵ درصد به حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ اضافه و به تصویب شورای عالی کار رسید.

دبیر شورای عالی کار و معاون روابط کار همچنین گفت: جلسه شورای عالی کار با حضور دو سوم اعضا رسمیت پیدا می کند و مصوبات آن با اکثریت که در جلسه هستند وجاهت قانونی پیدا می کنند. دوستان کارگری و کارفرما بر سر درصد گفته شده (۳۵ درصد) خیلی به توافق نرسیدند و ماهم تلاش می کردیم که به یک اجماعی برسند، متأسفانه قبول نکردند و نهایتا صورتجلسه را اگرچه حضور داشتند امضا نکردند.

رعیتی فرد در پاسخ به این سوال که دولت در جلسه مذکور چه عددی را پیشنهاد کرد، تشریح کرد: دولت عمدتا خود عددی را پیشنهاد نمی دهد و چون نماینده کارفرما و کارگری در این زمینه پیشنهاد می دهند و ما به نوعی اعداد را به هم نزدیک و اجماع می رسانیم. دوستان کارفرما ۲۷ درصد و کارگری سبدی پیشنهاد دادند که معیار آن با شاخص هایی که مرکز آمار و وزارت اقتصاد اعلام می کرد تطبیق نداشت. در واقع سبد نسبت به سال های گذشته که تعیین میشد شاخص های آن را تغییر داده بودند و عدد بزرگی می شد و کارفرمایان هم سبد پیشنهاد شده را قبول نداشتند و به همین دلیل نماینده کارگری بر روی سبد تأکید داشتند.

وی همچنین به حضور مسئولان در این جلسه اشاره کرد و گفت: مسئولانی که در جلسه شورای عالی کار حضور داشتند مانند وزیر صمت و رئیس سازمان ملی استاندارد توضیحاتی پیرامون وضعیت صنایع کشور و روند رشد تولید مطالبی ارائه کردند.

دبیر شورای عالی کار و معاون روابط کار در ادامه تصریح کرد: گروه کارفرمایی ۳۵ درصد تعیین شده را پذیرفتند اگرچه عدد پیشهادی آنها ۲۷ درصد بود اما در نهایت به ۳۵ درصد راضی شدند.

رعیتی فرد در پایان صحبت های خود تأکید کرد: یک اشکالی که وجود داشت این است که اگر ما قانون (ماده ۴۱) را برای تعیین حداقل دستمزد ملاک قرار دهیم و آنجا مراجع رسمی آماری هم مطرح شده به نظر من همه باید از آن تمکین کنند. همه کسانی که در گفت و گوهای اجتماعی شرکت می کنند به نوع باید به چارچوب توافقاتی که بوده پایبند باشند. چون گروه کارگری ما یک تشکل خاص کارگری است و نماینده کل جامعه کارگری را برعهده ندارند؛ باید در شورای عالی کار با اصلاح قانون نمایندگان همه تشکلها حضور یابند و مطالبه همه جامعه کارگری مطرح شود. چون اگر چانه زنی و اقدامات خود را ادامه می دادند شاید می توانستند به اعداد بهتری هم برای کارگران و حداقل بگیران از شورای عالی کار دست پیدا کنند اما اصرارشان بر روی معیارهای غیر متعارف سبب شد که نتوانند به خوبی نماینده جامعه کارگری را بر عهده داشته باشند.

 

 

منبع: ایلنا
  • ناشناس ارسالی در

    رعیتی میخواهد نمایندگان کارگری را مقصرجل وه دهد درحالی که توجهی به موادقانونی افز ایش حقوق را ندارند وگفته خودشان را به کر سی می نشانند.
    دراین بین کارگرو با زنشسته هردو فدا میشوند.

  • ابوالقاسم رحیمی ارسالی در

    سلام من شخصاً استیضاح وزیر کار را خواهان م مرد هستند بیاند یکسال حقوق من و امثال من را بگیرند و زندگی کنند

  • حسین اعظامی رازلیق ارسالی در

    با این تورم باید حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی ترمیم جدید ی اتخاذ شود

  • ناشناس ارسالی در

    ایم وزیر باید استیضاح شود.

  • بازنشسته ارسالی در

    ای جیره خوار وزیر زیاد خود شیرینی نکن م زایا و....زیر میزی از طرف نمایندگان کارف رما بهت بعدا پرداخت میشود جوش نزن

  • ناشناس ارسالی در

    فقط فقط اعتصاب سراسری کارگران

  • ناشناس ارسالی در

    چرا در مورد شفاف سازی دارایی‌های خود انت قاد نمیکنند شعور وفهم ومسولیت سه رکن اس اسی یک نماینده است که نمایندگان کنونی فا قد آن هستند وقتی خرید مایحتاج مردم دلاری است و درامد ریالی دیگه جای بحث ندارد با این همه مالیات وتراکنشهای بکنی وجرایم ر انندگی ووو این دولت کلا استکباری عمل میک ند ؟

  • ناشناس ارسالی در

    کسانی که با این تورم وگرانی سرسام آور زن دگی می‌کنند آیا می‌توانند با حقوق ناچیزی که به کارگران می‌دهند یک ماه خانواده خو د رااداره کنند

  • ادم ارسالی در

    با( شتر .خواب. پنبه دانه ) یک جمله بس ازید.

  • ناشناس ارسالی در

    گدایی کن کارگری نکن ،بیشرف ترین کار ،کار،کارگری امسال عید با سابقه ۱۲ سال کار نتونستم یه دست لباس برای خودم بخرم همش به نفع سرمایه دار

  • ناشناس ارسالی در

    دولت از کارگر جماعت مالیات گرفتنش چی ...گاکارگری که صبح تا شب کار می‌کنه. با این حقوق کم دوشیفن هم کارکنه کمه....برای همون مردم همه رفتن سراغ دلالی. چطوری سر هم دیگه کلاه بزارن...پولی که دولت تعیین می‌کنه کارفرما به کارگر نامیده از کارگر سفته میگیره. هر مبلغی که دوست داره به کار گر میده. کمتر از اون چیزی که دولت تعیین می‌کنه. کارگر جماعت حق اعتراض نداره...و این اصلا اعدالت نیست. واصلا امنیت شغلی هم ندارد...هر آن احتمال داره از کار بیکار شده...

  • حسن ارسالی در

    واقعا با این حقوق دیگه نمیشه زندگی کرد م ثل ما که در معدن کار میکنیم با این همه آ لودگی
    خدا لعنت کنه باعث بانی این همه بدبختی قشر کارگر

  • کارگر‌زاده ارسالی در

    سلام
    نه‌تنها‌وزیر‌کار‌بابتِ‌بی‌لیاقتی‌وبی‌کفایتی‌ومدیریتِ‌بی
    طرفانه‌باید‌استیضاح‌شود‌وعزل‌گردد
    بلکه‌رئیسی‌هم‌بابتِ‌گماردنِ‌چنین‌وزیری‌که‌ضد‌کارگر‌و
    کارگرانِ‌بازنشسته‌است‌ودر‌قبالِ‌اعمال‌اوسکوت‌کرده
    باید‌استیضاح‌شود
    تازه‌رئیسی‌بابتِ‌خلفِ‌وعده‌هایش‌هم‌هرچه‌زودتر
    استیضاح‌وعزل‌شود
    نمایندگانِ‌مجلس‌اگر‌ازخدا‌وحق‌الناس‌میترسند
    هردو‌نفر‌راعزل‌کنند‌تا‌مردم‌مقداری‌به‌بیطرفی‌مجلس
    اعتماد‌کنند

  • علی ارسالی در

    اقای رعیتی فر و اون بالا دستی نالایقت حق وق شما و وزیر کار حقوق ۵۰ نفر کارگره فقط فرق در اینه که کارگر پدرش باید در بیاد شما با *****بازی کنید و حقوق نجومی بگیری د اینم عدل علی هست خدا لعنت کنه همه دارو دستتون

  • بارنشسته ارسالی در

    حقوق ودستمزد باید طبق تورم افزایش یابد

  • علی رحیمی ارسالی در

    وزیری که شکم سیر دارد خبراز کارگر جیب خا لی ندارد کسی کهدر سفر به شمال صدها میلیو ن هزینه میکند دیگر چه باید گفت .......

  • Dd ارسالی در

    جریمه رانندگی رو ۵برابرکردن لابد مقصر کا رگران هستن آره؟؟؟؟گفتن حقوق کارگران بالا باشه براشون سم؟!یعنی کارگر ی برای خونوا ده اش دوکیلو گوشت بخره سکه براش؟؟؟؟؟؟؟

  • محسن ارسالی در

    وزیر بی لیاقت نمیخوایم

  • محمد ارسالی در

    دروغگو کثیف سبد معیشت ۲۱میلیون است ودولت باکارفرماهمدست است

  • Noza ارسالی در

    فریاد و زور کارگر به هیچ جا نمی‌رسه مگه خود خدا کاری واسمون انجام بده

  • امیرعلی ارسالی در

    اخرش کشک ول میشه ومیره مثل سازماندهی کارکنان که همش شو اجرامیکنن اخرش ول میشه هااینم همین است

  • بازنشسته تامین اجتماعی ارسالی در

    صولت مرتضوی علنا تبدیل شده به غلتک و ب ختک روی تامین اجتماعی و کار و زندگی و م عیشت و بیمه کارگر و بازنشسته تامین اجتما عی ، آیا این وضعیت ناشی از اراده اوست ی ا دولت یا مجلس یا همگیشان ؟تکلیفمان را ب دانیم .

  • مهدی ارسالی در

    سلام چرا در حق کارگر آنقدر ظلم میکنی چر اهرسال حقوق کارمندان دولت را راحت بیشتر از تورم تعین مکنید ولی کارگر،را.......؟ حقوق کارگر باید هر ۳ماه یک بار بیشتر از تورم زیاد شود اگر کارگر نبود کارفرمایان وجود نداشتن انصاف داشته باش

  • اسد ارسالی در

    برای خیلیها اگر راگیری مردمی بشه ،رای به برکناری میدهند.دولت که وزیرش ،فاطمی امی ن گفته بود : باید نفت وفولاد تعطیل بشه،ب ه جای آنها اسباب بازی سازی راه اندازی کن یم.اخرش هم شاستی بلند داد وبازهم استیضاح شد.حالا ۴ سال این دولت تمام بشه تورم ۴۰ ۰۰ درصد میشود.هرجا ی این مملکت ثروتی هست ،یک عده افعی روی آن چمبره زدند.

  • احمد رضا مکتوبیان ارسالی در

    به زور حقوق کارگران 15 میلیون تومان اعلام کرده اند با این حقوق کم چه طور می توانند پس مخارج برآیند چرا حقوق کارگران 24 میلیون تومان اعلام نمی کنند که دچار مشکل شوند

  • پارسا ارسالی در

    من الان یکجا کار میکنم‌ که کارفرما اینقدر سرمایه داره که بیا بگو باورتون نمیشه ولی میاد به کارگر میگه من میخواستم حقوق زیاد کنم ولی می‌بیند خود دولت چقدر اعلام کرده آخه چه دولتی چه نماینده مجلسی هیچکس به فکر قشر زحمتکش جامعه نیست شدیم برده پولدارها

  • امیر ارسالی در

    کارگران اگر نباشند شما باید.........؟!؟! ؟!؟ اقای مرتضوی حقوق خودت بزار با کلیه م زایای که میگیری هیچ چیز سر جای خودش نیست خجالت هم خوب چیزیه مالیات ازمنه کارگر ه م که میگیرد شرم آوره با این تورم باید کل یه بفروشیم اونم خجالت آوره

  • ناشناس ارسالی در

    اتفاقا چون از حق کاگر بدون واهمه دفاع کر دن بهترین نماینده هستند؛ کسیکه حرف غیر م تعارف میزنه دولته

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها