|
کدخبر: 323424

حقوق کارگران / افزایش حقوق / واریز حقوق

افزایش ۱۷۵ درصدی حقوق کارگران / وزیر از خودش دفاع کرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: شما به تمام کارخانه‌های سراسر کشور نگاه کنید سطوح مدیریتی تا نگهبان‌شان همه تابع قانون کار هستند.

اقتصاد افزایش ۱۷۵ درصدی حقوق کارگران / وزیر از خودش دفاع کرد

در روزهای آخر سال و پس از برگزاری جلسات متعدد و تجربه کش و قوس‌های فراوان، حداقل دستمزد کارگران توسط شورای عالی کار، بدون حضور نمایندگان گروه کارگری، تصویب و ابلاغ شد. این اقدام باعث بروز حواشی و انتقادات فراوانی، از جمله عدم تعیین حداقل سبد معیشت خانوار و ترک جلسه توسط گروه کارگری شد.

صولت مرتضوی ، درباره این‌که برخی از نمایندگان مطرح می‌کنند افزایش حقوق کارگران باید طبق ماده قانون ۴۱ کار و نزدیک به خط فقر و تورم باشد و اینکه آیا امکان دارد میزان افزایش حقوق تغییر کند، گفت: مستحضر هستید متناسب با قانون، ماده ۴۱ چند فراز دارد؛ فراز اول می‌گوید شورای عالی کار باید مزد را به صورت منطقه‌ای و بخشی و صنعتی مشخص کند. تقریبا ۵ الی ۶ ماه تلاش کردیم، نظر به اینکه نمایندگان کارگران رضایت ندادند، فعلا به صورت موقت از این موضوع (مزد منطقه‌ای) عدول شد که عین قانون است و باید اجرا شود.

قانون نگفته حقوق کارگران عین تورم باشد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: فراز دوم این است که گفته حقوق کارگران با توجه به تورم باشد نگفته عین تورم باشد، تورم‌ را آمدیم به چند بخش تقسیم کردیم؛ یک تورم سال گذشته، دوم تورم نقطه به نقطه و سوم تورمی که برای سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی می‌شود. لذا معدل این‌ها را گرفتیم نزدیک ۳۵ درصد شد و عین قانون را برای ۱۴۰۳ اجرا کردیم و مستحضر هستید اساسا قانون این را مشخص کرده است.

قریب به ۷۰ درصد سبد معیشت مدنظر وزارت بهداشت را پوشش دادیم

وی با اشاره به سبد معیشت بیان کرد: در بحث سبد معیشت هم گفته شده وزارت بهداشت سبد معیشت را مشخص کند، مشخص کرده است و ما امسال نسبت به تمام سنوات گذشته تقریبا درصد قابل پوشش سبد معیشت را چون ۱۶ میلیون و خورده‌ای بود، بیشتر از تمام سنوات اعمال کردیم، یعنی قریب به ۷۰ درصد سبد معیشت را ما پوشش دادیم.

مرتضوی در پاسخ به این‌که آیا حق عائله‌مندی هم برای زنان و هم مردان اعمال خواهد شد، گفت: برای همه است.

مراد از کارگر طیف وسیعی است که بعضا حقوق‌های بالایی می‌گیرند 

وی درباره این‌که بعد از تعیین مزد عنوان می‌شود آیا با حقوق ۱۰ میلیون تومانی رمقی برای کارگران می‌ماند که بتوانند در تولید مثمرثمر باشند تا شعار سال تحقق پیدا کند، گفت: اولا که ۱۰ میلیون نیست و یازده میلیون و خورده‌ای است و صرفا همین یازده میلیون نیست. در بحث حقوق بگیران باید قائل به تفکیک باشیم. همه تصورشان این است وقتی می‌‌گوییم کارگر، مراد کارگران ساختمانی هستند، در حالیکه الان بخش قابل توجهی از مدیران و کارگزاران دولت تابع قانون کار هستند.

وزیر تعاون،  کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: شما به تمام کارخانه‌های سراسر کشور نگاه کنید سطوح مدیریتی تا نگهبان‌شان همه تابع قانون کار هستند، پس وقتی می‌گوییم کارگر، مرادمان طیف وسیعی از جامعه است که بعضاً هم با توجه به لحاظ تخصص، سنوات و حق مدیریتی که وجود دارد، حقوق‌های بسیار بالایی می‌گیرند.

ان‌شاالله حقوق کارگران در بازه چند ساله از تورم پیشی بگیرد

وی خاطرنشان کرد: ما هم بر این باور هستیم که باید حقوق‌ها را افزایش دهیم، اما این افزایش‌ها چندین سال متوقف بوده است. دوستان باید مطالبات‌شان را در سنوات قبل و دهه ۹۰ عملیاتی می‌کردند، خب آنجا همراهی کردند و عملیاتی نکردند، دنبال حق کارگر نبودند، الان ۲ سال گذشته است و در ۲ سالی که گذشته ما تحقیقاً از نظر ریالی بیش از ۱۷۵ درصد حقوق کارگران را افزایش ریالی داده‌ایم اما ما باید در یک بازده زمانی چندساله این را به بالا برسانیم و ان‌شاالله حقوق کارگران از تورم پیشی بگیرد.

منبع: ایلنا
  • فاطمه ارسالی در

    حقه بازی بس است ! ۳۰ تا ۴۰ سال حقوق ها رو از تورم کمتر دادید حالا ۲ سال سال مطابق تورم داده باشید همان رو چماق کردید بر سر کارگران !

  • ناشناس ارسالی در

    چراغ سوال اصلی رو از صولت مرتصوی نپرسیدن ؟؟ با توجه به ترک طرف کارگری از جلسه و ع دم امضای صورتجلسه، ایا این تصمیم مزدی که مهمترین اصل در تعیین دستمزد کارگران یعن ی به سه جانبه گرایی پشت پا زدن درست است؟ یا باید ابطال شود

  • فتحعلی قجری ارسالی در

    خیر به صراحت قانون بر اساس نرخ تورم و سب د معیشت که الان سبد معیشت بیشتر از تورم اعلام دولت و هر دو باید ملاک عمل باشه خن ده داره که یه کارگربرا دو کیلو گوشت باید حدایل بالایه هفت روز کار کنه این نشده ک ه برای تهیه برنج و و دو عدد مرغ حداقل با ید هفت روز کار کنه و برای مخلفات دیگر هم ین موارد دوروز که نهایت خوراک سی نفر بشه خانواده چهار نفره با ده دوز کار گر اش ف قط چهار روز میتونه غذا بخوره

  • ناشناس ارسالی در

    این چرت پرت ها رو کی یادت داده وقتی به ب ی سوادی مثل تو به قول خودت ۵۰ میلیون بدن د مملکت از این بهتر نمی شه
    راستی از اختلاس ودزدی های سال ۹۵ شهرداری مشهد چه خبر

  • محمود ارسالی در

    بخدا فقط دروغ می‌گید در رابطه با حقوق کارگران فقط ظلم می‌کنید

  • رسول ارسالی در

    مردم را خر فرض نکنید که بالعکس میشود !!ح قوق کارمندان را کم مثال بزنید بنده خودم نیروی شرکتی بانکم مزایا و پاداشهای که کا رمندان رسمی میگیرن اصلا حقوقشون فراموش م یشه حالا مزایا و پاداش کارگر چیه ؟؟کم بگ ید ما حقوق کارمندان را فلان درصد افزایش دادیم در ضمن تورم و حقوق کارگر بوجود نمی اره !همون پاداش و وامی که کارمند میگیره مستقیم میره برای خرید دلار و سکه و طلا آقای مسیول اگه تا حالا ندانستی بدااااان🥴 ؟؟؟؟؟

  • محمدعیدی ارسالی در

    وزیری که یک شب ۱۲۰سیخ جگر میخوره وصد چند میلیون هزینه سفرش میشه ازاون چه انتظاری هست که درد کارگروبازنشسگان رادرک کنه لط فا کمی تعقل به قول حضرت امام مرفهین بی د رد همین ها هستند

  • امینی ارسالی در

    دلیل نمیشود که ۱۷۵ درصد ب حقوقها طی دو س ال اضافه شده باید ببینی چقدر تورم افزایش پیدا کرده گوشت در سه سال گذشته چقدر بود ه آلن به حدود ۷۰۰ هزار تومان رسیده حبوبا ت را ببین چند در صد در این دوسال افزایش پیدا کرده اجاره خانه پیشرانه ۶۰ تومان می ‌گرفته الان ۳۰۰ تومان میگیرهحقوق خود شما اگر الان ۱۵ تومان بود ببین اینقدر تلاش میکردی که حقوقها را پایین نگهداری و آن ک سی که باید جواب شما را بدهد این نماینده گارگر که نمیتونه صحبت بکنه را در مقابل خ ودتان میبینید و تصمیم میگیریید وای به حا ل ما که باید با این حقوقها زندگی کنیم!!! !!!!

  • محمد ارسالی در

    وزیر کار خواسته یا ناخواسته دو چیز را اع تراف کرد گفت بخش بزرگی از کارگزاران دولت تابع قانون کار هستند یعنی دولت خودش بزر گترین کارفرماست و دوم اینکه این کارگران که برای دولت کار میکنند حقوق خ بالاتری ن سبت به دستمزد میگیرند. خب مسلما ای دولت محترم و ای کارفرمای بزرگ تو قطعا زمین و آسمان رو بهم با چرندیات خواهی دوخت تا دس تمزد افزایش پیدا نکند ولی اگه من جای مجل س بودم استیضاحت که میکردم هیچ یه قانونم تصویب میکردم که همون ۱۱ میلیون بیشتر حقو ق تو یه نفر نگیری تا حالت جا بیاد

  • M ارسالی در

    جناب وزیر البته که شما چون کاخ نشینی اصلا سبد معیشت را نمیدونی چی هس خط فقر را خودتون اعلام میکنید ۳۰ میلیون یعنی اینم دروغه حتما شماها حقوق نجومی میگیرید آقای محترم چرا درک نمی‌کنید

  • ناشناس ارسالی در

    راست میگه افزایش ۱۷۵ درصدی ولی اینو نمیگ ه در عوض تورم ۵۰۰ درصدی

  • ناشناس ارسالی در

    وزیر دروغگو ...
    اگر راست میگی چرا پارسال معادل همین تورم خودت محاسبه نکردی و در وسط سال ترمیم نکردی ...!؟
    بعدش نگفته عین تورم ، خوب نگفته حداقل تورم که شما زحمت کشیدی و حقوق کارگر مجرد رو کردی 9 و خورده ای ...!؟
    بفرض نگفته عین تورم ... سبد معیشت چی ؟
    نکنه اونم جعل شده تو قانون ...
    برو عمو ، تو فکر جیب خودت ، تورم خودت ، تامین اجتماعی خودت که لاتش کردی و از بس طلباشو ندادین هستی ،

  • اقتصاد مردم نهاد ارسالی در

    صولت مرتضوی گوش کن ؛

    وزیر بی لیاقت نمیخوایم نمیخایم ...
    وزیر دروغگو نمیخایم نمیخایم ...

    به یاری خدا بزودی اخراجی ...


  • حامد ارسالی در

    روزی میرسه امثال مرتضوی ها با آه کارگران مظلوم زمین گیر میشه دور نیست انشا.‌.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها