|

مجلس راز واریز نشدن همسان سازی حقوق بازنشستگان را افشا کرد | دست دولت رو شد

نماینده مجلس شورای اسلامی عدم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را به پرداخت مطالبات گندمکاران مرتبط دانست و گفت: دولت باید یکی از دو گزینه را انتخاب می‌کرد؛ پرداخت بدهی کشاورزان یا اجرای همسان‌سازی.

اقتصاد مجلس راز واریز نشدن همسان سازی حقوق بازنشستگان را افشا کرد | دست دولت رو شد

بیژن نوباوه وطن، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما امسال در خرید گندم پیش‌بینی ۱۲ میلیون تُن را داشتیم ولی گندم به بالای ۱۵ میلیون تن رسید. حالا دولت باید انتخاب می‌کرد که با منابع در اختیارش، یا مطالبات گندمکاران را بدهد و یا قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند.

وی ادامه داد: اگر چه توجه به حقوق بازنشستگان هم قانونی الزام آور است و باید به داد بازنشستگان رسید ولی از آن سوی، کشاورزان هم قشر ضعیفی هستند و اگر مطالباتشان پرداخت نمی‌شد، چه بسا برای کشت سال آینده دچار مشکل می‌شدیم. به همین دلیل دولت تصمیم گرفت فعلا از منابع موجود برای پرداخت طلب گندمکاران استفاده کند.

نوباوه وطن تأکید کرد: تأخیر دولت با توجه به کسری بودجه قابل توجه، توجیه دارد. به هر حال باید پذیرفت که شرایط سختی داریم و باید با تدبیر از این مسیر عبور کرد.

نماینده مردم تهران استفاده از منابع صندوق ملی برای اجرای قانون همسان‌سازی را محتمل برشمرد و گفت: من اطلاع دقیقی ندارم که آیا دولت می تواند و یا مجوز برداشت از صندوق توسعه را دارد یا خیر ولی شاید به عنوان یه راهکار بتوانیم از آن بهره ببریم.

وام-بازنشستگان

منتظر بحران تامین گندم باشیم؟

شایان ذکر است که گندم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی ایران و منبع اصلی تأمین نان، همواره مورد توجه سیاست‌گذاران قرار داشته است. سیاست خرید تضمینی کالاهای اساسی، به‌ویژه گندم، که به منظور حمایت از کشاورزان اجرا می‌شود، سال‌هاست با چالش‌های جدی روبه‌رو است.

از یک‌سو، افزایش هزینه‌های تولید و نوسانات قیمت جهانی گندم کشاورزان را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده و از سوی دیگر، سیاست‌های حمایتی دولت نیز با انتقادات و اعتراضات بسیاری از سوی کشاورزان مواجه است. حال باید دید که چه چالش‌های دیگری در این زمینه وجود دارد؟ و اینکه با توجه به شرایط فعلی، کاشت گندم توجیه اقتصادی دارد؟

خودکفایی اولویت اصلی در تولید کالاهای اساسی

خودکفایی در تولید گندم یکی از مواردی است که از اهمیت زیادی برخوردار است. حتی خرید تضمینی گندم هم سالانه به همین دلیل انجام می‌شود. هرچند خرید تضمینی هم خود چالش‌هایی را هم برای دولت و هم برای کشاورزان ایجاد می‌کند.

به دلیل اختلاف قیمت جهانی گندم با قیمت آن در داخل، به عاملی برای کاهش انگیزه کشاورزان برای کشت این محصول تبدیل شده است.

در این باره هم مهدی سروی، کارشناس اقتصادی، اظهار کرد: در مسئله کالاهای استراتژیکی همچون گندم نمی‌توان به پارامتر‌های اقتصادی توجه کرد. چراکه ایران به دنبال خودکفایی در تولید کالاهای اساسی است. حتی بسیاری از کشور‌ها در تلاشند تا با پرداخت یارانه‌های صادراتی بازار سایر کشور‌ها را هم در دست بگیرند. بنابراین نمی‌توان گفت که اگر قیمت کالای تولید داخل از کالای خارجی گران‌تر است، بنابراین باید آن را وارد کرد. خودکفایی در اولویت قرار دارد.

وی افزود: در زمینه کالاهای استراتژیک باید به فکر خودکفایی بود و قطعا نباید به پارامتر‌های اقتصادی توجه چندانی داشت. مسئله جلوگیری از قاچاق هم اهمیت دارد. در این راستا می‌توان قیمت را تا حدی افزایش داد ولی در برخی موارد بهتر است که از سیاست‌های غیر قیمتی استفاده شود.

چالش‌های خرید تصمینی گندم چیست؟

خرید تضمینی گندم با اینکه با هدف حمایت از گندم‌کاران صورت می‌گیرد ولی هرساله چالش‌هایی هم برای این قشر ایجاد می‌کند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تأخیر در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم  و پرداخت نشدن به‌موقع  مطالبات گندم‌کاران اشاره کرد.

چندی پیش علی‌قلی ایمانی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران، درباره این چالش مطرح کرد که کشاورز برای کشت مجدد گندم نیازمند تهیه کود، بذر و آماده‌سازی بستر است. در صورتی که مطالبات به‌موقع پرداخت نشود، قطعا انگیزه کشاورزان هم برای کشت مجدد کاهش می‌یابد. 

قیمت خرید تضمینی هم باید به‌موقع اعلام شود. چراکه کشاورز باید  برای کشت مجدد برنامه‌ریزی کند که تأخیر در اعلام قیمت باعث می‌شود که کشاورزان نتوانند برنامه‌ریزی دقیقی برای کشت خود داشته باشند.

راهکارهایی برای بهبود خرید تضمینی گندم

یکی از راهکارهایی که می‌توان برای حل این مشکل مطرح کرد، کاهش دخالت دولت است. چراکه در چنین مواردی برای کنترل بازار بهتر است بازار خود قیمت را تعیین کند. از دیگر راهکارها می‌توان به حمایت از کشاورزان اشاره کرد. چراکه دولت باید از کشاورزان با ارائه تسهیلات مختلف حمایت کند تا آنان بتوانند با هزینه‌های بالای تولید مقابله کنند. در نهایت مهم‌ترین راهکار شفافیت و نظارت بر بازار است که دولت باید سیستمی ایجاد کند که با استفاده از آن بتوانند بر بازار و قیمت‌ها نظارت داشته باشند.

سیاست خرید تضمینی گندم به‌عنوان یک ابزار مهم در جهت حمایت از گندم‌کاران و تأمین امنیت غذایی کشور، نیازمند اصلاحات اساسی است. با افزایش بهره‌وری، کاهش دخالت دولت در قیمت‌گذاری، ایجاد شفافیت و حمایت از کشاورزان می‌توان به یک سیستم کارآمد دست یافت. البته باید به بحث خودکفایی هم اهمیت داد و دولت باید برای این موضوع هم تلاش کند.

منبع: رکنا
کدخبر: 338009
  • ایرانی بدبخت ارسالی در

    ۴۷سال فرصت داشتید مملکت آباد کنید تازه امدی میگی بایدچاره اندیشه کنیم

  • ناشناس ارسالی در

    این هم یه کلاه شرعی دیگه واقعا ذخر خودتو نید

  • علی رضا ارسالی در

    یک درصد ارزش افزوده طبق قانون مختص همسان سازی است این اقا که با شعار ادات علی و سند برنامه هفتم سر کار آمد با چه قانونی خلاف قانون بر نامه هفتم حق بازنشسته بیچاره را به حساب گندم واریز کرده پس نه از عدالت خبری هست نه از قانون

  • بازنشسته فلک زده ارسالی در

    این شامورتی بازیا تکراری شده.وقت پرداخت حق قانونی که میشه بعضیا درد زایمانشون عو د می‌کنه ولی دزدیای میلیاردی جیکشون در ن میاد چرا؟علت داره..

  • ناشناس ارسالی در

    چطور براي لبنان و حماس پول داريد

  • ناشناس ارسالی در

    راز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟........
    هیچ رازی وجود نداره،
    علی ابن ابیطالب 1400 سال پیش گفته حق گرفتنیست نه دادنی حداقل 20 میلیون بازنشسته کارگری با خانواده بریزن تو خیابون
    ببین همون روز حق پایمال شده رو میگیرن یا نه

  • بازنشسته ارسالی در

    خجالت بکشید بیشرفها هر روز یکجور دارید ح رف میزنید اگر منابع نیست برای بازنشستگان کشوری لشگری وفولاد هم نباشه چرا برای او نا انجام میشه اما برای بازنشستگان تامین اجتماعی هر روز یک بهانه واهی در میارند ک جایند این نماینده های بازنشستگان فراخوان سراسری بدن تا ما بریزیم بخیابانها وبجنگ یم دیگه از ابرویمان که بالاتر نیست بیغیر تها

  • امانی ارسالی در

    بنطر میاد که دولت برای پرداخت مطالبات گندمکاران وهم‌چنین رانندگان حمل ونقل بین شهری وسنگین با استفاده از ذخیره صندوق با کسب اجازه از مقام معظم رهبری نباید کمبود منابع داشته باشه چرا که منابع همسان سازی قبلا با افزایش ۱درصدی ارزش افزوده تا میزان ۷۰همت تامین شده بوده است حالا چرا دولت یک مطلب می‌گوید ومجلس مطلبی دیگر باعث تعجب هست

  • ناشناس ارسالی در

    خاک بر سر تو و اون نمایندگانی که دسستتون با دولت ها تو یه کاسه هست و ادعای دیند اری هم میکنید ولی مخفی کار و دو رویید و ۷ ماهه ما را سر کار گذاشتید . خدا لعنتتو ن کنه . اللهم عجل لولیک الفرج

  • یه بازنشسته ارسالی در

    خوب اگر دولت کسری بودجه داردچطورارجیب ما عزل بخشش میکندخداازمسئولان نالایق نگذر.خ داریشه ی ظلم دربیاره انشاالله.مشتی دروغگ ونامسلمان

  • بهنام ارسالی در

    آقا،حوزه های علمیه ،در طول تاریخ مستقل م الی بودن وبودجه نداشتن.واسه همین عزیز بو دن.الان بودجه هزاران میلیاردی دارن.موسسا ت مذهبی جورواجور هم ،با دستگاه ها وامامز اده ها وآستان های شریفه هم.خودتون بهتر م یدونید.قطع کن آقا.از زمان بودجه گرفتن،هم ه شون کوتاه میان وسکوت وطرف حاکمیتن. قطع کنن .هم وضع آن مراکز بهتر میشه وهم مستق ل وخواهان پاسخ دولت‌ها میشن.اشهد آن لا ا له..

  • مهدی ارسالی در

    حقوق های کلان با آخرین اصلاحات به روز شد ه را مسولان دریافت می کنند بعد برای همسا ن سازی نا چیز بازنشستگان بایستی انتخاب و صل به طلب کشاورزان باشه...؟

  • ناشناس ارسالی در

    اولا این ۵۰یا۷۰همت بابت همسان‌سازی بازن شستگان کشوری و لشگری و فولاد طبق قانون م صوب مجلس شورای اسلامی پول تنخواه گردان د ست دولت نبوده که هزینه شود لذا کشف واطل اع رسانی نمائید مجلس منطقی بنظر نمی آید. علی الحال پول گندم کشاورزان ازجیب بازنشس تگان پرداخت شده اشکالی نداره

  • علی ارسالی در

    سلام.یه کم از اختلاسها را کم کنند .چرا ب اید تاوان بی عرضه بودن مسعولان را بازنشس تگان بدبخت بدهند.

  • ناشناس ارسالی در

    بیشرف ها ساز پرداخت نکردن یارانه ها رو ک وک کردن ، کشاورزان رو گذاشتن جلوی بازنشس ته ها ، چقدر ح****** ان

  • بازنشسته ارسالی در

    مشخص کنید کدام دولت ؟ شاید به خاطر این م وضوع هاست که پول فروشگاه های فرهنگیان و کانون بازنشستکان آموزش و پرورش را هم که پول خودشان است سه ماه یک بار نمی دهند و دارند فروشگاه های فرهنگیان را به نفع ... ورشکست می کنند.

  • محمد صفری ارسالی در

    بقیه اش را نمی توانم بنویسم نمیدونم ایما جیه همه کارها را ول کنید وقط فگر حقوق بروز ما باشید تا در وطنمان دفا کنیم ماها از جان گذشته هستیم اینها را نوشتم در حال خبر از زندگی ما الان هم هر روز رفیقهای ما را ترور میکنند شهید میشونند به ما کادرهای هم یگ را باز کنید لعقل خون این شهیدهای همکارهایمان تا بتوانیم خونشان را جبران گنیم دیگر زندگی به درد ما نمی خورد هر روز شهید شدن هر روز دارند شهید میکنند ماهم دنبال خرجی هستیم لاعقل خون این رفیقهایمان را بگیریم بمیریم


    ما نضامیان بازرنشته همیشه دنبال شهید شدن بودیم در منطقه عملیاتی استان آذربایجان غربی تا سه جهارسال پیش همیشه هر روز کشته وزخمی و شبو روز نداشتیم جون لشگر عملیاطی بودیم همیشه در مرض ایران عراق و مرز تورگیه هر روز عملیات داشتیم امروز از کار های عملیاطی اطلن خبری نیست همه خدمت کزارها جان بر کف بودیم وهستیم آیا امروز باید بجه های ما گه مارا به خوبی نمیشناسند هیج بلگه هر روز بجه های ما با مادر گیر هستند به خدا قسم زنم سربلعلاج و پسر سی سالم سرتان خون به آن خدا قسم اینها به خاطر خدمت بنده جانشان را از دست دادنند جند روز یک بار یک خبر ناکوار میشنیدنند به علت این خبرهای ناکوار خودشان را ابین بوردنند وقط نفس دارنند خدا آن نفس را هم قطع کند تا خیال من راحت بشود صبح میرفتم لشگر حکم به مرز صادر شده بود معلوم نبود سالم برکردیم یا ناسالم امروز ما کادرهای سپاه باید کاملن کرسنکی بگشیم باشه میگشیم آخه بجه ها بزرگ شدنند مارا از خونه بیرون میکنند میکویند شما هر روز بیابان بودی تربیت شما را ندیدیم به جهنم الان ما بدبختهای نظامی بیابانی جنکی با معلمها یا کارگرها یا دادکاهیها یا استانداریها نباید با حقوق فرق داشته باشیم دورست است وظیفه داریم در راه اسلام رهبری جان بر گف هستیم شما ها نباید روی حقوق ما یگ نظر خوبی بدهید خدا را در نظر بگیرید یک جا پول ویسازنند یک جا راه میزنند یک جا مدرسه میسازنند یک جا بیمارستان ما هم تا اخر عمرمان باید با پانزده ملیون حقوق بگیریم بکزارید هر روز بجه های ما به ما فوش بدهند هیج بلکه دشمن برای ما نمیخاهد دشمن ما بجه های خودمان هستند خونه تعمیر میخاد یکی دخترمان خانهش را ترک میگند با بجه اش مگه خانه پدریمان است الان ما کادرهای سپاه بعدترین روز کار را میگشیم ولی به علت سپاه مقدس سدایمان را خفه گردیم عیراد ندارد درراه وطن بکزارید بمیریم موردنمان به جهنم پول خرج دفن گفن نداریم

  • ناشناس ارسالی در

    خدا شکر پول ندارد ولی

  • مهدی ارسالی در

    از دزدی و اختلاسهایتان کم کنید هم پول با زنشسته ها واریز میشه هم کشاورزها،الان پو ل بازنشسته ها رو میخواین دو سال دیگه بری زید خجالت بکشید ایا خانواده سه تا چهار ن فره میتونه با ماهی ده تومن زندگی کنه بخد ا خرج یک نفر در ماه ده تومن هست تازگی ۲۸ ۰ میلیارد تومن بودجه اومده بود برای لایه روبی سد منجیل میگن پول پیدا نیست یکی با ید جواب بده مملکت مگه صاحب نداره این فقط یکیش بود تو کشوری که اینهمه نفت و گاز و طلا و...داره چرا باید مردم تو بدبختی ز ندگی کنن لعنت بر شما

  • بازنشسته شرمنده ارسالی در

    مسولان که نادان باشند اراده مملکت بهتر ا ر این نمیشه برای عرب هست برای زحمکشان نی ست برای دزدان هست

  • محمد ولایی بازنشسته ارسالی در

    راستش دولت سیزدهم پول بازنشسته های کشوری را بالا کشیده حیاط وحیات خلوت خوبی هست درآن دنیا هم دادوبسد هست راستی قوه قضا کجا تشریف دارد

ارسال نظر

 

آخرین اخبار

پربازدیدترین