|
کدخبر: 53027

نایب‌رئیس هیات‌مدیره بانک خاورمیانه در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز مطرح کرد:

واحدهای تولیدی و هفت‌خوان وام بانکی

سلیمی گفت: احتیاط بانک‌ها باعث شده تا نقدینگی به‌سختی در دست‌رس صنایع قرار گیرد که این امر با برنامه‌های دولت مبنی بر حذف موانع تولید در تضاد است.

گسترش نیوز: حسین سلیمی نایب‌رئیس هیئت‌مدیره بانک خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش‌نیوز در مورد مشکلات مربوط به نقدینگی و تسهیلات گیری واحدهای تولیدی، اظهار کرد: واحدهای تولیدی به علت مشکلات اقتصادی حاضر به وام‌گیری و قبول دِین هستند و به تبع آن ناچار به تقبل بازپرداخت‌های سنگینی می‌شوند.

سلیمی ادامه داد: واحدهای تولیدی به‌منظور گسترش کسب‌وکار خود خواهان واردات مواد اولیه هستند اما به‌محض فراهم شدن امکاناتی همچون مجوز واردات و یا اخذ وام با شرایط جدیدی روبه‌رو می‌شوند.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره بانک خاورمیانه افزود: درحال‌حاضر واحدهای تولیدیِ نیازمندِ مواد اولیه و بازرگانان در حوزه واردات گریبان‌گیر مشکلاتی نظیر تهدید و تحریم‌ها هستند و درواقع ورود دیرهنگام اجناس و مشکلات یادشده باعث سنگ‌اندازی در کسب‌وکار آنها و ناتوانی در عمل به‌موقع به تعهدهایی نظیر بازپرداخت وام می‌شود.

وی اضافه کرد: درواقع یکی از علل سخت‌گیری در وام‌دهی بانک‌ها مربوط به سابقه نامطلوب گیرندگان است. اکنون بانک‌ها معوقات زیادی در خصوص بازپرداخت وام‌ها دارند.

این فرد آگاه تشریح کرد: وام‌های بانکی حاصل مجموع سپرده‌های محفوظ بانک است. درواقع سپرده‌گذاران با قرار دادن نقدینگی خود در بانک‌ها انتظار دریافت سود دارند ازاین‌رو بانک‌ها برای انجام تعهد قانونی خود در وام‌دهی ناچار به اخذ سود تسهیلاتی متناسب با حفظ ارزش پول و کرایه وجوه هستند.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره بانک خاورمیانه تصریح کرد: ضمن احتیاط و سخت‌گیری، بیشتر بانک‌ها تمایل به پرداخت وام‌های کوتاه‌مدت دارند که این امر فشاری را در بازپرداخت تسهیلات گیرندگان وام وارد می‌کند.

سلیمی بیان کرد: بنگاه‌های اقتصادی در تأمین مواد اولیه موردنیاز با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شده‌اند بنابراین برای ادامه فعالیت خود نیاز به گردش مالی بیشتری دارند. تولیدکنندگان نیز باید سررسیدی به بانک‌ها بدهند تا امکان معامله برای هر دو طرف به وجود بیاید.

وی معتقد است: درحال‌حاضر نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در مقایسه با سال گذشته بیش از ۲ برابر شده در حقیقت نوسان و رشد نرخ ارز باعث افزایش نیاز به نقدینگی واحدهای تولیدی شده است.

سلیمی با اشاره به یکی از خدمات بانکی به تجار، مطرح کرد: بانک‌ها در بدو ورود به اعتبارهای اسنادی (LC) حدود ۱۰ درصد مبلغ کل را برای گشایش اعتبارنامه مدنظر قرار می‌دادند و مابقی پرداختی را به بعد از انجام معاملات موکول می‌کردند اما در شرایط فعلی بااحتیاط بیشتری برخورد کرده و دیگر حاضر به پذیرش رسیک این نرخ ناچیز نیستند.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره بانک خاورمیانه افزود: اکنون بانک‌ها برای حفظ حاشیه امنی در اجرای تعهدات خود، پایه نقدینگی موردنیاز گشایش (LC) را ۳۰ درصد از کل مبلغ در نظر می‌گیرند.

وی بابیان نقدینگی به‌سختی در دست‌رس صنایع قرار می‌گیرد درنتیجه اشتغال‌زایی کاسته و گردش مالی به‌کندی شکل می‌گیرد، اضافه کرد: ازدیاد نقدینگی موردنیاز گشایش (LC) شرایط را برای تجار دشوار کرده و این امر در تضاد با برنامه‌های دولت برای رفع موانع تولید است.

این فرد آگاه معتقد است: در کنار مشکلات بنگاه‌های اقتصادی، بانک‌ها نیز برای حفظ الزامات فعالیت خود تحت‌فشار هستند و برای پرداخت تسهیلات باید از بازگشت پول به چرخه بانکی اطمینان حاصل کنند.

سلیمی تشریح کرد: بانک‌ها در مقابل حفظ سپرده متعهد به پرداخت سودی به سپرده‌گذاران می‌شوند که این امر به‌واسطه فعالیت‌های اقتصادی در چارچوب‌های تعریف‌شده و دریافت سود بازپرداخت‌ها محقق می‌شود.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره بانک خاورمیانه با اشاره به یکی مطرح کرد: اثبات سودآور بودن واحد تولیدی یکی از مدارک مورد نیاز اخذ تسهیلات برای واحد‌های تولیدی است.

وی افزود: واردکنندگانی که خواهان دریافت وام برای ورود مواد اولیه هستند نیز باید اسنادی در خصوص تصدیق این موضوع ارائه کنند. درواقع بانک‌ها به این واسطه از صرف ارز در بازار‌های سوداگرایانه جلوگیری می‌کنند.

این فرد آگاه ابراز کرد: اگر شرکت‌ها بتوانند از طریق بازار سرمایه تأمین مالی کنند، فشار بر روی وظایف بانک‌ها کاهش پیدا می‌کند اما به علت هزینه‌بر بودن و فرآیند طولانی چندماهه آن در بیشتر مواقع بانک‌ها ترجیح داده می‌شوند.

سلیمی ادامه داد: اگر مجموعه‌ای خواهان دریافت تسهیلات از بازار سرمایه است باید فرآیند‌های طولانی نظیر اخذ مجوز‌های لازم برای صدور اوراق مشارکت و قرضه، ارائه مدارک زیادی مبنی بر سودآور بودن قطعی تولیدات خود و... پشت سر بگذارد.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره بانک خاورمیانه اضافه کرد: فرآیند و شرایط ورود به بازار سرمایه به‌قدری سخت و دشوار است که امکان دریافت وام فرد خواهان در زمانی نامناسب و یا در زمانی که قادر به ارائه بازپرداخت‌ها نیست، وجود دارد.

سلیمی خاتمه داد: واحدهای تولیدی نو پا تنها می‌توانند از شرکت‌های تأمین سرمایه‌، تسهیلات دریافت کنند که با توجه به بازپرداخت‌های هنگفت آن صرفه‌جویی تولید را کاهش می‌دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها