|
کدخبر: 40554

دبیر انجمن واردکنندگان در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز:

احتمال افزایش دوباره قیمت خودرو / باز شدن واردات بعید است

واردات خودرو به کشور از تیرماه امسال ممنوع شد و همین عامل نه تنها در زمینه خودرو بلکه در زمینه تامین قطعات نیز باعث مشکلات عدیده‌ای شده است. این مشکلات گریبان واردکنندگان و همچنین خریداران خودرو را گرفته است و باید تصمیمات صحیحی هر چه سریع‌تر در این زمینه اتخاذ شود.

گسترش‌نیوز: پیش از این که واردات خودرو به کشور بسته شود، خریداران بسیاری، خودروهای مختلف را پیش خرید و یا حتی به صورت قطعی خریداری کرده‌اند. بسته شدن واردات باعث شد یک شوک ناگهانی به خریداران و واردکنندگان اعمال شود که نارضایتی خریداران و تعطیل شدن و تعدیل نیروهای زیادی را برای واردکنندگان در پی داشته است. در خصوص مشکلات ایجاد شده در این زمینه، راهکارهای پیش رو و پیش‌بینی آینده بازار خودرو گفت‌و‌گویی توسط خبرنگار گسترش‌نیوز با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان صورت گرفته است که در ادامه این گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

dadfar123.jpg

میزان ترخیص خودرو از ابتدای سال تا کنون

دادفر در رابطه با میزان خودروهای ترخیص شده و ترخیص خودروها در حال حاظر اظهار کرد: ترخیص خودرو در حال حاضر صورت نمی‌گیرد اما از ابتدا سال تا کنون ۱۸ هزار خودرو ترخیص شده و همچنان هیچ تصمیمی برای بازار خودرو گرفته نشده است. در زمینه قطعات نیز ممنوعیت واردات وجود دارد و شرکت‌های واردکننده نیز با مشکلات عدیده‌ای نیز در این دو زمینه دست و پنجه نرم می‌کنند. در زمینه واردات خودرو مصوبه‌ای از سوی سازمان توسعه تجارت تنظیم شد که تقدیم آقای وزیر شده است تا در نهایت خودروهای موجود در گمرک ترخیص شوند. امیدواریم هر چه سریع‌تر این اتفاق بیفتد تا اموال و دارایی‌های مردم که در گمرک وجود دارد به دست مشتریان برسد. تمامی خودروهای موجود در گمرک دارای صاحب است چرا که بسیاری از آن‌ها پیش‌خرید و حتی خرید قطعی شده است و در این زمینه مشتریان ناراضی هستند.

varedat12.jpg

آیا واردات باز می‌شود؟

وی در رابطه با باز شدن واردات خودرو گفت: در خصوص واردات خودرو با توجه به وضعیت و شرایط اقتصادی کشور پیش‌بینی می‌کنم که اقدامی از سوی دولت صورت نگیرد. با توجه به این که در شرایط تحریم هستیم و محدودیت ‌های ارزی وجود دارد به همین دلیل افق واردات خودرو به صورت واضحی روشن نیست و این که به واردات خودرو اولویت داده شود علی‌ر‌غم این که واردات کالاهای ضروری‌تری نیز وجود دارد کمی بعید به نظر می‌رسد. با این وجود بستن کامل واردات خودرو نیز باعث ملتهب شدن بازار می‌شود و قیمت‌ها را بالا نگه می‌دارد که این ناشی از تصمیمات نادرست دولت در سال‌های ۹۵ و ۹۶ است و تبعات آن را در حال حاضر مشاهده می‌کنیم.

واردات خودروهای هیبرید

دادفر در خصوص واردات خودروهای هیبرید اشاره کرد: در زمینه خودروهای هیبرید تا کنون صحبتی نشده و بعید است واردات خودروهای هیبرید نیز آزاد شود چرا که خودروهای هیبرید در خارج از کشور خودرویی گران‌قیمت محسوب می‌شود. در صورتی که نرخ یک خودرو هیبرید را با قیمت ارز، عوارض و موارد مرتبط در زمینه واردات محاسبه کنیم، متوجه می‌شویم که قیمت این خودرو حتی ممکن است از نمونه‌های بنزینی نیز بالاتر باشد. به دلیل این که قیمت چنین خودروهایی بسیار بالا است، توزیع به صورت معمول در بازار نخواهد داشت و تمام قشرهای جامعه نمی‌توانند صاحب خودروهای هیبریدی شوند. تنها می‌توان تعرفه خودروهای هیبرید را صفر کرد که در این صورت چنین خودروهایی به بازار خودروهای داخلی و چینی نزدیک خواهد شد. در این صورت بازار خودروهای چینی و داخلی از بین خواهد رفت و همگان به سمت خودروهای هیبرید می‌روند و خروج ارز ایجاد خواهد شد بنابراین چنین موردی نیز دور از انتظار به نظر می‌رسد. در حد گفت‌و‌گو ممکن است چنین مباحثی مطرح شود اما اجرایی شدن آن بعید است.

hybridd.jpg

پیش‌بینی قیمت خودرو

وی در رابطه با احتمال افزایش قیمت خودرو گفت: با توجه به این که مدتی است قیمت ارز کمی کاهش یافته است اما همچنان قیمت خودروهای وارداتی سیر صعودی را طی می‌کند که مهم‌ترین دلیل آن کاهش یا عدم عرضه خودروهای وارداتی در بازار است. زمانی که عرضه وجود نداشته باشد صاحبان خودروهای وارداتی نیز برای قیمت تصمیم‌گیری می‌کنند. در صورتی که واردات خودرو در حال انجام باشد و به عنوان مثال روزانه ۵۰ دستگاه از یک خودرو وارد بازار شود این عامل باعث آرامش در بازار می‌شود اما شرایط کنونی بدین صورت نیست. پیش‌بینی می‌کنم قیمت خودرو در آینده نیز دوباره افزایش یابد چرا که در حال حاضر علی‌رغم کاهش نسبی نرخ ارز قیمت‌ها افزایش یافته است چه بسا که در آینده با افزایش احتمالی نرخ ارز، قیمت خودرو باز هم جهش پیدا کند. در نتیجه این موارد با توجه به این که فضای بدون اطمینان بر بازار حاکم شده است مردم نیز تصمیمات ناگهانی می‌گیرند و ممکن است به سمت خرید خودرو بروند. در صورتی که خودروی وارداتی به مقدار لازم در بازار وجود داشته باشد، چنین نگرانی‌هایی نیز ایجاد نمی‌شود اما حتی خودروسازان داخلی نیز پیام‌هایی می‌دهند که به سرعت خودرو بخرید چرا که ممکن است در آینده همین خودروهای داخلی نیز وجود نداشته باشند.

واردکنندگان در آستانه نابودی

دادفر در پایان به وضعیت شرکت‌های وارد کننده اشاره کرد و گفت: شرکت‌های واردکننده هم‌اکنون با ۲۵ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند و در صورتی که وضعیت به همین روال ادامه پیدا کند سال آینده ممکن است تعداد انگشت‌شماری از وارد کنندگان در بازار بمانند. واردکننده بر اساس واردات زنده است و در صورتی که خودرویی برای واردات وجود نداشته باشد تعطیل خواهد شد. خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی نیز به سختی انجام خواهد شد اما در این زمینه نیز همچنان مشکلات عدیده‌ای وجود دارد ضمن این که برخی از شرکت‌های واردکننده دفاتر خدمات دهی خود را نیز تعطیل کرده‌اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها