|
کدخبر: 47551

زنجان؛ از پیست پاپایی تا دودکش جن + تصاویر

شاید کمتر کسی بداند که زنجان مملو از جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی فراوان است و یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و مشهور جهان در این شهر قرار دارد.

گسترش‌نیوز : زنجان یکی از شهرهای شگفت‌انگیز و کمتر شناخته‌شده شمال‌غرب ایران‌زمین است. اگر به دنبال مناطق بکر و کمتر دیده شده در ایران می‌گردید، با ما همراه باشید تا شما را با برخی از دیدنی‌های این شهر جذاب آشنا کنیم.

گنبد سلطانیه

gonbd.jpg

در مسیر تهران به زنجان در میان دشتی فراخ در زنجان گنبدی آجری با روکش کاشی‌های فیروزه‌ای خودنمایی می‌کند. این بنای تاریخی که به بزرگ‌ترین گنبد آجری دنیا شهرت دارد، گنبد سلطانیه نامیده می‌شود و به دستور الجایتو یا سلطان محمد خدا بنده که در زمان ایلخانیان فرمانروا بود، ساخته شد و در روایتی آمده است که این بنا آرامگاه وی است. این گنبد دیدنی در سال ۱۳۸۴ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. جالب است بدانید که گنبد سلطانیه در قدیم به‌عنوان ساعت آفتابی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

موزه رختشویخانه (موزه مردم شناسی زنجان)

mouseh.jpg

در قدیم که ماشین لباسشویی وجود نداشت و بیشتر مردم برای شستن لباس‌ها یا ظرف‌هایشان به لب رودخانه می‌رفتند، زنجان محلی به‌ صورت شبانه‌روزی و رایگان برای شستشوی لباس‌ها و ظروف برای مردم بنا کرده بود، که امروزه به نام موزه رختشویخانه یا موزه مردم‌شناسی زنجان شناخته می‌شود. این موزه از حوضچه‌های زیادی با کاربردهای گوناگون از جمله حوضچه‌های لباس‌های تقریبا تمیز و آبکشی و حوضچه‌های مخصوص شستشوی ظروف تشکیل شده است.

بازار سنتی

bazar.jpg

در قلب بافت قدیمی شهر، طویل‌ترین بازار ایران، مجموعه بازار قدیمی زنجان قرار گرفته که از قدیم تاکنون جمعیت پرجوش و خروشی را در حال خرید و فروش به خود دیده است. این بازار با ۵۶ راه ورودی اصلی و فرعی به شبکه ارتباطی تمام شهر راه دارد. در کنار بازار راسته‌ها، تیمچه‌ها و کاروانسراهای فراوانی قرار گرفته که بسیار دیدنی هستند.

دودکش جن

doodkesh.jpg

خیلی‌ها ممکن است به زنجان سفر کرده باشند و تا به حال نام دودکش جن را نشنیده باشند. دودکش جن در ۱۱۳ کیلومتری شهر زنجان در نقطه‌ای افسانه‌ای و جادویی قرار گرفته است. دودکش جن در اصطلاح زمین‌شناسی «هودو» نامیده می‌شود و در اصل به نوعی فرسایش گفته می‌شود که بر اثر آن مناره‌های بلند و نازکی از رسوبات و سنگ‌هایی از لایه‌های ابتدایی باقی می‌مانند. پس از بازدید از این پدیده‌ طبیعی می‌توانید از قلعه‌ای تاریخی به نام بهستان که در نزدیکی قرار گرفته بازدید کنید.

مجموعه تفریحی ائل داغی (گاوه زنگ)

tafrihi.jpg

مجموعه تفریحی ائل داغی که از آن به عنوانی بام زنجان نیز یاد می‌شود، در شمالی‌ترین ناحیه زنجان در دامنه کوه گاوازنگ قرار گرفته و یکی از مراکز تفریحی و گردشگری این شهر به شمار می‌رود. این مجموعه دارای تمام امکانات رفاهی و تفریحی از قبیل آلاچیق‌های چوبی، کافی‌شاپ، قایق‌سواری، رستوران، آسیاب، آبشار مصنوعی است.

مسجد جامع

masjed.jpg

در قلب بافت قدیمی شهر در نزدیکی بازار زنجان، مسجد جامع قرار دارد. این مسجد توسط یکی از پسران «فتحعلی شاه قاجار» به نام «عبدالله میرزا دارا» بنا شده است. بنایی چهار ایوانی با کاشی‌کاری‌های هفت رنگ اسلیمی و گل و بوته و گچبری‌های مقرنس از مشخصات این مسجد هستند که همه نمایان‌گر سبک معماری دوره قاجار هستند.

آبشار شارشار

abshar.jpg

آبشار شارشار تنها آبشار شناخته شده زنجان در شمال‌غربی شهر در میان سنگ‌های صخره‌ای، در منطقه‌ زیبای تهم در فاصله کمی از دریاچه مصنوعی تهم است. شفاف بودن آب آبشار و درختانی که دورتادور آن را احاطه کرده و غوطه‌ور در آب هستند، منظره‌ای مانند منظره‌های درون تابلوهای نقاشی و کارت پستال‌ها پدید آورده‌اند.

پیست اسکی پاپایی

papaii.jpg

در ۴۵ کیلومتری جنوب‌غربی زنجان، در منطقه‌ای کوهستانی در ۳ کیلومتری مرکز شهر ایجرود، پیست اسکی بزرگی به وسعت ۸۰ هکتار با نام پاپایی قرار گرفته است. این پیست دارای شیب‌های ملایمی است، به همین دلیل برای استفاده مردم عادی و اسکی‌بازان آماتور و مبتدی نیز مناسب است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها