|
کدخبر: 56861

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با معاون فرهنگی شهرداری منطقه ۱۰ مطرح شد؛

نقش پررنگ بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های گردشگری

معاون فرهنگی شهرداری منطقه ۱۰ تهران گفت: به واسطه تلاشی که توسط شهرداری و میراث فرهنگی تهران صورت گرفت، در حوزه ابنیه و گردشگری تاریخی تهران شاهد اتفاقات مثبت هستیم.

گسترش‌نیوز: سعید شرف‌دوست در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز به تشریح آخرین وضعیت زیرساخت‌های گردشگری در تهران و همچنین مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری پرداخت.

در ادامه این مصاحبه را با هم می‌خوانیم:

کدام حوزه‌ها مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری در تهران هستند؟

تهران یک شهر بزرگ با قدمتی بالا و دارای زیرساخت‌های گردشگری بسیاری است. در تهران بناهای تاریخی متعددی داریم که در نوع خود جاذبه گردشگری محسوب می‌شود. از جمله زیرساخت‌های گردشگری که ما در تهران داریم می‌توان به حوزه بناهای تاریخی، تفرجگاه‌ها، جاذبه‌های طبیعت‌گردی و درمانی اشاره کرد.

در حال حاظر ما در تهران چیزی به نام توریست‌ درمانی داریم، یعنی افرادی فقط به دلیل وجود امکانات درمانی خاصی که در تهران وجود دارند به این شهر سفر می‌کنند تا از خدمات آن بهره‌مند شوند.

در حال حاظر بیشترین گردشگرانی که به تهران می‌آیند برای خدمات و امکانات درمانی که در تهران وجود دارند می‌آیند. اگر از این مورد صرفه‌نظر کنیم. بناهای تاریخی نیز در صدر مهم‌ترین زیرساخت‌های گردشگری تهران قرار می‌گیرند.

در کدام حوزه از ظرفیت‌های موجود استفاده بهتری شده؟

به واسطه تلاشی که توسط شهرداری و میراث فرهنگی تهران صورت گرفت، در حوزه ابنیه تاریخی و گردشگری تاریخی تهران شاهد اتفاقات مثبت هستیم. در دیگر حوزه‌ها از جمله خدمات درمانی، پیشرفت و توسعه گردشگری در این حوزه به میزان و نوع ارائه خدمات و امکانات درمانی به گردشگران بستگی دارد. بنابراین در این حوزه‌ها نمی‌توان انتظار زیادی از شهرداری داشت و آن را عامل عدم توسعه دانست.

میزان درآمدزایی از این زیرساخت‌ها به چه شکل است؟

قطعا در درآمدزایی تاثیر بسیار زیادی دارد. به راحتی می‌توان گفت گردشگری در هر حوزه‌ای بسیار پولساز است اما به این شرط که قبل از آن زیرساخت‌های لازم فراهم شود. به عنوان مثال در ایام نوروز که تهران مقصد بسیاری از گردشگران از نقاط مختلف کشور است، برخی از زیرساخت‌های گردشگری ما مطابق با انتظار فعال نیستند نظیر هتل‌ها.

در این مواقع ما در تهران به اندازه کافی از هتل و اقامتگاه توریستی برخوردار نیستیم که گردشگران با یک پکیج توریستی مواجه و از این پکیج مورد دلخواه خود را انتخاب کنند.

برای بهبود و رشد در حوزه‌های کم‌درآمد چه باید کرد؟

نخستین راهکاری که به نظر می‌رسد این است که ما بخش خصوصی را تشویق کنیم با یک سری تسهیلات نظیر معافیت‌های مالیاتی، معافیت‌های شهری و عوارض‌ها و غیره. در این صورت بخش خصوصی می‌تواند برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری سرمایه‌گذاری کند. این امر در شهرداری تهران در حال اجرا است. یکی از محورهای اصلی شهر تهران منطقه ۱۲ است که بیشترین نقطه و ظرفیت گردشگری را دارد. گفتنی است که این فضاها با افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال رشد است. زمانی که بخش خصوصی احساس کند که سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها دارای سود و درآمد است قطعا سرمایه‌گذاری می‌کند.

چه اقداماتی توسط شهرداری منطقه شما صورت گرفته؟

در حال حاظر در منطقه ۱۲ تعداد اقامتگاه‌هایی که ویژه توریست‌های خارجی است افزایش پیدا کرده. زیرا در این مناطق تمام ساختمان‌های قدیمی که ارزش داشته حتی اگر ثبت نشده توسط بخش خصوصی خریداری شده و روی آنها سرمایه‌گذاری شده و نهایتا تبدیل به اقامتگاه توریستی و یا رستوران‌های سنتی و همچنین مراکز فرهنگی شده است.

در این مواقع ضمن اینکه گردشگران توانسته‌اند از این اماکن فرهنگی و تاریخی بازدید کنند، ما نیز توانستیم این بناها را حفظ کنیم و باعث رشد درآمدزایی در این مناطق شویم.

حوزه‌های گردشگری چگونه بر توسعه اشتغالزایی تاثیر می‌گذارند؟

در تمام حوزه‌های گردشگری می‌توان اشتغالزایی انجام داد و گاهی می‌توان شرایطی را فراهم کرد که این اشتغالزایی به‌صورت مستقیم هم نباشد. به عنوان مثال ما یک مجموعه تاریخی را ایجاد می‌کنیم و برای نگهداری آن نیاز به یک مجموعه نیروی انسانی داریم که این مجموعه یک حلقه داخلی محسوب می‌شوند. یک گروه دیگر وجود دارد که به‌صورت غیرمستقیم پکیج‌های توریستی را به گردشگران ارائه می‌دهند و باعث افزایش بازدیدکنندگان در این اماکن می‌شوند و این زنجیره عاملی برای ایجاد و توسعه اشتغالزایی محسوب می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها