|
کدخبر: 40315

جلیقه زردها، بنزین و ناامیدی کابوس دولت فرانسه

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در گزارشی افزود:معترضان در فرانسه که هویت مشخصی نداشته و فاقد رهبری، سیاست و خواسته‌ای دقیقی هستند این روزها به کابوسی برای دولت نه چندان محبوب امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور تبدیل شده اند.

گسترش نیوز: "جلیقه زردها" برای دولت فرانسه کابوسی شدند که شاید تازه آغاز ماجرا باشد.معترضان فرانسوی که این روزها بیشتر خیابان های شهرهای این کشور را به کنترل خود در آورده اند، فاقد هویت مشخص، رهبری، سیاست و مطالبات دقیق هستند. این جنبش به محروم‌ترین قشرهای جامعه فرانسه تعلق ندارد و بیشتر به طیف‌های گوناگون طبقه متوسط نزدیک است.

فرانس ۲۴ ادامه داد:این نوع حرکات اعتراض آمیز که به کمک شبکه های اجتماعی آغاز می شود، آنچنان به سرعت تغییر شکل و ماهیت می‌دهند که پیش‌بینی مراحل بعدی آن غیرممکن به نظر می‌رسد.

در میان معترضان فرانسوی که خود را 'جلیقه زردها' نامیده اند، دوگانگی و تناقض های بسیار زیادی مشاهده می شود. در میان معترضان کسانی هستند که فقط می خواهند نظر خود را به گوش مقام ها برسانند اما عده ای دیگر به معنای حقیقی کلمه انقلابی هستند و به چیزی جز سرنگونی دولت مکرون راضی نیستند.

فرانس ۲۴ افزود:اعتراض های جاری در فرانسه در ابتدا به بهانه افزایش بهای سوخت آغاز شد.

فرانسوا روفن نماینده چپگرای مجلس فرانسه که همواره سیاست های مکرون را به باد انتقاد گرفته است، در آخرین موضعگیری خود، رئیس جمهوری را با 'ماری آنتوانت' مقایسه کرد.

روفن به طعنه و تمسخر یادآوری کرد که در زمان انقلاب فرانسه، ملکه ماری آنتوانت گفته بود 'مردم اگر نان ندارند، می‌توانند شیرینی بخورند.'

اکنون نیز مکرون می گوید 'مردم اگر پول بنزین و گازوئیل ندارید، یک خودرو نو برقی بخرید!'

بر اساس این گزارش، بی توجهی دولت به محیط زیست و آلودگی هوا به یکی از اعتراض های ثابت مردم فرانسه تبدیل شده است.

اکنون، دولت فرانسه برنامه‌ای جدی دارد تا هرچه زودتر خودروهای کهنه و بخصوص گازوئیل‌سوز را از دور خارج و به طرف سوخت‌های 'پاک' برود. اما این مرحله انتقالی هزینه‌های سنگین خواهد داشت. به همین دلیل دولت عوارض سوخت را افزایش داده است. اما مردم سخت از گرانی گازوئیل و بنزین خشمگین شده‌اند و می‌گویند که جانشان از فشار عوارض و مالیات به لب آمده است.

به گزارش فرانس ۲۴، معترضان ناراحتند چون خدمات دولتی سال به سال در فرانسه محدودتر می‌شود. اما دولت برای ارائه خدمات بیشتر نیاز به بودجه دارد. پس باید مالیات و عوارض را بیشتر کند که این به نوبه خود دوباره مردم را عصبانی‌تر می‌کند.

اما پس از یک هفته تظاهرات و خشونت که تاکنون تن صدها زخمی بر جای گذاشته است، به نظر می رسد هیچ کدام از دو طرف، نه دولت و نه مردم، کوچکترین پیشنهادی برای برون رفت از بحران کنونی ندارند.

بسیاری از کارشناسان و جامعه شناسان به دولت مکرون هشدار دادندکه در جنبش اعتراضی جلیقه زردها، لایه‌های زیرین طبقه متوسط جای بزرگی را اشغال می‌کنند. مردمی که شاغل بوده، حقوق می‌گیرند، صاحب خودرو هستند اما از به خاطر خشم زیاد، فریاد اعتراض در گلویشان گره خورده است.

فرانس ۲۴ ادامه داد:در واقع باید گفت که جنبش بی‌شکل و متغیر جلیقه زردها چیزی نیست جز اعتراضی عمومی علیه نخبگان که جایگاه‌های ممتاز جامعه را به خود انحصار داده‌اند و همچنین علیه روند ناعادلانه جهانی شدن که فاصله محرومان را با نخبگان روز به روز بیشتر و طی‌ناشدنی‌تر می‌کند.

اما چرا جلیقه های زرد نماد این حرکت اعتراض آمیز شده است؟

قبل از جلیقه زردها، لباس‌ها یا ابزارهای دیگری هم در اعتراض های اجتماعی نقش داشته‌اند. چنان که مثلا در سال ٢٠١۴، جنبش چتر در هنگ‌کنگ به راه افتاد و دانشجویانی که علیه سلطه چین به کشورشان اعتراض داشتند تحصن‌های خیابانی خود را با چترهای گشوده برگزار کردند.

فرانس ۲۴ یادآورشد که در فرانسه، حدود چهار سال قبل شاهد جنبش کلاه سرخ‌ها بودیم که نسبت به وضع عوارض در برخی جاده‌ها اعتراض داشتند.

معترضان فرانسوی از ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) بزرگراه ها در فرانسه را مسدود کرده اند و با آتش زدن موانع راهداری، از دسترسی مردم به مراکز خرید و برخی کارخانه ها جلوگیری می کنند.

خرده فروشان در فرانسه هشدار داده اند که طولانی شدن اعتراض ها می تواند بر فصل خریدهای کریسمس تاثیر بگذارد و مشاغل را تهدید کند.

اعتراض های روز شنبه به درگیری پلیس و هزاران نفر از معترضان در خیابان الیزه منجر شد.

برونو لومر وزیر کشور فرانسه روز گذشته (یکشنبه) وعده داد که به منظور بررسی وضعیت اقتصادی و تاثیر آن بر اقتصاد و وضعیت فروش کالاها در کشور و تبعات احتمالی آن با نمایندگان خرده فروشان، تجار و صنعتگران در وزارت اقتصاد و دارایی و نمایندگانی از اتاق های بازرگانی و فدراسیون کارفرمایان در فرانسه (مدف)، دیدار خواهد کرد.

پلیس فرانسه ۱۰۱ معترض را طی درگیری های روز شنبه در الیزه بازداشت کرد و ۲۴ نفر نیز در درگیری ها زخمی شدند.

لومر خشونت ها را غیر قابل قبول عنوان و بر ضرورت ایجاد وحدت و از سرگیری مذاکرات در کشور تاکید کرد.

برخی از جلیقه زردها از طریق شبکه اجتماعی فیس بوک استعفای مکرون را خواستار شده اند.

بر اساس مصوبه جدید دولت فرانسه، از ابتدای سال آینده میلادی (۲۰۱۹)، مالیات بر اساس یورو بر هر لیتر گازوئیل ۶.۵ سنت و هر لیتر بنزین ۲.۹ سنت افزایش خواهد یافت.

تظاهرات و اعتراض های جاری در فرانسه در حالی روی می دهد که نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می دهد که محبوبیت مکرون رئیس جمهوری فرانسه به ۲۵ درصد رسیده است.

تحلیلگران می گویند این اعتراض ها ناامیدی گسترده از رئیس جمهوری ۴۰ ساله فرانسه را نشان می دهد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها