|
کدخبر: 239304

فاجعه در پرداخت پول گاز در ایران

قیمت فوب خلیج‌فارس در هر متر مکعب گاز چهار هزار تومان است. این در حالی است که نرخ گاز برای مصرف‌کننده خانگی در هر مترمکعب ۱۳۰ تومان محاسبه می‌شود که به معنای پرداخت فقط سه‌درصد از نرخ واقعی گاز توسط مصرف‌کنندگان است.

اقتصاد فاجعه در پرداخت پول گاز در ایران

ایران بالاترین سهم را در پرداخت یارانه انرژی در جهان دارد. ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود پنج میلیارد دلار یارانه در بخش نفت، ۱۲.۵ میلیارد دلار در بخش برق و ۱۲.۲ میلیارد دلار در بخش گاز پرداخت کرده است که در مجموع ۲۹.۵ میلیارد دلار یارانه به انرژی اختصاص داده است.

این در شرایطی است که مجموع یارانه پرداخت شده انرژی در جهان عددی حدود ۱۸۱ میلیارد دلار بوده است. بنابراین ایران در سال گذشته ۱۶.۲ درصد از کل یارانه پرداخت شده به حامل‌های انرژی را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ مقدار یارانه پرداختی انرژی در جهان ۴۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بوده و با رقمی حدود ۱۸۱ میلیارد دلار به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۷ تاکنون رسید و به عبارتی دیگر حدود ۵۰ میلیارد دلار کمتر از سال ۲۰۱۹ بوده است.

آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که در مجموع یارانه پرداخت شده در بخش برق در جهان در سال گذشته میلادی، عددی معادل ۵۰ میلیارد دلار بوده است که از این میزان ۱۲.۵ میلیارد دلار معادل ۲۵ درصد سهم ایران است.

مصرف برق ایران سالیانه معادل ۹۰ میلیارد کیلو وات ساعت برآورد می‌شود. نرخ محاسبه برای گاز بها حدود ۸۰ تومان در هر کیلو وات ساعت است و این در حالی است که نرخ هر کیلو وات ساعت برق در فوب خلیج‌فارس یک‌هزار تومان است. با یک حساب ساده مشخص می‌شود که مصرف‌کنندگان خانگی فقط حدود هشت درصد از نرخ فوب خلیج‌فارس برق را در کشور پرداخت می‌کنند.

در واقع درآمد دولت با توجه به مصرف سالیانه و نرخ ۸۰ تومان برای هر کیلووات ساعت ۷.۲ هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که اگر برق را به نرخ فوب خلیج‌فارس به فروش می‌رساند، این درآمد به ۹۰ هزار میلیارد تومان در سال افزایش پیدا می‌کرد.

سهم ۳۳ درصدی ایران از یارانه گاز جهان

شرایط در پرداخت یارانه انرژی به گاز بسیار بدتر است. مجموع یارانه پرداخت شده به بخش گاز در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۵ میلیارد لار بوده که ایران با پرداخت ۱۲.۲ میلیارد دلار یارانه در این بخش سهمی بیش از ۳۳ درصدی را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که ایران دومین کشور دارنده ذخایر گاز جهان است و ظرفیت تولید گاز آن نیز بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز است، اما برای تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها با مشکل رو به رو است.

مشترکان خانگی گاز در حالی این سوخت را به نرخ ۱۳۰ تومان در هر متر مکعب می‌خرند که نرخ گاز در فوب خلیج‌فارس هر متر مکعب چهار هزار تومان است. بنابراین ایرانی‌ها فقط سه درصد از نرخ واقعی گاز را پرداخت می‌کنند.

مصرف گاز ایران سالیانه ۶۵ میلیارد متر مکعب در سال برآورد می‌شود.

ایرانی‌ها سالی ۳۵ میلیارد لیتر بنزین می‌سوزانند

بنزین در ایران یارانه بالایی دریافت می‌کند و با وجود آنکه در یک دهه گذشته همواره تلاش شده تا این یارانه کاهش پیدا کند اما در عمل هر بار، با رشد نرخ دلار و نوسانات نرخ نفت، افزایش نرخ بنزین داخلی بعد از گذشت چند سال بی‌اثر شده و دوباره نرخ داخلی آن از قیمت‌های جهانی فاصله گرفته است.

غیر واقعی بودن نرخ بنزین در کنار عدم بهینه‌سازی مصرف سوخت و مصرف بالای بنزین در خودروهای ایرانی، افزایش مصرف بنزین در کشور را دامن زده است.

ایرانی‌ها سالی ۳۵ میلیارد لیتر بنزین مصرف می‌کنند. نرخ بنزین یارانه‌ای در ایران ۱۵۰۰ تومان و به نرخ دوم سه‌هزار تومان است. این در شرایطی است که نرخ بنزین با توجه به رشد نرخ نفت در فوب خلیج‌فارس حدود ۲۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

با توجه به این اعداد در صورت مصرف بنزین یارانه‌ای، ایرانی‌ها فقط ۷.۵ درصد از نرخ واقعی بنزین را پرداخت می‌کنند.

با توجه به این موارد، در حالی که نرخ واقعی حامل‌های انرژی با توجه به مصرف یک میلیون میلیارد تومان است، ایرانی‌ها فقط ۶۸ هزار میلیارد تومان آن را پرداخت می‌کنند.

اگرچه اکنون دولت در تلاش است تا با پلکانی‌کردن محاسبه نرخ گاز و برق از مصرف‌کنندگانی که خارج از الگوی مصرف قرار دارند، هزینه بیشتری دریافت کند، اما همچنان پرداخت یارانه انرژی در کشور بسیار بالا است.

در بنزین نیز دولت طرحی را ارائه کرده تا به وسیله آن یارانه بنزین به طور عادلانه در کشور توزیع شود. بر اساس این طرح که البته هنوز در مرحله کارشناسی قرار دارد، یارانه بنزین به جای اختصاص به خودروها، به هر کد ملی تخصیص داده می‌شود و افراد می‌توانند در سامانه‌ای سهمیه بنزین خود را خرید و فروش کنند.

منبع: ایرنا
  • ناشناس ارسالی در

    هزینه ها بدلار و درآمد به ریال خجالت و وقاحت در مسولین به اندازه کهکشان راه شیری شده

  • ناشناس ارسالی در

    حقوق فوب خلیج فارس را بدهند نرخ گاز را ه م به فوب خلیج فارس دریافت کنند به شما هم از این که مردم ایران از ثروت کشور خود م تناسب با درآمد خود شاید یک کمی ارزان است فاده میکنند حالت استفراغ دست ندهد. کانال خبری پاچه خوار دولت

  • ناشناس ارسالی در

    حقوق هر وقت با حوزه خلیج فارس یکی سد گاز م فوب خلیج فارسی بفروشید

  • مهرداد ارسالی در

    حقوق به قیمت فوب خلیج فارس باید چقدر باش ه آقایان احمق

  • ناشناس ارسالی در

    شاسکول اونوقت کسی بهت نگفت ظرف مدت پنج سال گذشته ارزش پول ملی چقدر کم شده ، کسی بهت نگفت خودتم نفهمیدی مردم ثروتپند ایران رو تو این چهل و چهارسال به چه روزی انداختین

  • ناشناس ارسالی در

    شل مغز فاجعه این نیست
    فاجعه لینه ک ه حقوق پایه ۳۷۰۰ در ماه برای یه فرد مجرد و بددن سابقه کاره که با دلار ۲۸ تومنی م یشه ۱۳۲ دلار
    حقوق ماهانه ۱۳۲ دلار< br /> روزی۴.۴دلار
    میفهمی؟

  • علی است ارسالی در

    این تیتر را هم بزن یارانه دستمزد درایران به دولت هر کارگر ۱۵۰۰درصد یارانه دستمزد به دولت می دهد فاجعه

  • ناشناس ارسالی در

    چیه دوباره داستان راه انداختید ؟؟؟؟ می خواهید گاز رو گرون کنید ؟ دارید از الان زمینه چینی میکنید ؟؟؟؟ خب به اون بیشرفها بگید حقوق ها رو هم معادل قیمت واقعیش پرداخت کنند

  • علی ارسالی در

    شما یا نمیفهمید یا واقعا پدرسوخته اید مگه سطح درآمدی ما با قیمت فوب خلیج فارسه که قیمت سوخت رو حراج خوردو؟ و .. با قیمت فوب میسنجید

  • ناشناس ارسالی در

    میزان توزیع درآمد رو چرا پ نمیگین؟
    ارابه های مرگ رو به خورد ملت میدین بعد انتظار دارین بنزین رو بجا چن صد لیتر ، چن سی سی استفاده کنن
    همه ی ماشینا ماله 50 سال پیش هستش که فقط تو ایران چراغشون رو عوض کردین

  • رحمان ارسالی در

    کارشناسان زر نزنن..
    گاز بها ۴۵ روز با دو بخاری و یه آب گرمکن و اجاق گاز ۳۵۰ هزار تومن اومده

  • طبا ارسالی در

    اینقدر فاجعه فاجعه راه ندازید، مگه مردم ایران به دلار حقوق میگیرن که مدام حرف از فوب خلیج فارس یا قیمتهای جهانی می زنید؟ لابد انتظار دارید مردم ایران با دومین ذ خایر گاز جهان زمستان سرد امسال رو بلرزن د تا هزینه ناکارآمدی آقایون رو بپردازند؟ در بخش بنزین مصرفی هم چشم اون باعث و با نی اش کور که خودروهای نیم قرن پیش رو با مصرف چند برابری روز جهان با چند برابر قی مت خودروهای استاندارد اونهم برحسب دلار، به این ملت بیچاره، قالب کرده اند!!!! پس لطفا دیگه زمینه سازی گرونی انرژی رو فراه م نکنید که چوب خط و تحمل مردم از گرونیها بسر اومده!!!

  • پیر مرد ارسالی در

    میزان حقوق ودستمزد در منقطه خلیج چگونه ا ست ؟؟؟ آیا فاجعه بارتر نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟

  • ترسو ارسالی در

    آروم بشین بچه شر بپا نکن همین هم که میگی رید زیادیه !!!

  • ناشناس ارسالی در

    قرار. بود کلا مجانی باشه. کووو

  • ع ارسالی در

    نوبتی هم که باشه نوبت گازه ،،،خسته شدیم از این وضعیت

  • ناشناس ارسالی در

    هر وقت حقوق و دستمزد را به دلار پرداخت ک ردید اون موقع بیایید صحبت کنید...

  • ناشناس ارسالی در

    بللللللله

  • حامی ارسالی در

    با سلام . اگر قرار است براساس قیمتهای فوب خلیج فارس محاسبه قیمت شود باید بر همان اساس هم حقوق و دستمزد پرداخت شود و درآمدها هم بر همان اساس باشد

  • علی صفری ارسالی در

    سلام
    لطا حقوق با قیمت لیج فارس بد هید و قیمتها را هم با وب بگیرید . ما واق عا راضی هستیم . بعنوان یک مهندس 7 سال سا بقه 350 دلار در ماه حقوق میگیرم ......پس لطا خفه شید و دیگر اینگونه تیتر نزنید .

  • محمدرضا ارسالی در

    اقایان زرنگ همه اقلام را بر حسب بین المللی حساب میکنید اما دستمزد را بر حسب ریال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • علی ارسالی در

    شما درآمد مردم راهم مثل کشورهای خلیج فارس برسانید بعدا نرخ ها را فوب خلیج فارس حساب کنید.
    اگر دین ندارید، لا اقل آزادمردباشید.

  • مهرداد ارسالی در

    هر وقت حقوق را بر اساس فوب خلیج فارس پرد اختید صحبت از نرخ گاز به نرخ فوب خلیج فا رس بکنید ، بتابر این خفه شوید

  • امیر ارسالی در

    وقتی کارشناسان وسایت هایی مثل شما اینگون ه قیمت حامل های انرژی رو درایران باخلیج فارس مقایسه میکنه آدم از رضالت بعضی ها ب اید آه بکشه

  • وطن ارسالی در

    پرداخت گاز اگر در ایران ارزان است مشکلی نیست روز جمعه دیگر که آمد می توان بدون سروصدا گران کرد بدون اینکه چیزی از جایش تکان بخورد تا الان گرانی ها در کشور فساد ها و بی بندوباری ها بوجود آورده و ببینی م گرانی ها دوباره چکار می کند !!
    شعار ما نه شرقی بود نه غربی متأسفانه هم شرق را داریم و هم غرب گویی مسئولان ، اس لام و شعارهای انقلاب را از یادشان برده اند که سختی و مشقت بر ملت جاری است .

  • امیر ارسالی در

    البته خیلی از خواص وکاخ نشین ها ازاین او ضاع حالشو میبرن.باید به حال عوام تهی دست خون گریست

  • ناشناس ارسالی در

    دنبال بهانه میگردین که حامل ها رو گرون ک نید؟
    مقاله سفارشی میذارین؟شرافت ند ارین؟
    یه کارگر تو کویت ماهی ۶۰ میل یون حقوق میگیره و تورم ندارن.
    شما چقد حقوق میدین به کارگر و کارمند؟
    یه کارمند تو دبی ماهی ۱۰۰ میلیون حقوق می گیره.شما حقوق ها رو بر اساس فوب خلیج فار س کن تورمو تک رقمی کن بعد همه یارانه ها رو حذف کن

  • یپرپانی ارسالی در


    اگر فوب خلیج فارس بخواهد اجرا شود باید مثل کشورهای خلیج فارس به هر شهرون د از پول فروش نفت و گاز حداقل ما هیانه ۲ ۰ میلیون سهم هر شهروند را بپردازد و برای هر شخص شهروند مسکن رایگان و شغل ایجاد ک ند و همینطور تمامی زیر ساختهای اجتماعی ک ه در خلیج فارس رعایت می شود

  • رضا ارسالی در

    درآمد ملت را نیز طبق کشورهای دیگه پرداخت کنید بعد پول گاز هم مثل کشورهای دیگر حس اب کنید. اتفاقا مخارج مردم ایران مثل کشو رهای دیگر است و درآمدشان با ریال بی ارزش ایران

  • هادی ارسالی در

    صد بار دیگه هم از قیمت فوب خلیج فارس بنو یسی فایده ای نداره . هر وقت مزد من کارگر ایرانی رو به دلار پرداختی میتونی هزینه گاز و برق مصرفی من رو به فوب خلیج فارس ح ساب کنی. البته قبلش باید سهم سود من ایرا نی رو از فروش نفت و گاز و برق این مملکت که صادر میکنی به من پرداخت کنی. مردم چشم دارن و می بینن

  • ناشناس ارسالی در

    خوب بی شرف اصلا نباید ملت پول گاز بدن بی همه چیزخبیث به اندازه 1000برابر همه چیز گرون شده دیه چی میخواید از جونمون یه پس ت فطرتی مثل توخائن دارد از هزارجا مثل خر میخوری به فکر بقیه مردم نیستی که کمرشون به شده

  • افشین ارسالی در

    برای شما خبرگزاری خیلی متأسفیم ،با این ط رز مقابسه،شما لطف کنید دریافتی اون کشوره ا رو هم ببینید بعد مقایسه کنید تاسف از ا ین همه بیسوادی شماها ،البته جای تعجب ندا رد چرا که شما باید اینجوری حمایت کنید تا نون گیرتون بیاد

  • ناشناس ارسالی در

    مقایسه ای هم در مورد حقوق پرداختی در ایر ان و خلیج فارس انجام بدین

  • ناشناس ارسالی در

    اوالا کدوم یارانه انرژی این منابع مال مل ته نه مال شما که به ملت به قیمت فوب بفرو شین دوما مگه به ملت حقوق برمبنای فوب می دین فاجعه اصلی وضعیت معیشت و اقتصادی اکث ریت ملته

  • شهرام ارسالی در

    اگه صلاح میدونید بندازیمون بیرون از مملکت خودمون جیگر زیر ساختای خوبی پایه گذاری نکردید همه چی پر‌مصرفه

  • ناشناس ارسالی در

    گازبیت المال وسرمایه ملی کشوراست وبه همه تعلق دارد

  • بی خود ارسالی در

    حقوق تو فوب خلیج چنته؟؟؟

  • ناشناس ارسالی در

    تا احمق هایی مثل شما اظهار فضل می کنند ب اید این همه مشکلات برای مردم پیش بیایید .
    آخر کجای دنیا خرج با دلار است و دخل با ریال باارزشی ندارد . اول حقوق راب ه دلار محاسبه کن سپس نرخ گاز به قیمت فول خلیج فارس!

  • دلواپس ارسالی در

    این امارها و نرخهای دروغ را از کجا میاری ن؟ من ماهی حدود هفتاد هزار تومان قبض گاز برام میاد با محاسبات شما(متر مکعب130 تو مان) باید حدود490 متر مکعب مصرف داشته با شم!!! من اگه 5 شعله گازم را 24 ساعت باز بذارم بعیده که 100 متر مکعب مصرف کنم! مش کل شما اینه بجای در اوردن حقیقت هر دروغی که مسولان میگن مینویسین و نقش ماستمالی کردن را دارین! شما تعریف خبر نگاری و خبر نوییی و رسانه را زیر سوال بردین

  • سادات ارسالی در

    بله کاملا درسته اگه حقوق چهار هزار دلاری مردم کشورهای حوزه خلیج فارس رو به ملت میدادن کاملا قابلیت اجرائی داشت

  • ناشناس ارسالی در

    آخه خداخیرتون بده این کشور تمام منابع رو داره بعد مال به صاحبش حرامه ولی برای کشورای دیگه مفته آخه مثل پراید که در عراق پنج تومنه ولی ایران خدا تومن یعنی چه اینم از توجیب مردم بدزید

  • مجید ارسالی در

    اینکه در امد سرانه ایرانیها را در نظر نمیگیری وقیمت گاز را دلار ۳۰۰۰۰۰ تومانی محاسبه میکنی به حقوق ۲۰۰ دلاری ماهانه کارگر ایرانی این فاجعه بزرگتری است

  • ناشناس ارسالی در

    سرانه کشورهای جهان و بوجه و مزد یک تن اف راد معملی هم بگو؟؟؟؟ این مرگ تدریجی یک ت مدن بزرگ است

  • ! ارسالی در

    شما که انقدر خوب همه چیز رو بلدین به قیم ت فوب خلیج فارس حساب کنید. پس چرا درآمد مردم رو حساب نمی کنید و با خلیج فارس مق ایسه نمی کنید !؟

  • ناشناس ارسالی در

    عزیزان‌ هیچ‌ نگوییدبه‌حال‌مردم‌ ایران‌ ب ایدخون‌گریست‌

  • ناشناس ارسالی در

    برا یارانه دادن دلار ۲ هزار تومانی ‌
    .چطور گاز را رو دلار ۳۰ هزار تومان ح ساب میکنید .تازه این نرخ برا کشورایی که گاز ندارند.چطور نمیگید پراید قیمت بنز خو رد ملت میدید چرا پراید همه چیز.از اون دس ته لقمه حروم خورایید که خودتون را زرنگ و کلفتی نان و باریکی کار را بغل کردید

  • مهدی ارسالی در

    آقای عزیز وقتی کشور مارا با جهان مقایسه می کنی مثلا یارانه گازش را ، فاکتورها وم وارد دیگر را هم در نظ بگیر .سوییس به ملت ش پیشنهاد پرذاخت یارانه نقدی چندین برابر ایران را داد مردم از فرط اعتماد به مسئو لانشان نپذیرفتند و گفتند هزینه زیر ساخته ا ورفاه خود وآیندگانشان کنند وآیا در ایر ان به وکیل و وزیر و مسئولین دیگرمیشود اع تماد کرد؟نودونه درصد دزد وراه زنند .لطفا ما را با جهان مقایسه نکنید .ما کشوری عج یب و خاص هستیم .و......

  • علیرضا ارسالی در

    اون دهنتو گل بگیرم دستاتو از شونه بکنم < br /> مرتیکه خجالت نمی‌کشی شرم نمیکنی

  • کلانتری ارسالی در

    قرار بود که آب و برق و گاز رایگان باشه.ح الا هم از ارثیه باباتون که نی.

  • ناشناس ارسالی در

    فاجعه اینجاست که مغزهایی امثال شما در این مملکت زیاده و برای ملت تصمیم گیری می کنند.فاجعه فرار مغزها نیست بلکه بودن مغزهایی مثل شماست.

  • ناشناس ارسالی در

    فاجعه وجود مغزهایی امثال شماست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها