|
کدخبر: 41281

راهنمای خرید و انتخاب دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ موردی است که همانند بسیاری از قطعات دیگر خودرو نیاز به تعویض آن پیدا می‌کنید و قطعه‌ای مصرفی محسوب می‌شود. روش‌هایی وجود دارد که می‌توان از نزدیک شدن زمان تعویض دیسک و صفحه با خبر شد.

گسترش‌نیوز: کلاچ به طور کلی یک اتصال اصطکاکی بین پیشرانه و جعبه‌دنده برقرار می‌کند. با استفاده از کلاچ راننده می‌تواند ارتباط بین پیشرانه و جعبه‌دنده را قطع و وصل کند. به صورت کلی مجموعه کلاچ از شش قسمت نرم‌کننده کلاچ، صفحه کلاچ، دیسک کلاچ، پدال، دو شاخه کلاچ و بلبرینگ کلاچ تشکیل می‌شود. صفحه کلاچ همانطور که گفت قطعه‌ای مصرفی است و دیر یا زود به اتمام می‌رسد. همانند لنت ترمز، در صفحه کلاچ یک رویه اصطکاکی بر روی صفحه فولادی پرچ شده است.

clutch2.jpg

موادر مختلفی باعث می‌شود عمر صفحه کلاچ کاهش پیدا کند که از جمله آن‌ها می‌توان به فشار آوردن به پیشرانه در سر بالایی، تعداد زیاد سرنشینان خودرو، رانندگی با شتاب بالا و گذاشتن پا روی پدال کلاچ در حین رانندگی اشاره کرد.

علائم ضعیف شدن

نشانه‌های و روش‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان به ضعیف شدن دیسک و صفحه کلاچ پی برد. یکی از مهم‌ترین نشانه‌ها این است که هنگام نیم کلاچ کردن خودرو به لرزه در می‌آید که این مورد می‌تواند یکی از مهم‌ترین نشانه‌ها باشد. اگر در حین رها کردن پدال کلاچ، پدال به سرعت به سمت عقب بازگردد و سفت شده باشد این مورد نیز می‌تواند از نشانه‌های ضعیف شدن صفحه کلاچ باشد. یکی از روش‌های تشخیص ضعیف شدن صفحه کلاچ این است که خودرو را در دنده دو قرار دهید و پدال کلاچ را رها کنید؛‌ اگر خودرو به سرعت خاموش شد، صفحه کلاچ هنوز عمر می‌کند اما اگر خودرو خاموش نشد، عمر صفحه کلاچ رو به پایان است. یکی دیگر از نکات در مورد ضعیف شدن کلاچ این است که سرعت خودرو متناسب با افزایش دور موتور زیاد نمی‌شود.

زمان تعویض

زمان مشخصی برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ وجود ندارد و هنگامی که نشانه‌های ضعیف شدن آن را مشاهده کردید باید برای تعویض اقدام کنید. دیسک و صفحه کلاچ در برندهای مختلفی در بازار عرضه می‌شود و عمر آن‌ها به جنس کیت کلاچ و نحوه رانندگی بستگی دارد. ممکن است در صورتی که در یک شهر پر ترافیک زندگی کنید و دیسک و صفحه ۴۰ هزار کیلومتر دوام آورد و در مقابل اگر در شهر خلوت باشید همان دیسک و صفحه ۸۰ هزار کیلومتر برای صاحب خودرو کار کند. یکی از نکاتی که در مورد گیربکس خودرو نمود پیدا می‌کند، تعویض روغن گیربکس است که به عقیده بسیاری از افراد این روغن مادام‌العمر است اما چنین نیست. در هنگام تعویض دیسک و صفحه کلاچ روغن گیربکس نیز تعویض می‌شود و توجه داشته باشید حجم و گرانروی روغن گیربکس دقیقا مطابق با اطلاعات دفترچه راهنما خودرو باشد.

قیمت

با توجه به این که قیمت اکثر اقلام در کشور حالت صعودی به خود گرفته است، قیمت کیت کلاچ نیز از این قاعده مسثنی نیست. کشورها و سازنده‌های مختلفی در زمینه ساخت کیت کلاچ فعالیت می‌کنند که از جمله محبوب‌ترین‌ها در زمینه دیسک و صفحه به خصوص برای محصولات پژو می‌توان به ولئو، لوک و ساچ اشاره کرد. قیمت دیسک و صفحه کلاچ پژو ۲۰۶ در حال حاضر حدود 700 هزار الی یک میلیون تومان است و این قیمت برای پژو ۴۰۵ به حدود ۸۵۰ هزار تومان می‌رسد. دیسک و صفحه تندر ۹۰ قیمت ۷۵۰ هزار تومانی و دیسک و صفحه پراید نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها