|
کدخبر: 40354

نرخ SAR چیست؟

در هنگام خرید گوشی به این نکته توجه کنید

هنگامی که مشخصات گوشی موبایل را در هنگام خرید مطالعه می‌کنید ممکن است به حروفی به نام SAR مواجه شوید. لازم است به عددی که برای SAR اعلام می‌شود دقت کنید چرا که بر روی سلامتی بدن تاثیر دارد.

گسترش‌نیوز: این روزها اکثر افراد پیش از خرید گوشی موبایل به سراغ انواع سایت‌های داخلی و خارجی می‌روند تا از مشخصات فنی و موارد مختلف مرتبط با گوشی مطلع شوند. در میان این مشخصات معمولا نرخی برای SAR اعلام می‌شود اما SAR‌ چیست؟ به طور کلی SAR مخفف Specific Absorption Rate است که معنای آن نرخ ثابت جذب می‌شود. هنگامی که از گوشی موبایل استفاده می‌کنید مقداری از امواج الکتریکی یا فرکانس‌های رادیویی در معرض بدن قرار می‌گیرد. این میزان بر حسب وات بر کیلوگررم برای بخشی از بدن یا کل بدن اعلام می‌شود.

SAR2.jpg

بیشترین حالت و استانداردها

زمانی که وای‌فای گوشی روشن است و همچنین اینترنت در حالت 3G یا 4G قرار دارد، بیشترین میزان جذب صورت می‌پذیرد. اندازه‌گیری این میزان معمولا در بیشترین حالت خود انجام می‌شود اما به طور کلی دو نوع استاندارد اروپایی و آمریکایی برای اندازه‌گیری SAR وچود دارد. در استاندارد آمریکایی به گوشی‌های با میزان SAR‌کمتر از ۱.۶ و در استاندارد اروپایی به گوشی‌های با مقدار کمتر از ۲ وات بر کیلوگرم اجازه تولید داده می‌شود. زمانی که می‌خواهید دو گوشی را از این لحاظ با یکدیگر مقایسه کنید حتما باید عدد اعلام شده برای این دو گوشی از یک استاندارد باشد. این استانداردها به این دلیل اعمال شده‌اند چرا که هر چه میزان SAR‌بیشتر باشد گوشی موبایل آنتن‌دهی بهتری را ارائه می‌دهد بنابراین سازندگان موظف به رعایت این استانداردها خواهند بود.

افزایش گرما

هنگامی که با گوشی موبایل صحبت می‌کنید تشعشعات باعث ایجاد گرما در اطراف سر می‌شود هرچند که این میزان بسیار کم است. همین مقدار کم که باعث ایجاد گرما می‌شود توسط افزایش جریان خون تعدیل خواهد شد و در نتیجه گرما به قسمت‌های مختلف پخش می‌شود. به طور کلی نباید به شدت نگران SAR باشید چرا که استانداردهای اعمال شده باعث ایجاد توجه به این مسئله در برندهای مشهور شده است. بهتر است در هنگام خرید گوشی برندهای معتبر را تهیه کنید و از خرید برندهای چینی متفرقه جلوگیری کنید.

تشخیص SAR

برای تشخیص میزان SAR‌ یک گوشی موبایل روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها مراجعه به وب‌سایت سازنده است ضمن این که معمولا در پشت جعبه گوشی نیز این میزان نوشته می‌شود. در صورتی که مشخصات گوشی در وب‌سایت سازنده وجود نداشته باشد می توانید نام گوشی خود را به همراه SAR VALUE در گوگل جست‌و‌جو کنید تا از میزان آن مطلع شوید. علاوه بر این موارد میزان SAR در دفترچه راهنمای گوشی و تنظیمات آن نیز وجود دارد هرچند که تنها پس از خرید می‌توانید با این روش از میزان SAR مطلع شوید.

کاهش خطرات

یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش تاثیر تشعشعات بر روی بدن، دور نگه داشتن گوشی از سر است. زمانی که گوشی موبایل به سر چسبیده باشد میزان تاثیر تفاوت بسیار زیادی دارد با هنگامی که فاصله آن از سر بیشتر (حدود ۲۰ سانتی‌متر) است. پیشنهاد می‌شود برای صحبت کردن از هدست سیم‌دار استفاده کنید همچنین استفاده از هدست‌های بلوتوثی نیز تا حدودی بر روی بدن تاثیر می‌گذارد. یکی دیگر از روش‌ها، استفاده از اسپیکر گوشی موبایل است به جای این که موبایل را به سر خود بچسبانید. سعی کنید در مکان‌هایی که سیگنال ضعیف است با گوشی موبایل صحبت نکنید و تا حد امکان مکالمات خود را کوتاه کنید.

برترین‌ها

SAR4.jpg

در ادامه بهترین گوشی‌های سال ۲۰۱۸ از لحاظ میزان تشعشعات آورده شده است. این گوشی‌ها کمتر میزان SAR‌را دارند و نکته جالب اینجاست که سامسونگ بیشترین عناوین را کسب کرده و این نشان‌دهنده توجه ویژه این برند به سلات مشتریان است.

سازنده نام مدل میزان SAR
Samsung Galaxy Note 8 0.17
Samsung Galaxy S9 0.29
Samsung Galaxy S8 0.32
Samsung Note 9 0.38
Motorola Moto g6 plus

0.44

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها