|
کدخبر: 330655 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

رشد تجارت دریابرد به ۲۰۷ میلیون تن | سازمان بنادر و دریانوردی ایران رکورد شکست

نشست بررسی عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم، امروز ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳ آغاز شد.

اقتصاد رشد تجارت دریابرد به ۲۰۷ میلیون تن | سازمان بنادر و دریانوردی ایران رکورد شکست

نشست ارزیابی عملکرد وزارت راه و شهرسازی با محوریت حوزه دریایی و بندری در ساختمان شهید دادمان برگزار شد.

دکتر علی اکبر صفایی، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ابتدای نشست گفت: مجموعه ای از فعالیت ها در همه بخش ها شکل گرفت و و در نهایت به توسعه دست پیدا کردیم. در بخش رشد تجارت دریا، فعالیت های خوبی صورت گرفت و تجارت دریابرد به ۲۰۷ میلیون تن رسید که رشد ۱۰ درصدی را ایجاد نمودیم.

او ادامه داد: برخی بنادر به رشد ۷۰ درصدی رسید که در نوع خود منحصر به فرد بود. در حوزه جذب سرمایه خارجی نیز دستاوردهای خوبی حاصل شد که با ۵ کشور خارجی قرارداد منعقد کردیم. با کشور هند توافقاتی شکل گرفت که ۱۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری ماحصل این توافق است. تسهیل تجارت با همسایگان و کار با کشور همسایه در بخش تراتزیت نمود پیدا می کند کخ رشد ۴۵ درصدی را رقم زدیم. در بخش جذب سرمایه داخلی، اقدامات بسیار خوبی را ترتیب دادیم که اعتماد خوبی میان سازمان بنادر و سایر نهادها صورت گرفت. 

صفایی افزود: ۶۲ همت سرمایه بخش خصوصی اختصاص پیدا کرده که بخشی از آن در حال اجرا است.  ۲۹۲ شناور و تجهیزات استراتژیک بندری در دست ساخت است که کارهای مربوط به آن پیگیری می شود. اسکله بندری چابهار یک نمونه محسوب می شود که امروز نسبت به دولت گذشته بسیار مجهزتر شده و در ادامه تجهیزات نوین تری را برای اسکله های دیگر در نظر گرفتیم. ۳۸ از نخبگان کشور جذب شدند، از ۱۰۰ نفر تعهد خدمتی دریافت کردیم و همین طور به دنبال به سرانجام رساندن بحث بورسیه نیز هستیم.تربیت نیروی انسانی دریایی را در دستور کار خود قرار دادیم. 

وی خاطرنشان کرد: کمبود افسران دریایی در کشور داریم که از علاقه مندان برای حضور در حوزه دریا دعوت به عمل می آوریم. با وجود تحریم های فراوانی در حوزه دریا، خوشبختانه شاهد سوانح نبودیم که این موضوع بیانگر عملکرد درخشان تمام قسمت ها در این بخش هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به بازسازی و نوسازی ناوگان تجاری اظهار کرد: نخستین موضوع در نوسازی ناوگان، تأمین مالی است که بخشی از آن با کمک صندوق توسعه ملی انجام می‌شود و تجارت دریا برد بیش از ۲۳۰ میلیون تنی حال حاضر کشور توسط همین ناوگان موجود انجام می‌شود، کمبود ناوگان نداریم اما نیازمند نوسازی ناوگان هستیم.

به گفته صفایی؛ نوسازی ناوگان تجاری کشور را نیازمند تأمین مالی بیش از هفت میلیارد دلاری برشمرد.

وی، سن ناوگان تجاری تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران را ۱۹ سال عنوان کرد که در سال‌های گذشه کاهش داشته است و گفت: در سه سال گذشته تعداد ۳۱ فروند کشتی در ناوگان دریای خزر اضافه شده و علاوه بر آن در دریاهای جنوب شرکت‌های بخش خصوصی اقدام به خرید کشتی‌های مختلف کرده‌اند.

صفایی با بیان اینکه در حوزه تجاری با کشورهای چین و روسیه کار می‌کنیم، به رشد عملکرد صادرات و واردات با روسیه و قزاقستان در بنادر شمالی اشاره کرد.

وی ادامه داد: بندر نوشهر ۷۰ درصد، بندر امیرآباد ۴۵ درصد و بندر انزلی ۳۰ رشد تجارت با روسیه و قزاقستان داشته است، ضمن اینکه عمده واردات از این دو کشور غلات است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها