|

فروش بلیط پروازهای اربعین ممنوع شد | زائران در شوک!

با ابلاغ بخشنامه‌ای، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی به ایرلاین‌ها اعلام کرد که فروش بلیت پروازهای اربعین به صورت چارتری ممنوع است و آن‌ها را وظیفه قرار داد تعیین تکلیف بدهی‌ها به فرودگاه‌های عراق را انجام دهند.

اقتصاد فروش بلیط پروازهای اربعین ممنوع شد | زائران در شوک!

با توجه به اعلامیه مرتضی دهقان، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی، شرکت‌های هواپیمایی مجاز به فروش بلیت به صورت گروهی بیش از ۹ نفر در یک بازه زمانی مشخص نیستند و تمام قراردادهای چارتری بین شرکت‌های هواپیمایی و چارترکنندگان در بازه زمانی اربعین به حالت تعلیق درآمده و فروش و صدور بلیت اربعین توسط چارترکنندگان ممنوع است.

در بخشی از این ابلاغیه آمده است؛ تعیین هواپیمای پشتیبان توسط شرکتهای هواپیمایی و یا همکاری و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با سایر شرکت‌های هواپیمایی در این دوره الزامی است. شرکت‌های هواپیمایی به‌منظور پاسخگویی سریع و مناسب به مسافران؛ ملزم به تعیین و معرفی نماینده ویژه خود در فرودگاه‌های کشور عراق و ایران که مقصد و مبدأ پروازی محسوب می‌شود، به سازمان هستند.

به‌منظور کنترل پروازها همه شرکت‌ها موظفند هماهنگی‌های لازم برای حضور نماینده مطلع و آشنا به سیستم برخط مدیریت ناوگان خود Fleet Watch به‌همراه رایانه شخصی در بازه زمانی که متعاقباً اعلام خواهد شد در محل سالن کنفرانس این سازمان به‌عمل آورند. به‌منظور یکسان‌سازی هزینه استرداد بلیت در همه شرکتهای هواپیمایی، در صورت انصراف مسافر از سفر تا ۲۴ ساعت مانده به زمان برنامه‌ای انجام پرواز مبلغ ۲۵ درصد از بهای پایه بلیت در هر مسیر کسر و مابقی به مسافر مسترد می‌شود.

از ۲۴ ساعت مانده به زمان برنامه‌ای انجام پرواز و پس از انجام پرواز مبلغ ۵۰ درصد از بهای پایه بلیت کسر و مابقی به مسافر مسترد می‌شود. تعیین تکلیف بدهی‌ها با فرودگاههای عراق تا قبل از انجام پروازهای اربعین الزامی است. همه خسارت ناشی از عدم‌صدور مجوز پروازی توسط طرف عراقی به‌دلایل مذکور رأساً متوجه شرکت هواپیمایی خواهد بود.

کانال‌های عرضه و فروش مجاز بلیت نحوه نظارت و رسیدگی به شکایات واصله و سایر اطلاعات تکمیلی ذیل بخشنامه‌های بعدی این سازمان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

قیمت-بلیط-هواپیما

قیمت بلیت پرواز اربعین چقدر افزایش پیدا کرد؟

در شرایطی که شرکت‌های هواپیمایی به استناد رای دیوان عدالت اداری، مدعی حذف قیمت گذاری دستوری هستند، ارقام جدیدی برای هزینه بلیت هواپیما در ایام اربعین تعیین شده که البته ایرلاین ها هنوز اعلام نکرده اند که به آن عمل می کنند یا نه.

محمد محمدی بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری از مشخص شدن قیمت بلیت رفت‌وبرگشت پروازهای اربعین خبر داد و گفت: برای بازه زمانی ۲۴ مرداد تا ۹ شهریور، قیمت بلیت رفت‌وبرگشت در پروازهای مسیر تهران– نجف (فرودگاه مهرآباد) ۱۰ میلیون تومان و برای مسیر مشهد – نجف (فرودگاه شهید هاشمی نژاد) ۱۲ میلیون تومان تعیین شده است. قیمت بلیت در ۱۹ فرودگاه دیگر نیز متناسب با این قیمت‌ها، تعیین می‌شود و در این بازه زمانی هیچ‌گونه فروش پرواز به‌صورت گروهی و چارتری در ایام اربعین نیز مجاز نخواهد بود.

قیمت‌های جدید در مقایسه با سال قبل در مسیر تهران ۲۵ درصد و در مسیر مشهد ۲۶.۳ درصد افزایش پیدا کرده است؛ درحالی‌که ایرلاین‌ها بعد از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به استناد مصوبه دیوان عدالت اداری، قیمت بلیت پروازهای خود به مقصد عراق را ۱۳۰ تا ۲۵۰ درصد افزایش داده‌اند.

منبع: تسنیم
کدخبر: 331483
  • مهدی اسماعیل زاده ارسالی در

    بنده امروز بلیت نجف به شیراز برای روز 25 مرداد از هواپیمایی پارس خریداری کردم. ب ه دلیل مشکل شخصی مجبور شدم بلیت را یک سا عت پس از خرید لغو کنم. متاسفانه شرکت هوا پیمایی اعلام کرد هیچ پولی به من باز نخوا هد گشت و بلیت به دلیل چارتری بودن غیر قا بل کنسل است. در حالی که بنا به ابلاغیه ب الا فروش چارتری بلیت در بازه
    زم انی 24 مرداد تا 9 شهریور ممنوع است و شرک ت باید در صورت کنسل کردن بلیت 75% مبلغ پ ایه را باز گرداند.

ارسال نظر

 

آخرین اخبار

پربازدیدترین