|
کدخبر: 45842

صاحب‌نظر تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

نگاه کمی به مدارس غیردولتی اشتباه است

بحث‌پژوهی، اقدام‌پژوهی، یادگیری معکوس، مدرسه‌کاوی و تدریس فعال ازجمله روش‌های جدید تدریس به شمار می‌آیند. مدارس غیردولتی می‌تواند تجاربی که در این زمینه‌های نوین داشته‌اند را در اختیار بخش دولتی قرار دهند.

گسترش‌نیوز: نمایشگاه دستاوردهای مدارس و مراکز غیردولتی فرصت ارزشمندی خواهد بود برای بهره بردن از نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران تعلیم و تربیت. در حاشیه نشست هم‌اندیشی این نمایشگاه با یکی از شخصیت‌هایی که در این زمینه، سال‌ها فعالیت داشته است به گفت‌وگو نشستیم و از او درباره نقش و نوآوری‌های مدارس غیردولتی سوال کردیم. لازم به ذکر است که نخستین دوره نمایشگاه دستاوردهای مدارس و مراکز غیردولتی و صنایع آموزشی وابسته، ۵ تا ۸ اسفندماه برگزار می‌شود.

haidertorani2.jpg

نقش کیفی، مهم‌تر از نقش کمی

حیدر تورانی در پاسخ این سوال که «آیا واقعا به برگزاری این نمایشگاه نیاز بود؟» اظهارکرد: به نظر من دیر شده و مدارس غیردولتی موفق ما باید بسیار زودتر از این‌ها نسبت به برگزاری نمایشگاه اقدام می‌کردند.

وی در تشریح مهم‌ترین دستاوردهای مدارس غیردولتی تصریح کرد: کمک و مشارکت مدارس غیردولتی در امر تعلیم و تربیت را یک موفقیت بزرگ می‌دانم. مدارس غیردولتی در شرایط بسیار حساسی وارد میدان شدند و به مدارس دولتی کمک کردند. به‌هرحال الان جمعیت دانش‌آموزی کاهش پیدا کرده و از مدارس چهار شیفته خبری نیست و امکانات مدارس دولتی هم در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر شده است. بنابراین درحال‌حاضر کمک‌های کمی مدارس غیردولتی، موضوعیت زیادی ندارد. اکنون موضوع مهم، بخش کیفی تعلیم و تربیت است. منظور من روش‌های نوین آموزش‌وپرورش است. به‌عبارت‌دیگر اکنون زمان آن است که مدارس غیردولتی کمک فکری به آموزش‌وپرورش بدهند. آنها باید روش‌های اداره هر چه بهتر مدرسه را معرفی کنند. اکنون وظیفه راهنمایی و الگودهی مدارس غیردولتی، برجسته شده است. آنها باید راهگشا و راه‌نشان باشند و نشان دهند که با همین منابع هم می‌توان مدارس را به شکل بهینه‌تری اداره کرد. آنها هم از نظر سبک‌های مدیریتی و هم از نظر آموزشی و تربیتی می‌توانند روش‌ها و رویکردهای نوینی که در دنیا مطرح شده است را بومی‌سازی کنند و زمینه انتقال این تجارب را به مدارس دیگر ما فراهم کنند. خلاصه باید نشان دهند که چگونه می‌توان با همین امکانات، کودکان را به شکل بهتری تربیت کرد و آموزش داد.

POSTERMADRESE.jpg

وی در ادامه افزود: نمایشگاه فرصت خوبی است برای عرضه موفقیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری. بازدید مدیران مدارس دولتی از این نمایشگاه ارزشمند خواهد بود چون بازدید حضوری از مدارس غیردولتی، وقت‌گیر خواهد بود ولی در این محیط نمایشگاهی مجتمع می‌توانند از نزدیک با نوع فعالیت‌های انجام‌شده، آشنا شوند.

غیردولتی‌ها پارادایم آموزش را تغییر داده‌اند

تورانی در تشریح بیشتر این موضوع افزود: بحث‌پژوهی، اقدام‌پژوهی، یادگیری معکوس، مدرسه‌کاوی ازجمله روش‌های جدید تدریس هستند. این مفاهیم نو در مدارس غیردولتی ما، به‌ویژه در آنهایی که از نظر روش‌شناسی خوب کار کرده‌اند حضور پررنگی دارند و می‌توانند الگوهای خوبی برای مدارس دولتی ما باشند. نگاه کمی کردن به نقش مدارس غیردولتی اشتباه است. نباید فکر کرد که چون مدارس غیردولتی اکنون در مقایسه با گذشته، جمعیت کمتری را پوشش می‌دهند پس چندان به حضور آنها نیاز نیست. بخش غیردولتی پارادایم آموزشی را عوض کرده و یاددهی را به جای یادگیری نشانده است. این قبیل نوآوری‌ها، فرصت است و بخش دولتی ما به اقتباس آنها، نیاز دارد.

تورانی در بخش پایانی سخنان خود افزود: برگزاری نمایشگاه یک نیاز و ضرورت است و اگر به‌خوبی تبلیغ و تبیین شود شاهد استقبال خوب مدیران مردم از آن خواهیم بود. امیدوارم چنین شود. مدیران و مسئولان بخش دولتی نقش مهمی در موفقیت نمایشگاه بازی می‌کنند. اگر بتوانند مدیران مدارس دولتی و غیردولتی را به حضور در نمایشگاه تشویق و ترغیب کنند بدون شک، شاهد موفقیت آن خواهیم بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها