|
کدخبر: 39900

راهنمای خرید و انتخاب روغن ترمز

این مایع را جدی بگیرید!

سیستم ترمز یکی از مهم‌ترین اجزا خودرو است که سلامت سرنشینان را تضمین می‌کند. روغن ترمز از جمله مایعاتی است که نقش مهمی در عملکرد صحیح این سیستم دارد و باید به آن به صورت ویژه توجه شود، موردی که بسیاری از افراد آن را نادیده می‌گیرند.

گسترش‌نیوز: روغن ترمز سیالی هیدرولیکی و تراکم‌ناپذیر است که نیروی ناشی از فشار پا بر روی پدال ترمز را به لنت ترمز انتقال می‌دهد. در نهایت لنت ترمز نیز توسط این نیرو به دیسک‌ها می‌چسبد و خودرو از حرکت باز می‌ایستد. روغن ترمز به طور کلی در دما و فشار بالا کار می‌کند و در صورت ایجاد حباب در آن‌ها کارایی آن‌ها مختل می‌شود. نقطه جوش این مایع بسیار بالاست و به همین دلیل از بخار شدن آن جلوگیری می‌شود. از این حیث شکل و نحوه طراحی مخزن روغن ترمز و ماده‌ای که در ساخت آن استفاده شده متفاوت است. لازم به ذکر است که این مایع به شدت خاصیت اسیدی دارد بنابراین در هنگام تعویض آن باید مراقب پوست دست و همچنین رنگین خودرو باشید.

BRAKEFLUID.jpg

انواع روغن ترمز

در بازار، روغن ترمز با انواع مختلفی به فروش می‌رسد که ممکن است این عامل باعث سردرگمی خریداران شود. تقسیم‌بندی روغن ترمز بر اساس درجه نقطه جوش آن صورت می‌گیرد. روغن ترمز با استانداردی موسوم به DOT تقسیم بندی می‌شوند. روغن ترمزهای بازار شامل اعداد ۴،۳،۲ و ۵ است که پس از حروف DOT می‌آید و به ترتیب نقطه جوش آن‌ها ۱۹۰، ۲۰۵، ۲۳۰ و ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد است. شاید تصور کنید بهترین حالت این است که روغن ترمز با بالاترین نقطه جوش را خریدارای کنیم اما روغن ترمز مناسب برای هر خودرو در در دفترچه راهنما ذکر شده است که بر حسب کلاس و بدنه، نوع پیشرانه و سیستم انتقال قدرت مشخص می‌شود.

آیا روغن ترمز نیاز به تعویض دارد؟

یکی از خاصیت‌های روغن ترمز تمایل شدید آن به ترکیب شدن با آب است و در نتیجه به جذب رطوبت نیز حساس خواهد بود. روغن ترمز در طول مدت زمانی که در داخل خودرو و لوله‌ها قرار دارد به مرور کمی رطوبیت به خود جذب می‌کند که این عامل باعث اختلال در عملکرد آن می‌شود. این نکته اعلام شده است که تنها ۳ درصد رطوبت در داخل روغن ترمز می‌تواند نقطه جوش آن را تا نزدیک به ۵۰ درصد کاهش دهد. در صورتی که به تعویض به موقع روغن ترمز توجه نشود ممکن است ترمزگیری خودرو به سختی و کند انجام شود. به طور معمول کارخانه‌ها پیشنهاد می کنند روغن ترمز ۲هر سال یک بار یا پس از گذشت ۵۰ هزار کیلومتر تعویض شود.

قیمت

BRAKEFLUID3.jpg

امروزه در بازار روغن ترمز در انواع برندهای خارجی و ایرانی یافت می‌شود که بر اساس اعلام کارخانه می‌توان یکی از موارد را انتخاب کرد. از جمله برندهای مشهور در زمینه ساخت و تولید روغن ترمز می‌توان به کاسپین اشاره کرد و پریستون نیز از برندهای مطرح خارجی است. روغن ترمز ۲۵۰ میلی لیتری کاسپین در نمونه DOT4‌ قیمت ۱۳ هزار تومانی و در نمونه DOT 3‌ قیمت ۱۵ هزارتومانی دارد. برندهای دیگر نظیر آیسین، الف و وورث نیز در حال حاضر در بازار از ۶۰ الی ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند که البته این مبلغ برای نمونه‌های نیم لیتری است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها