|
کدخبر: 40071

در گفت‌و‌گو گسترش‌نیوز با کارشناس حوزه خودرو مطرح شد:

قیمت‌گذاری شناور، بهترین تصمیم برای بازار خودرو

قیمت‌گذاری خودرو این روزها به یک معضل بزرگ برای این صنعت تبدیل شده که همچنان تصمیم مشخصی برای آن گرفته نشده است. اظهار نظرهای مختلفی در زمینه قیمت‌گذاری خودرو صورت گرفته که یکی از پیشنهادها قیمت‌گذاری شناور در بازار است.

گسترش‌نیوز: با توجه به این که همچنان تصمیم در رابطه با نحوه قیمت‌گذاری خودروها گرفته نشده است، در این شرایط بسیاری از خریداران و فروشندگان خودرو دست نگه داشته‌اند تا ببینند در آینده چه اتفاقی برای این صنعت خواهد افتاد. هم اکنون اختلاف قیمتی نسبتا زیادی بین رقم تعیین شده توسط کارخانه و بازار وجود دارد که باید این مشکل حل شود. به همین بهانه گفت‌و‌گویی توسط خبرنگار گسترش‌نیوز با فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو صورت گرفته است که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

zave1.jpg

بهترین تصمیم برای بازار خودرو چیست؟

زاوه ابتدا در پاسخ به این پرسش که بهترین تصمیم برای بازار خودرو چیست گفت: بهترین تصمیمی که می‌توان برای بازار خودرو گرفت، واگذاری قیمت به مکانیزم عرضه و تقاضا است و دخالت نکردن دستوری در بازار است. در صورتی که قیمت‌گذاری به صورت شناور در بازار انجام شود بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر در زمینه خودرو وجود دارد برطرف خواهد شد.

داستان پیش‌فروش‌ها چیست؟

وی در ادامه در رابطه با پیش‌فروش‌های خودرویی اظهار کرد: در پیش‌فروش‌ها، قیمت قطعی وجود ندارد و خودروسازان، خودروها را به قیمت روز تحویل به مردم می‌دهند. در صورتی که پیش‌فروش‌ها با قیمت قطعی انجام شود کار غلطی صورت گرفته است. در زمینه پیش‌فروش‌ها و تفاوت قیمت کارخانه و بازر می‌توان مهم‌ترین دلیل آن را در کاهش تیراژ و عرضه محدود به بازار دانست. هم‌اکنون تیراژ و عرضه به شدت کاهش پیدا کرده است به صورتی که ۴۰ درصد کاهش در این زمینه را داشته‌ایم.

حذف دلالان با قیمت‌گذاری شناور

زاوه در مورد حذف دلالان به این نکات اشاره کرد: افزایش قیمت نیز باعث ایجاد تقاضای اضافه شده است و عده‌ای سرمایه‌گذاری کردند تا از این حالت سود ببرند و در نهایت سیکل معیوبی در بازار خودرو تشکیل شده است. تنها راه حذف دلالان قیمت‌گذاری شناور است و این دلالان افراد خاصی نیستند بلکه مردم عادی را شامل می‌شوند. بسیاری از این افراد خود را مصرف‌کننده واقعی می‌دانند و ممکن است در آینده خودرو خود را بفروشند.

قیمت‌ها کاهش می‌یابد؟

این کارشناس خودرو در رابطه با افزایش یا کاهش قیمت‌ها در بازار اظهار کرد: افزایش یا کاهش قیمت‌ها صرفا به بحث عرضه باز می‌گردد و در صورتی که اختلالی در بازار عرضه ایجاد نشود و عرضه بازار همچنان برقرار بماند آزادسازی قیمت‌ها نه تنها منجر به افزایش بلکه کاهش قیمت می‌شود. در نتیجه مشتریانی که به جهت سرمایه‌گذاری وارد بازار می‌شوند به سرعت از گردانه خارج خواهند شد و تقاضای کاذب از بین می‌رود. هر فرآیند دیگری غیر از این مورد منجر به افزایش قیمت خواهد شد.

زیان خودروسازان به چه دلیل است؟

به گفته زاوه زیان خودروسازان ناشی از این است که یک جهش ارز اتفاق افتاده و اثرات تصمیم‌گیری‌های دولتی نیز تاثیرگذار بوده است. مجموع این دو موضوع باعث شد که بهای تمام شده کالا خیلی بیشتر از قیمت فروش باشد. خودروسازان همیشه تعدادی از خودروها را بلندمدت می‌فروشند و تعدادی نیز به صورت آنی تحویل می‌دهند. در بحث قیمت‌گذاری شناور خودروسازان دستشان بسته است و با توجه به این که با مشکلات مالی مواجه هستند از این لحاظ، بحث مالی را به سمت مشتریان سوق می‌دهند و در نتیجه با پیش‌فروش‌های بلندمدت هزینه خود را به مشتریان منتقل می‌کند. اگر قیمت دستوری از بین برود و قیمت به صورت شناور باشد مشکل خودروسازان نیز حل خواهد شد.

زاوه در پایان اظهار کرد: به نظر بنده آزادسازی قیمت مانند بحث آزادسازی نرخ ارز است و در مورد خودرو نیز همچنان مقاومت وجود دارد. خوشبین نیستم که شناورسازی اتفاق بفتد اما افزایش قیمت خودرو قطعا متوقف خواهد شد و قیمت خودروها نیز در آینده تعدیل خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها