|
کدخبر: 41269

در میزگرد صمت با اعضا کمیسیون اقتصادی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو مطرح شد

ارتباط قطعات یدکی با جان مردم و زنجیره‌های بزرگ‌تر

بازار لوازم یدکی و تامین لوازم و قطعات خودرو این روزها به شدت با مشکل مواجه شده است؛ مشکلاتی که در بخش‌های مختلف هستند و باید ریشه‌یابی شوند. به اعتقاد اعضای کمیسیون اقتصادی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی، نه تنها تحریم‌ها بلکه بسیاری از عوامل دیگر باعث ایجاد موانعی بر سر راه بازار لوازم یدکی شده که حتی با جان مردم می‌تواند بازی شود.

گسترش‌نیوز: با اعمال تحریم‌های جدید علیه کشور نه تنها در بخش خودرو بلکه در بسیاری از بخش‌های دیگر مشکلات تشدید شده است. خودرو به عنوان دومین صنعت مهم کشور نیز تحت تاثیر تحریم‌ها با در حال عبور از موانع مختلف است و قطعات و لوازم یدکی نیز که عضو جدایی ناپذیر خودرو است از این قاعده مسثنی نیست. با ورود به سال ۹۷ روز به روز مشکلات در بازار لوازم یدکی خود را بیش از پیش نشان داد بدین صورت که با کمبود قطعه، وجود قطعات تقلبی و بی کیفیت و مواردی از این قبیل مواجه شدیم. به همین بهانه میز گردی با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی فروشندگان لوازم یدکی خودرو به همت موسسه فرهنگی و مطبوعاتی صمت تشکیل شد تا به بحث پیرامون معظلات این حوزه پرداخته شود. این میز گرد با حضور وحید کازرانی و امیرحسین صیرفی از اعضای کمیسیون اقتصادی، نادر روان، تولیدکننده غیرمتمرکز و غلامرضا بخشی‌زاده، رئیس اتحادیه برگزار شد.

mizegerd1.JPG

بازار رقابتی

وحید کازرانی در ابتدای گفتگو در خصوص رقابت در بازار لوازم یدکی گفت: اگر بخواهیم در مورد رقابت در بازار مثالی بزنیم می‌توان به بازار لوازم خانگی اشاره کرد. ورود لوازم خانگی به کشور مدت‌ها ممنوع بود و پس از آن واردات آزاد شد و همین عامل باعث ایجاد رقابت بین تولید کنندگان شد. در بازار لوازم یدکی خودرو نیز باید رقابت وجود داشته باشد و همین عامل باعث پیشرفت می‌شود.

آمار واردات

در ادامه صحبت‌ها امیرحسین صیرفی به آمار واردات در کشور اشاره کرد: در سال ۹۶، رقم ۱۷ درصد از کالاهای وارداتی کشور از نوع سرمایه‌ای، ۱۹ درصد مصرفی و ۶۴ درصد واسطه‌ای بودند. مبلغی که برای واردات به کشور در این سال اعلام شد رقم ۵۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است و از این مقدار ۴۵ میلیارد تومان واردات صنعتی است. بستن واردات باعث ایجاد مشکل نه تنها برای تولیدکننده بلکه برای عموم مردم می‌شود. اگر بخواهیم این موضوع را به قطعات خودرو ارتباط دهیم، در یک خودرو بین ۳ الی ۷ هزار قطعه وجود دارد که یک سری از آن‌ها ساده و یک سری پیچیده هستند. قطعات ساده وابسته به مواد اولیه خارجی نیست اما قطعات پیچیده وابستگی دارند بنابراین با بسته شدن واردات مشکلاتی در این بخش ایجاد می‌شود.

اهمیت بالای قطعات یدکی

غلامرضا بخشی‌زاده به عنوان رئیس اتحادیه نیز در این میزگرد چند نکته را متذکر شد و گفت: قطعات و لوازم یدکی در صورتی که در تامین و کیفیت آن‌ها مشکلی ایجاد شود نه تنها خودروها بلکه یک زنجیره بزرگ با مشکل موجه خواهند شد. به عنوان مثال می‌توان از مشکلاتی که برای کامیون‌داران ایجاد شد اشاره کرد که این عامل باعث مختل شدن زنجیره‌ای به عنوان مثال در حمل و نقل کالا، دارو و موارد دیگر می‌شود. به صورت کلی باید توجه ویژه‌ای به بحث قطعات و لوازم خودرو شود و علی‌رغم این که در شرایط تحریم قرار داریم باید نقاط ضعف را بپوشانیم و به نوعی تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.

انتقال تکنولوژی

نادر روان نیز در این گفتگو به عنوان یک تولیدکننده غیر متمرکز بیش از ۴۵۰ نوع قلم قطعه حضور داشت و در خصوص انتقال تکنولوژی ساخت قطعه گفت: انتقال تکنولوژی در خصوص قطعات خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است به خصوص این که در قطعات خودرویی امکان ساخت تمامی قطعات در کشور وجود ندارد. می‌توان گفت از تحریم‌های قبلی درس نگرفتیم و باید به شدت بر روی انتقال تکنولوژی قطعات کار می‌کردیم. وی در مورد مهم‌ترین مشکلات به مواردی مانند عدم برآورد صحیح میزان عرضه و تقاضا، عدم پایش صحیح میزان تولید، مشکلات ثبت سفارش، تعدد دستگاه‌های بازرسی و نظارتی، عدم حضور نماینده صنف در زمان تنظیم قوانین مرتبط، عدم تخصیص ارز به میزان کافی و بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به دلیل تغییرات مختلف در زمینه قوانین اشاره کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها