|
کدخبر: 47619

گسترش‌نیوز یکی از بناهای تاریخی ایران را بررسی می‌کند؛

سیستم آب‌رسانی این بنا خارق‌العاده است

یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های آب‌رسانی را حمام فین کاشان دارد. آب از یک حلقه چاه تامین می‌شود. دهانه این چاه در پشت بام است و دو کارگر هر روز در شیفت‌های متفاوت این آب را به بالا می‌کشیدند و از یک جوی آبی که جلوی چاه تعبیه شده بود به یک خرانه که زیر آن با هیزم و زغال روشن بوده است سرازیر می‌شده و با گرم شدن آب وارد این جوی‌های آب می‌شده و در جوی‌ها جاری می‌شده است این گونه آب گرم و آب سرد حمام فین کاشان تامین‌ می‌شده است.

گسترش‌نیوز: حمام فین کاشان یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی ایران است. یکی از پیشنهاد‌ها برای گردشگری حمام فین کاشان است. نوع معماری آن بارها و بارها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در بخش اول گزارش گسترش‌نیوز از حمام فین‌کاشان، پشت‌بام و راه‌پله متفاوت و عجیب این بنای تاریخی از زبان یک دانشجو که مقالاتش در انجمن مفاخر معماری ایران چاپ می‌شود در سفر به کاشان به قلم توصیف درآمد و در این شماره در قالب یک تحیق میدانی سیستم آب‌رسانی و نحوه تامین آب و فاضلاب پیشرفته این بنای تاریخی ثبت شده در آثار یونسکو از نظر گذرانیده‌ می‌شود:

گروه را جمع می‌کنی به فصل گلاب‌گیری برای سفر به کاشان، همه پایه هستند اما پایه‌تر گروه لیانشامپوست به نام‌های مسی، کلی، پلنگ، کبرلی و قری که خودت باشی. دانشجو که باشی جمع که جمع تو باشد کوچکترین چیزی می‌شود برای تو سوژه خنده حتی اگر یک طرف اتوبوس هم آفتاب گرفته باشد روی ردیف دیگر می‌شود پانتومیم بازی کرد. تا به حمام فین کاشان برسی، سرگرمی.

نوع معماری پشت‌بام، منبع تامین گرما و روشنایی

حمام فین کاشان در باغ فین واقع است. شامل دو حمام یکی مخصوص امرا و دیگری به خدمه‌ها اختصاص دارد. این بنا در آثار یونسکو ثبت است و جزء آثار ملی کشور است. در ورودی حمام فین کاشان بوی نم به مشام می‌رسد و دیوارها با کاشی‌های فیروزه‌ای تزیین شده‌اند.

سیستم آبرسانی حمام فین کاشان

تمام آب در تمام حوض‌ها و جوی‌های جریان دارد. سیستم آب رسانی همچون لوله‌کشی شهری امروز است. منبع تامین آب این حوضچه‌ها بزرگترین سوالی است که در ذهن تو ایجاد می‌شود. زل میزنی به چشمان لیدر و می‌گویی این آبی که در این جوی‌ها جریان دارد از کجا می‌آید، لیدر با بی‌حوصله‌گی می‌گوید از درون حوضچه وسط حمام. همان گونه که دنبال می‌کنی خط حوضچه‌ها را از صدای بچه‌ها دور می‌شوی دوری تند سراسر حمام میزنی و تمام آنچه را دیدی جمع می‌کنی در ذهنت.

حوضچه‌ها آبشخور دارند

حوضچه‌ها آبشخور دارند. دوباره سوالم را تکرار می‌کنم این حوزچه‌ها که چشمه نیستند آب آن از کجا تامین می‌شود. و حرفم را ادامه می‌دهم ببینید الان بدیهی است که اگر چنین حمامی در جایی وجود داشته باشد لوله‌کشی آب دارد و اصلا جای تعجب نیست. این حمام سیستم لوله کشی دارد آن هم در زمان امیرکبیر مثل سیستم امروزی. اینجا یک چیزی دارد که من سر در نمی‌آوردم یک چیزی که‌ مجموعه به این بزرگی را همانند حمام‌ها امروزی کرده است. آشیل این حمام چیست؟

اینجا یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های آب‌رسانی را دارد

پسر توریستی کنار من ایستاد و با سر، سوالات مرا تایید کرد، لیدر خندید و گفت مدت‌ها بود رغبت نمی‌کردم برای کسی توضیح بدهم علاوه بر این که من تمام مدت نقش نگهبان را بازی می‌کنم به جای اینکه از هنر معماری زمان امیرکبیر بگویم و بگویم از بنایی که یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های آب‌رسانی را دارد، مدام باید مراقب باشم و تذکر بدهم که بازدید کنندگان انگشتشان را در حوضچه‌ها فرو نکنند، باور کنید چند نفر انگشتشان در حوضچه‌ها گیر کرد برای اینکه می‌خواستند ببینند این فواره‌ها چه طور کار می‌کند. یادگاری ننویسد و..

اینجا یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های آب‌رسانی را دارد

تو درست فهمیده‌ای اینجا یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های آب‌رسانی را دارد این حمام با یک شیب ملایم به سمت پایین ساخته شده است تا آب در تمام حمام جریان داشته باشد . آب از یک حلقه چاه تامین می‌شود. دهانه این چاه در پشت بام است و دو کارگر هر روز در شیفت‌های متفاوت این آب را به بالا می‌کشیدند و از یک جوی آبی که جلوی چاه تعبیه شده بود به یک خرانه که زیر آن با هیزم و زغال روشن بوده است سرازیر می‌شده و با گرم شدن آب وارد این جوی‌های آب می‌شده و در جوی‌ها جاری می‌شده است این گونه آب گرم و آب سرد حمام فین کاشان تامین‌ می‌شده است. به پشت بام رفتیم و از کنار گنبد های کوچک و بزرگ عبور کردیم و در گوشه ‌ای از پشت بام رفتیم سر چاه، یکی از بهترین لحظات، چاهی که یک چرخ بزرگ بر روی آن بود تا آب را به بالا بکشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها