|
کدخبر: 40307

مزرعه در پناه فناوری؛ دستگاه ضدتگرگ چگونه کار می‌کند؟

هر سامانه ضدتگرگ می‌‌تواند ۱۰۰ هکتار زمین زراعی را پوشش دهد. میانگین قیمت این سامانه چیزی حدود ۷۰ میلیون تومان است.

گسترش‌نیوز: بارش تگرگ می‌تواند زحمات یک‌ساله کشاورز را در عرض چند دقیقه برباد دهد اما فناوری آمده که نگذارد چنین شود. هر دستگاه ضدتگرگ می‌تواند حداقل ۱۰۰ هکتار از زمین‌های اطرافش را از گزند تگرگ، مصون نگه دارد. اگر می‌خواهید با این فناوری جدید و چندوچونش آشنا شوید با گزارش گسترش نیوز همراه باشید.

تولد دستگاه ضدتگرگ

مادر بسیاری از فناوری‌های نو صنایع نظامی بوده است. به‌عنوان‌مثال رایانه و جی‌پی‌اس ابتدا برای مصارف و اهداف نظامی طراحی شدند و بعدها به زندگی روزمره مردم عادی وارد شدند. ضدتگرگ هم، تاریخچه مشابهی داشته است. به‌هرحال این دستگاه اکنون می‌خواهد کشاورز و محصولات او را از گزند تگرگ در امان نگه دارد.

TAKAFATTEGARG.jpg

چگونه کار می‌کند؟

هدف دستگاه ضدتگرگ، جلوگیری از خساراتی است که تگرگ به مزرعه و زمین‌های کشاورزی وارد می‌کند. این دستگاه بر اساس یک اصل اساسی کار می‌کند: مختل کردن ابرهای تگرگ‌زا. چگونه؟ انفجار گاز استیلن در محفظه شیپور مانند دستگاه باعث ایجاد امواج صوتی می‌شود. سامانه ضدتگرگ، امواج تولیدشده را به داخل ابرهای تگرگ‌زا شلیک می‌کند تا آن اتفاق مهم رخ دهد: کریستال‌های یخ، متلاطم می‌شوند و جلوی شکل‌گیری دانه‌های تگرگ گرفته می‌شود. به‌این‌ترتیب دانه‌های تگرگ به قطرات باران تبدیل می‌شوند. هر دستگاه ضدتگرگ به‌طور متوسط ۱۰۰ هکتار زمین زراعی و کشاورزی را پوشش می‌دهد.

قیمت سامانه

چندی قبل جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از اختصاص ۴۰ میلیون وام به کشاورزانی که قصد خرید سامانه ضدتگرگ را دارند خبر داد. هر دستگاه چیزی حدود ۷۰ تومان نرخ دارد و خرید آن کمک نهادها و سازمان‌های دولتی را طلب می‌کند. باید دید آیا جهاد کشاورزی و نهادهای متولی در استان‌های دیگر هم، این رویه را در پیش می‌گیرند یا نه.

رضا مشکان، مدیر فروش شرکت افراز صنعت که در زمینه تولید این سامانه فعالیت می‌کند در ارتباط با وضعیت تولید این دستگاه در کشور گفت: سامانه ضدتحرک، هم تولید می‌شود و هم از خارج از کشور، وارد می‌شود. بخش عمده دستگاه‌های وارداتی، ساخت ارمنستان است.

ZDETEGARG.jpg

ساده اما کارآمد

وی در رابطه با کارایی سامانه ضدتگرگ گفت:

اساس کار این دستگاه ساده است. به این معنا که از بالا رفتن ابرهای تگرگ‌زا و درنتیجه، بارش تگرگ جلوگیری می‌کند اما در عمل موثر واقع شده است و بسیاری از کشاورزانی که بنده با آنها صحبت کرده‌ام از عملکرد آن راضی هستند. کار با دستگاه ساده است و با ارسال یک پیامک می‌توان آن را فعال کرد.

وی در رابطه با تفاوت میان نمونه‌های هوشمند و غیرهوشمند اظهارکرد: نسخه هوشمند مجهز به یک سیستم راداری است که با تکیه‌بر هوش مصنوعی و با رصد آب‌وهوا، احتمال بارش تگرگ را ارزیابی و نسبت به شلیک امواج مختل‌کننده، اقدام می‌زند.

مهندس مشکان در ادامه افزود: تمامی نمونه‌های داخلی از نوع غیرهوشمند هستند. راداری که در نسخه هوشمند استفاده می‌شود ساخت فرانسه است و به‌تنهایی ۱۲۰ میلیون تومان هزینه دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها