|

خانه تکانی موسیمانه در استقلال آغاز شد

برای بازسازی و تبدیل شدن به یک تیم مدعی و پایدار، استقلال نیازمند بیش از فقط استخدام یک سرمربی بزرگ است.

فوتبال خانه تکانی موسیمانه در استقلال آغاز شد

یک ساعت پیش، شایعات اطراف استقلال درباره آینده تیم، به حقیقت پیوست و در نهایت، پیتسو موسیمانه، سرمربی با تجربه و سبک آفریقایی، به عنوان سرمربی این تیم منصوب شد.

گرچه تلاقی این خبر خوب با شکست سنگین آبی‌پوشان در خانه باعث شد حتی این تغییرات نیز امید چندانی به دل هواداران استقلال تزریق نکند، اما به هر حال به نظر می‌رسد پروژه انقلاب جدید در این باشگاه و بازگشت به روزهای اوج، با یک سرمربی صاحب سبک و بزرگ بالاخره در دستور کار قرار گرفته و استقلال نیز در نهایت به جمع مدعیانی پیوست که رویاهای خود برای کسب موفقیت در لیگ برتر ایران را در دستان سرمربیان خارجی جستجو می‌کنند. روند موفق سرمربیان خارجی در سال‌های اخیر در باشگاه پرسپولیس و البته اصرار دیگر مدعیانی مانند سپاهان و تراکتور به طی همین روند، باعث شده طرفداران استقلال نیز مهمترین نسخه بازگشت به مسیر کامیابی و تبدیل شدن به تیمی باشخصیت و مدعی را چنین دست تصمیماتی متصور شوند.

اما متاسفانه خبر بد برای هواداران استقلال و کادر فنی جدید این تیم این است که باشگاه برای بازگشت به جمع مدعیان، به چیزی فراتر از استخدام تنها یک سرمربی و تغییرات روی نیمکت خود احتیاج دارد. استقلال با یک کادر ایرانی نیز فصل گذشته فاصله چندانی تا کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر نداشته و به جز تعلل در خانه نساجی در قائمشهر و البته نتایج درخشان و شاید غیرقابل تصور پرسپولیس باعث شد جام از دست جواد نکونام گرفته شده و دوباره به رختکن رقیب منتقل شود. اما علی‌رغم نتایج درخشان فصل قبل استقلال نیز هواداران این تیم امید چندانی به عملکرد کادر فنی این تیم نداشتند و شاید به همین علت بود که کسب چند نتیجه ضعیف در فصل جاری باعث شد صدای اعتراض هواداران شاید خیلی زودتر از انتظار درآمده و جواد نکونام حتی علی‌رغم کسب بهترین نایب قهرمانی تاریخ فوتبال ایران، خیلی زود جایگاه خود در رختکن باشگاه را از دست بدهد.

حتی جدایی جواد نکونام با تقریباً مورد توافق همه هواداران رقم خورد و به نظر می‌رسد استخدام یک سرمربی خارجی و احتمالاً چند نتیجه خوب موج مثبت و اتحاد مورد نیاز بین هواداران و بازیکنان این تیم را در ادامه فصل ایجاد کند. البته استقلال تا همینجای فصل نیز امتیازات پرشماری را از دست داده و کسب عنوان قهرمانی برای آنها در فصل جاری بسیار دشوار خواهد بود. اما در واقع مشکل اصلی استقلال این است که این باشگاه در یک دهه اخیر و به علت کسب نتایج ضعیف متوالی و البته درخشش مستمر پرسپولیس، بخشی از شخصیت و کاریزمای خود در فوتبال ایران را از دست داده و تقریبا دچار بحرانی شبیه به باشگاه منچستریونایتد شده است.

استقلال-ملوان

کار سخت پیتسو در استقلال بحران زده

کسب ستاره‌های بزرگ و گران قیمت و تعویض مکرر سرمربی در این یک دهه نیز به جز موارد معدود چندان به کسب موفقیت آنها کمک نکرده و در حقیقت به نظر این تیم دچار یک بحران شخصیت و کاریزما شده. استقلال در فصول کمتر شبیه تیمی بود به چهار دهه مکرر و مستمر، قادر به کسب موفقیت، اعتبار و افتخار در فوتبال ایران و حتی در سطح قاره بوده است. به همین علت تغییر بخشی از توان و انرژی پیتسو موسیمانه معطوف به بازسازی شخصیت استقلال در ماه‌های پیشرو خواهد بود. همچنین نباید فراموش کرد علی‌رغم تحرکات فراوان استقلال در فصل نقل و انتقالات تابستانی و البته تکرار این روند همانند یک دهه گذشته، همین اسکواد فعلی این باشگاه نیز از بازیکنان متوسط زیادی رنج می‌برد و به همین علت کار پیتسو موسیمانه برای بازسازی استقلال بسیار دشوار خواهد بود.

آبی‌پوشان در یک دهه اخیر معمولاً در هر فصل تابستان بخش زیادی از ترکیب خود را تغییر می‌دهند و دقیقاً عکس این روال در اردوی پرسپولیس در جریان است. در فصول گذشته اولویت پرسپولیس حفظ ستاره‌های مهم و بزرگ بوده و استقلال مطابق انتظار در هر فصل تابستان برای بازگشت به جمع اضلاع قدرت، بخش قابل توجهی از ترکیب خود را تغییر داده است. به عنوان مثال در همین چند هفته، بازیکنان گران‌قیمت و پرسرصدایی مانند کاکوتا و اندونگ هنوز حتی موفق به نمایش بخشی از توانایی و پتانسیل خود نشده‌اند. همچنین استقلال به وضوح در قلب خط دفاعی خود دچار اشکالات و مشکلات فراوانی بوده و سامان فلاح و سیلوا در چند بازی گذشته حتی نمایشی نزدیک به دو مدافع میانی یک تیم مدعی و قدرتمند از خود ارائه ندادند.

همچنین نباید فراموش کرد رامین رضاییان نیز علیرغم ارائه کارنامه آماری و ارقامی درخشان، همچنان در امور دفاعی چندان موثر و کارآمد نیست و بی تردید بازسازی خط دفاعی استقلال مهمترین ماموریت زود هنگام سرمربی جدید این تیم خواهد بود. فراموش نکنیم استقلال در سال‌های اخیر تنها در فصلی قهرمان شده که رکورد کلین‌شیت و بهترین عملکرد دفاعی را به خود اختصاص داده و این روال در مورد پرسپولیس در فصول کسب موفقیت صادق بوده است.

استقلال_السد

بحران خط دفاعی آبی ها

پس بی تردید استقلال ابتدا باید شرایط بغرنج و بحرانی خط دفاعی خود را ترمیم کند. همچنین استقلال در فصول گذشته و همچنین این فصل همچنان از فقر یک مهاجم کلاسیک و قاتل در محوطه جریمه حریفان رنج می‌برد و به هیچ عنوان ترکیب هجومی فعلی استقلال در قواره تیم مدعی و قهرمان نیست. پس احتمالاً جذب حداقل یک مهاجم خارجی قدرتمند و باکلاس، باید در دستور کادر فنی و مدیریت باشگاه قرار بگیرد. همچنین استقلال در سال‌های اخیر از نظر روحی بخش زیادی از اعتبار و کاریزمای خود در مقابل رقیب سنتی را از دست داده و شکست‌های متوالی و عدم نتیجه‌گیری در دربی مقابل پرسپولیس، شرایط را برای کسب موفقیت این تیم دشوار ساخته است. در یک دهه اخیر چندین شکست سرنوشت‌ساز برابر رقیب دیرینه، استقلال را از مسیر قهرمانی دور کرده و بی تردید کسب شخصیت برنده و تبدیل شدن به یک تیم شکست‌ناپذیر و مستحکم در دربی، یکی دیگر از وظایف اصلی سرمربی جدید تیم در ادامه فصل و البته سال‌های پیش رو خواهد بود.

در حقیقت استقلال در حال حاضر حتی بیش از یک سرمربی فنی و تاکتیک‌محور، به یک معمار و در واقع هماهنگ‌کننده ( معنای واقعی لغت کُردینیتور) برای استفاده بهینه از پتانسیل باشگاه نیاز دارد. پتانسیلی که شامل ستاره‌های گران‌قیمت و باکیفیت، هواداران متعصب، پای کار و حامی، و البته یک گروه مدیریتی عاقل و کاردان برای پیشبرد اهداف باشگاه خواهد بود. اشاره مستقیم به نقش هواداران از این جهت است که بی‌تردید در دوران ابتدایی بازسازی پرسپولیس توسط برانکو، تحمل و حفظ آرامش از سوی هواداران نقش مهمی در آغاز این پروژه درخشان و ماندگار در فوتبال ایران ایفا کرد.

آن پرسپولیس مستهلک و تحقیرشده، به کمک فلسفه برانکو و حمایت بی‌مضایقه و فراموش‌نشدنی هواداران این تیم تبدیل به این غول مستحکم و قدرتمند کنونی شد و فراموش نمی‌کنیم که در روزهایی که ترکیب پرسپولیس نیز شاید خالی از ستاره‌های بزرگ و مشهور بود، این کادر فنی و هواداران بودند که مسیر پرسپولیس برای بازگشت را تسهیل کردند.

پیتسو-موسیمانه

موسیمانه؛ یک تغییر دهنده بزرگ

شکی وجود ندارد که ترکیب فعلی استقلال نیز علی‌رغم اشکالات قابل توجه در خط دفاعی و پست مهاجم نوک، از کیفیت لازم برای کسب موفقیت در فوتبال ایران برخوردار است. اما حضور یک سرمربی مولف و با هدف بازسازی باشگاه و البته حمایت هواداران، شروط لازم برای حصول این اهداف در ادامه فصل خواهد بود.

در واقع هواداران استقلال باید قبول کنند که بازگشت به مسیر موفقیت و تبدیل به تبدیل شدن به تیمی مستحکم و قابل احترام در سطح فوتبال ایران و آسیا، پروژه‌ای زمان‌بر و مستلزم تحمل و آرامش دوطرفه است و قرار نیست تنها حضور یک سرمربی بین‌المللی همه مشکلات یک دهه اخیر این باشگاه را برطرف سازد. اما یک خبر خوشحال‌کننده در این شب تلخ با شکست تحقیرآمیز مقابل ذوب‌آهن؛ مرور رزومه سرمربی جدید مؤید آن است که احتمالاً روزهای آفتابی در انتظار طرفدار استقلال خواهد بود.

همان چیزی که خود پیتسو موسیمانه نیز هوشمندانه به آن اشاره داشت؛ بازسازی فلسفه باشگاه قدرتمند و قابل‌احترام، با پیشینه‌ای بزرگ و مستحکم. اشاره به دو ستاره باشگاه که مسیر پیش رو را برای استقلال روشن خواهد کرد.

منبع: ورزش3
کدخبر: 338362
  • حامد ارسالی در

    تا این مدیران بیعرضه ونا کار آمد در استق لال هستند این تیم را ه بجایی نخواهد برد شما اگر فرگوسن را هم بیاورید و مدیر کارب لد وفهیم نداشته باشید، حتی با گفتار بد ه م چوب لای چرخ مربی میگذارد همینطور که مل یجک سمیعی با یک مصاحبه آتش معرکه استقلال را روشن کرد وخودش فرار را بر قرار ترجیح داد بماند که او حرفهای همین سمیعی الدنگ را بیا کرد

ارسال نظر

 

آخرین اخبار

پربازدیدترین