|
کدخبر: 88880

هواپیمایی کشوری و ایران ایر همچنان پاسخگو نیستند

در دوره کوتاهی که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شده بود، خطوط هوایی کشور تعدادی هواپیمای جدید به بوئینگ، ایرباس و ‌ای‌تی‌آر سفارش داد. مطابق با مفاد سه قرارداد منعقد شده با این سه شرکت بنا بود مجموعا ۲۰۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شود تا به این ترتیب تعداد هواپیماهای موجود از ۳۱۰ فروند به بیش از ۵۰۰ فروند افزایش یابد. اما با اعمال دوباره تحریم‌ها بوئینگ و ایرباس مجبور شدند تحویل سفارش‌ها را متوقف کنند. طی همان زمان کوتاه قبل از تحریم‌ها تنها ۳هواپیمای ایرباس و ۱۳ فروند ‌ای‌تی‌آر به ایران تحویل داده شد.

گسترش نیوز - حال بعد از ۳ سال از تحویل این ۳ ایرباس، ظاهرا، به علت نخریدن نرم افزارهایی که بعد از ۳ سال نیاز به تغییر و به روزشدن دارد، اروپا از پرواز این هواپیماها جلوگیری و الان بیش از ۳ ماه است که در پروازهای داخلی استفاده می‌شود و هیچ مقامی در شرکت ایران ایر و هواپیمایی کشوری در این مورد توضیح نمی‌دهد.

iranair.jpg

سوال این است که اگر این هواپیماها نمی‌توانند در فضای خارج از کشور پرواز نمایند، چگونه در داخل پرواز انجام می‌دهند.

ضمناچرا در زمان عقد قرار داد به این موارد و نیازهای بعدی توجهی نشده است؟

ایران‌ایر و بوئینگ ۲۱ آذرماه سال ۹۵، قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیما را امضا کردند و قرار شد این تعداد هواپیما طی بازه زمانی ۱۰ ساله به ایران تحویل داده شود. ارزش این قرارداد ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود که شرکت بوئینگ، فاینانس آن را بر عهده گرفت. زمان تحویل نخستین هواپیمای بوئینگ به ایران نیز سال ۲۰۱۸ اعلام شد.

اول مهر ۹۵ وزارت خزانه‌داری امریکا مجوز برای فروش هواپیماهای مسافربری دو شرکت معتبر ایرباس و بوئینگ به ایران را صادر کرد.مجوزی که ابتداارزش سهام بوئینگ در بازار وال‌استریت را بالا برد و از سوی دیگر به سود رتبه اعتباری دو غول هواپیماساز جهان نیز تمام شد. قرارداد ایران‌ایر و بوئینگ بزرگ‌ترین فروش کالاهای امریکایی به ایران از زمان لغو تحریم‌ها به‌شمار می‌رفت. پیش از این آخرین فروش بوئینگ به ایران هواپیماهای «جمبو جت ۷۴۷» بود که در سال ۱۹۷۷ دو سال قبل از وقوع انقلاب در ایران تحویل داده شد. شرکت بوئینگ که قرار داد‌های خود را اجرایی نکرد و شرکت ایرباس هم فعلا امکانات بعدی همان ۳ هواپیمای تحویل شده را نیز تحویل نمی‌دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها