|
کدخبر: 39426

مدیر روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودرو در گفت‌و‌گو با گسترش نیوز:

تقلب در معاینه فنی کاهش یافته است

فاز دوم طرح کاهش از ابتدای آبان ماه آغاز شد و دارندگان بسیاری از خودروها ملزم به دریافت معاینه فنی شدند. آغاز این طرح تاثیرات مختلفی گذاشته است که در این گزارش به آن‌ها خواهیم پرداخت.

گسترش‌نیوز: با توجه به این که آلودگی هوا مدت‌ها است که گریبانگیر شهر تهران و سایر کلانشهرها شده است فاز دوم طرح کاهش از ابتدای آبان ماه اجرایی شده است. در این طرح قرار بر این است که معاینه فنی خودروها توسط دوربین‌های موجود در سطح شهر به صورت مکانیزه کنترل شود. با توجه به این که ضرب‌العجل برای دریافت معاینه فنی توسط خودروها گذاشته شده بود در هفته‌ نخست آبان و پیش از آن میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی به شدت بالا بود اما در حال حاضر وضعیت مراجعه به مراکز به روال عادی بازگشته شده است. در رابطه با تاثیرات و حواشی اجرایی شدن فاز دوم طرح کاهش گفت‌و‌گویی توسط خبرنگار گسترش‌نیوز با محمدرضا گویا، مدیر روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودرو صورت گرفته است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

moayenefani.jpg

گویا در ابتدا به پرسش خبرنگار گسترش‌نیوز در رابطه با دریافت معاینه فنی تقلبی چنین پاسخ داد: به صورت کلی تقلب می‌تواند در دو بخش انجام شود که یکی از آن‌ها بدین صورت است که خودرو به مرکز مراجعه نمی‌کند و به صورت تقلبی معاینه فنی برای آن صادر می‌شود. مدتی است که این روش دیگر اجرایی نمی‌شود و با توجه به بهره‌مندی مراکز معاینه فنی و متصل شدن آن‌ها به سامانه سیمفا این نوع تقلب به صفر نزدیک شده است. علاوه بر این حالت ممکن است در برخی از مراکز تست‌ها به درستی انجام نشود که این نیز می‌تواند نوعی تقلب محسوب شود. به طور کلی تخلف‌ها به خصوص در شهر تهران به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و همگان خود را موظف به دریافت معاینه فنی می‌دانند.

gooya-1.jpg

زمان اجرایی شدن فاز دوم طرح کاهش

وی در ادامه به نحوه اجرایی شدن فاز دوم طرح کاهش اشاره کرد: با توجه به این که میزان مراجعات به مراکز زیاد بود این دستور داده شد که کنترل داشتن یا نداشتن معاینه فنی خودروها از هفته دوم آبان ماه انجام شود. کنترل خودروها علاوه بر این که توسط پلیس صورت می‌گیرد به صورت فیزیکی توسط ماموران پلیس نیز انجام می‌شود. در نهایت خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند به صورت روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

نحوه سخت‌گیری در مراکز معاینه فنی

گویا در مورد سخت‌گیری مراکز مختلف این نکته را اعلام کرد: دریافت معاینه فنی در شهر تهارن با سخت‌گیری بیشتری انجام می‌شود. عموما در معاینه فنی خودروها کنترل به دو صورت چشمی و کنترل از طریق دستگاه در حال انجام است. در کنترل چشمی، وضعیت ظاهری و بدنه خودرو، سلامت چراغ‌ها و وضعیت کمربند ایمنی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین در این حالت ممکن است برخی از مراکز سخت‌گیری بیشتر و برخی دیگر سخت‌گیری کمتری داشته باشند اما قاعدتا بر اساس قوانین و استانداردهای تعریف شده تمامی مراکز باید به صورت یکسان به فعایت خود بپردازند. در رابطه با تعداد مراکز موجود در تهران نیز در حال حاضر ۱۳ مرکز ثابت، ۴ واحد سیار و ۳ واحد مخصوص خودروهای سنگین فعایت می‌کنند.

معضل لوازم اجاره‌ای

وی در نهایت به معضل لوازم اجاره‌ای اشاره کرد: به دلیل گرانی قطعات مختلف این امکان وجود دارد که مردم به سمت اجاره لوازم مختلف بروند اما مردم باید مشارکت کنند. چرا که در نهایت این هوا را خود مردم تنفس می‌کنند و علاوه بر این اجاره لوازم می‌تواند به ایمنی خودروها نیز لطمه بزند. اجاره کاتالیست در زمینه محیط زیست آلایندگی و اجاره لاستیک در زمینه ایمنی تاثیر گذار است و بهتر است مردم در این زمینه مشارکت لازم را داشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها