|
کدخبر: 42538

گزارش متفاوت گسترش‌نیوز از خرس‌های در حال انقراض چینی؛

نرخ میلیون دلاری کرایه پاندا/ یک سال اجاره دولتی چند؟

در یکی از آخرین مواردی که پانداها به کشورهای دیگر اجاره داده شده می توان به سفارش ۵ پاندا توسط دولت فرانسه اشاره کرد. سفارشی که البته در سطح روئسای جمهور انجام شد.

گسترش‌نیوز - فرض کنید شما یک قاچاقچی بین‌المللی هستید. اگر به سراغ قاچاق از کشور چین رفتید شاید بتوانید تعداد زیادی انسان را از این کشور قاچاق کنید بدون اینکه لو بروید. اما کافیست تصمیم بگیرید تنها یک «پاندا» از این کشور خارج کنید. در این صورت شک نکنید که محموله قاچاق شما هیچ وقت از مرزهای این کشور خارج نخواهد شد. البته احتمال اینکه خودتان هم دیگر بتوانید طلوع خورشید را ببینید بسیار اندک است.

panda07.jpg

پانداها به قدری برای دولت و مردم چین مهمند که مجبور شدم چنین مثالی بزنم. این خرس‌ها از نادرترین پستانداران روی کره زمین هستند. ظاهر آرام و بانمک آنها باعث شده همه مردم در سراسر جهان آن‌ها را دوست داشته باشند. چینی‌ها اما خرس‌های پاندا را به عنوان یک میراث ملی ارج می‌نهند که باید سعی کنند آنها را از خطر نابودی نجات بدهند.

در حال حاضر تنها ۲۵ زیستگاه جنگلی عمده از پانداها باقی مانده و این در حالی است که جمعیت پانداهای بالغ نیز بین ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ فرد تخمین زده شده است.

panda01.jpg

از سال ۱۹۷۴ تا به امروز، دولت چین ۴ بررسی جمعیتی را هر ۱۰ سال یک‌بار آن هم در سطح ملی سازمان‌دهی کرده که بر مبنای آخرین بررسی که در حدفاصل سال‌های ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۴ انجام شد، مساحتی بالغ بر ۴.۳۶ میلیون هکتار توسط بیش از ۶۰ هزار نفر مورد پایش قرار گرفت و بر این اساس جمعیت کل پانداها حدود ۱.۸۶۴ فرد در طبیعت عنوان شد. حالا چینی‌ها برای حفاظت از این تعداد پاندایی که در طبیعت‌شان باقی مانده راهکارهای بسیار سخت‌گیرانه‌ای را در پیش گرفته‌اند.

از جمله قانون‌های سفت و سخت چینی‌ها می‌توان به حکم اعدام برای شکارچیان متخلف پاندا در این کشور اشاره کرد. ناگفته نماند که در بازار تجارت غیر قانونی، پوست پاندا قیمتی معادل ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار دارد.

panda06.jpg

*قانون بین‌المللی کرایه پاندا

در زیستگاه‌های طبیعی هیچ کشوری نمی‌توان حتی یک پاندا پیدا کرد. مگر آنهایی که دولت چین خودش به صورت قراردادی و با در نظر گرفتن سنگین ترین قوانین، به دولت های دیگر اجاره داده است. اطلاعات منتشر شده در این زمینه نشان می‌دهد که برای اجاره یک پاندای بالغ از دولت چین و نگهداری از آن در باغ وحش های معتبر، اخذ مجوز یک ساله، پرداخت حداقل یک میلیون دلار و تضمین سلامت جانور، نیاز است. ضمن اینکه اگر در مدت اجاره پانداها، این حیوان تولید مثل کرده باشد، توله‌ها باید به مقامات چین تحویل داده شوند.

در یکی از آخرین مواردی که پانداها به کشورهای دیگر اجاره داده شده می توان به سفارش ۵ پاندا توسط دولت فرانسه اشاره کرد. سفارشی که البته در سطح روئسای جمهور انجام شد. فرانسه برای میزبانی این خرس‌های پاندا مجبور شد بابت هر کدام سالی یک میلیون دلار بپردازد و باغ وحشی را با شرایط بسیار خاص با ابشارهای مصنوعی و دمای مناسب و مه فصلی و درخت‌های مخصوص طراحی کند. دو پرستار چینی نیز حضوری مستمر در کنار این پانداها دارند و ضمن کنترل وضعیت جسمانی آنها به مقامات چین گزارش روزانه می‌دهند.

panda05.jpg

باغ وحش مرکزی پاریس

باغ وحش‌های چهار شهر آمریکا یعنی آتلانتا، واشنگتن، سن دیگو و ممفیس نیز سالهاستبرای نگهدای از چند جفت پاندا به دولت چین هزینه سنگینی می پردازند. طبق گزارش نشریه نیویورک تایمز، باغ وحش های آمریکا قراردادهای ۱۰ ساله دارند و البته از این طریق درآمدهای بسیار زیادی نیز کسب کرده‌اند.

panda04.jpg

باغ وحشی در واشنگتن دی سی

غیر از آمریکا و فرانسه انگلیس نیز در سال ۲۰۱۳ یک جفت پاندای جوان را از دولت چین اجاره کرده است. نکته مهم در این زمینه موضوع روابط تجاری کشورهای مختلف با چین است. کشورهایی که روابط خوبی در تجارت جهانی با چین ندارند، نباید توقع داشته باشند، این کشور به آنها پاندا کرایه بدهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها