|
کدخبر: 328583 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس اقتصادی؛

پیش بینی وضعیت اقتصاد بعد از انتخابات | منتظر برجام دوم باشیم؟

کارشناسان پیش بینی کرده اند که ممکن است بعد از انتخابات، شاهد افزایش نسبی قیمت ها باشیم.

اقتصاد پیش بینی وضعیت اقتصاد بعد از انتخابات | منتظر برجام دوم باشیم؟

در آستانه برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری هستیم و کاندیدای اصلی این دوره مشخص شدند. هرکدام از کاندیدا برنامه های خاص خود را دارند که مهم ترین این برنامه ها، بهبود شرایط اقتصادی است. کارشناسان اقتصادی و بین الملل بر این باور هستند که تعاملات خارجی با کشورها می تواند وضعیت اقتصادی را بهبود بخشد و ما باید بتوانیم با غرب ارتباط موثری برقرار کنیم. حال باید منتظر ماند و دید که برنامه های اصلی کاندیدا برای ریاست جمهوری چه چیزی خواهد بود و چقدر می خواهند به بحث اقتصاد بپردازند. هرکدام از این ۶ نماینده، باید بتوانند برنامه های خود را برای اقتصاد ارائه دهند چراکه مهم ترین موضوع چالش برانگیز و مورد بحث کشور مسائل اقتصادی است.

انتخابات_ریاست

بحث اقتصادی مورد توجه است

رحمان سعادت، کارشناس اقتصادی، در ارتباط با تاثیر انتخابات پیش رو بر اقتصاد به خبرنگار گسترش نیوز گفت: یکی از مسائلی که در انتخابات مدنظر کاندیدا و مردم قرار می گیرد، بحث اقتصاد است و توجه ویژه ای به این حوزه می شود. عمده مسائلی که برای مردم بسیار دارای اهمیت است و کاندیدا باید توجه ویژه ای به آن داشته آن داشته باشند، بهبود وضعیت اقتصادی است. درواقع می توان گفت که آیتم اقتصادی یکی از مولفه های انتخاباتی است.

سعادت ادامه داد: سوال اساسی اینجاست که آیا بعد از انتخابات می توان به شرایط اقتصادی امیدوار بود یا خیر؟ جواب این سوال کاملا روشن است و باید منتظر ماند و دید که کدام یک از افراد در این انتخابات پیروز می شوند. چون هر کاندید، برنامه هی خاص خود را دارد و باید دید که آیا این برنامه ها قابلیت اجرایی خواهد داشت یا خیر. دیدگاه هر کاندیدا متفاوت است و برای مثال می توان از قالیباف ناتم برد. آقای قالیباف مدیر اجرایی خوبی است و نشان داده است که از تمام توانمندی کشور در راستای تولید و پیشرفت استفاده می کند. قالیباف در کارهای اجرایی توانایی های بسیاری دارد و موفق ظاهر شده است.

نامزد-تایید

وی افزود: در ارتباط با مسعود پزشکیان باید اشاره کرد که وی در صحبت هایش از عدالت اقتصادی، توزیع درآمد و مبارزه با فساد سخن گفته است که تمام این موارد می تواند اقتصاد کشور را به جایگاه خوبی برساند. پزشکیان مدتی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بوده و مدت زیادی هم نماینده بوده است.باید اشاره کرد که در شعارهای تمام کاندیدا، صحبت از اقتصاد است و البته چنین موضوعی باید با برنامه همراه باشد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: سعید جلیلی نیز، نشان داده است که دیدگاه خاصی نسبت به سیاست خارجی دارد و بر اساس تیمی که از قبل ها آماده کرده است نشان می دهد که در حوزه مدیریتی به خصوص مدیریت اسلامی دیدگاه بسیار خاصی دارد. او مدتی رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بوده است و کاملا  با سیاست خارجی آشنایی کامل دارد. البته باید اشاره کرد که بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان بین الملل، عملکرد او در مذاکرات هسته‌ای ایران مورد انتقاد اکثریت قرار گرفت. باید منتظر ماند و دید که کدام یک از این افراد انتخاب می شوند. در ارتباط با سایر کاندیدا، نظر خاصی ندارم اما طبیعاتا شاهد تغییرات مدیریتی خواهیم بود و به طبع آن، اقتصاد تغییر خواهد کرد.

اقتصاد-تورم

سعادت در ارتباط با شرایط اقتصادی بعد از انتخابات و کاهش قیمت ها اظهار کرد: هر دولتی روی کار بی آید، به دلیل آنکه کار خود را تازه آغاز کرده، نمی توان انتظار داشت که قیمت ها را کنترل کند. به نظر بنده باید شاهد افزایش قیمت ها باشیم و دلیل آن فشار هزینه در ۳ ماه اول بر روی بخش تولید است. لازم به ذکر است که برای بودجه ۱۴۰۳ دولت شهید رئیسی، برنامه های زیادی وجود دارد. به نظر من، ۶ ماه دوم سال، بر اساس رویه دولت قبل پیش خواهد رفت اما از سال ۱۴۰۴ به نظر می رسد که باید شاهد تغییرات باشیم. همچنین برنامه هفتم نیز باید از سال ۱۴۰۴ اجرایی شود که می تواند تحولات اساسی در حوزه اقتصاد به وجود آورد.

وی در پایان گفت: معتقد هستم که اگر سیست خارجی روال گذشته را داشته باشد، شاهد افزایش نسبی قیمت ها خواهیم بود. اما اگر سیاست خارجی ما دارای تعاملات خوب به ویژه با غرب باشد، این امکان وجود دارد که شاهد برجام دوم باشیم و شرایط اقتصادی کشور به گونه ای دیگر رقم بخورد. اما اگر شرایط به همین روش باشد، باید منتظر افزایش قیمت ها باشیم. تغییر در جناح ها می تواند شرایط را به گونه ای دیگر رقم بزند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها