|
کدخبر: 46381

مرگبارترین قله‌های جهان + تصاویر

خطر کردن در خون بعضی از آدمهاست، انگار بعضی از افراد به دنیا می‌آیند تا خطر کنند.

گسترش‌نیوز : کوهنوردی یکی از ورزش‌هایی است که لذت فتح قله در آن با هیچ چیز دیگری در دنیا قابل مقایسه نیست، با این حال هیچ چیز ارزشمندی، راحت به‌دست نمی‌آید و این مسیر دارای خطرهای زیادی است که اگر در شروع آن هستید باید آنها را بشناسید، سرمازدگی، بهمن، طوفان، کمبود اکسیژن در ارتفاع و … فقط تعدادی از خطرهایی هستند که در راه فتح قله‌های بلند دنیا وجود دارند.

QMARG9.jpg

در ادامه گسترش‌نیوز به شما مرگبارترین قله‌های جهان را معرفی می‌کند، با ما باشید:

قله برود پیک ( Broad Peak )

هر کوهنورد حرفه‌ای تا حالا نام برود پیک را شنیده است. این کوه ۸۰۵۱ متری در رشته کوه قراقروم در شمال شرقی پاکستان قرار گرفته است و دوازدهمین قله ی بلند جهان محسوب می‌شود. جالب است بدانید قله ی مشهور K۲ که یکی دیگر از قله‌های این فهرست است که در ۸ کیلومتری آن قرار دارد و به راحتی از بالای برودپیک قابل دیدن است. این قله علیرغم ارتفاع بسیار زیادش خیلی سخت نیست و صعود به آن تقریبا ۶ هفته طول می‌کشد، البته در شرایط آب و هوایی سخت ممکن است تا ۹ هفته هم طول بکشد. این کوه یکی از بی‌رحم‌ترین کوه‌های دنیاست و درصد مرگ در آن، ۵% است.

QMARG1.jpg

قله شیشاپانگما ( Shishapangma )

شیشاپانگما نام قله‌ای در کشور چین است که ۸۰۱۳ متر ارتفاع دارد و چهاردهمین قله ی بلند جهان شناخته می‌شود. این کوه جز کوه‌های به نسبت ساده برای صعود است، با این حال نرخ سالیانه ی مرگ و میر در آن، ۸ درصد است.

QMARG2.jpg

قله اورست ( Everest )

با بلندترین قله ی کره ی زمین یعنی اورست آشنا شوید که ارتفاع آن به ۸۸۴۸ متر می‌رسد. این قله از قله‌های مشهور و مورد علاقه ی کوهنوردان حرفه‌ای و آماتور است و مسیر صعود استاندارد آن، نیاز به تجهیزات دشوار و آنچنانی ندارد ولی با این حال آب و هوای بد و بادهای شدید جان ۲۱۰ نفر را گرفته است.

QMARG3.jpg

قله ماکالو ( Makalu )

قله ی ماکالو در ۲۲ کیلومتری شرق اورست قرار دارد و درست شبیه یک هرم چهار وجهی است و ۸۴۸۱ متر ارتفاع دارد. صعود به ماکالو به دلیل وجود شیب‌های بسیار تند و تیغه‌های تیز، از دشوارترین صعودهای دنیاست. حتی مسیر رسیدن به این کوه هم جز سخت‌ترین و خطرناک‌ترین مسیرهای جهان است و هر سال جان ۹ درصد صعود‌کنندگان به خود را می‌گیرد.

QMARG4.jpg

قله گاشربروم ۱ ( Gasherbrum I )

یکی دیگر از مرگبارترین کوه‌های جهان، گاشربروم ۱ است که در قراقروم در هیمالیا قرار دارد. گاشربروم، ۸۰۸۰ متر ارتفاع دارد و آمار مرگ و میر کمی از آن در دسترس است که آن هم به دلیل این است که کوهنوردان زیادی جرات نمی‌کنند این قله را فتح کنند.

QMARG5.jpg

قله داولاگیری ( Dhaulagiri )

این هفتمین کوه بلند دنیا، ارتفاعی برابر ۸۱۶۷ متر دارد و متاسفانه جان افراد زیادی را گرفته است. یکی از حادثه‌ها مربوط به تیمی ۸ نفره بود که به دلیل انتخاب مسیر اشتباه با بهمن روبه‌رو شده و کشته شدند.

QMARG6.jpg

قله کِی۲ ( K ۲)

دومین قله ی بلند دنیا بعد از اورست، کی ۲ است که ۸۶۱۱ متر ارتفاع دارد. این قله هم در منطقه ی قراقروم رشته کوه‌های هیمالیا قرار گفته است و به دلیل برف و یخ زدگی و ریزش بهمن و سنگ، صعود فوق العاده دشواری است. تعداد کشته شدگان کی ۲، یک چهارم تعداد افرادی است که صعود می‌کنند.

QMARG7.jpg

قله آناپورنا ( Annapurna )

قله ی مشهور آناپورنا هم روی کوه‌ای هیمالیا قرار دارد و با ارتفاع ۸۰۹۱ متری اش، دهمین قله ی بلند دنیا محسوب می‌شود. این قله با ۴۱ درصد مرگ و میر، مرگبارترین کوه دنیاست.

QMARG8.jpg

قله کانچنجونگا ( Kangchenjunga )

قله ی کانچنجونگا، سومین قله ی بلند دنیا با ارتفاع ۸۴۸۵ متر است. این کوه یکی از خطرناک‌ترین کوه‌های دنیا آن هم به دلیل وضعیت آب و هوایی نامطلوبیست که دارد. موردی که این کوه را خطرناک می‌کند، شرایط آب و هوایی غیر قابل پیش‌بینی آن و بهمن هایی است که ناگهانی اتفاق می‌افتند. تا حالا فقط ۳۰۰ نفر در دنیا توانسته‌اند کانچنجونگا را فتح کنند.

QMARG9.jpg

منبع: الی‌گشت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها