|

قیمت کالاهای اساسی پیش از شروع دولت پزشکیان | سفره مردم ارزان‌تر می‌شود؟

ارزیابی وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی در زمان تحویل دولت یکی از مولفه‌های مهم برای ارزیابی دولت‌ها است. دولت سیزدهم در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که کشور در شرایط کرونایی بود و این معضل در کنار مشکلات انباشت شده اقتصادی، شاخص‌های کلان را در وضعیت نامطلوبی قرار داده بود. با مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، بررسی کارنامه دولت سیزدهم برای سنجش عملکرد دولت و ترسیم چشم انداز وضعیت کشور و برنامه ریزی و جهت گیری برای آن از اهمیت زیادی برخوردار شده است. در دیدار دیروز، محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، با حضور در دفتر رئیس جمهور منتخب، گزارشی از آخرین وضعیت مسائل اجرایی و امور جاری کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به وی ارائه کرد.

اقتصاد قیمت کالاهای اساسی پیش از شروع دولت پزشکیان | سفره مردم ارزان‌تر می‌شود؟

در روز ۱۶ تیرماه، مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران منصوب شد. حالا قیمت‌های مواد غذایی در روزی که او به قدرت رسید چقدر است؟

مسعود-پزشکیان

با اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، مردم مسعود پزشکیان را به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران انتخاب کردند. هرچند جلسات بررسی صلاحیت و رای اعتماد به وزرای دولت چهاردهم در ماه آینده برگزار خواهد شد، اما رئیس جمهور منتخب توسط مردم، پس از مراسم تنفیذ کار خود، به طور رسمی مسئولیت ریاست جمهوری را بر عهده خواهد گرفت.

هم اکنون که کار دولت سیزدهم به پایان رسیده است، مروری بر شاخص‌های کلان اقتصادی و قیمت برخی از کالا‌های سرمایه‌ای و مصرفی که نقش قابل توجهی در ازریابی وضعیت اقتصادی کشور دارند، داشته باشیم.

اینفو-قیمت-ها

نرخ تورم سالانه در خرداد ماه ۱۴۰۳ به ۳۶.۱ درصد رسیده است که نرخ تورمی است که دولت سیزدهم با آن به کار خود پایان داد.

همچنین بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی (با احتساب نفت) در پایان سال ۱۴۰۲، ۵.۷ درصد و بدون احتساب نفت ۳.۴ درصد بوده است.

از سویی دیگر نرخ بیکاری نیز به ۸.۱ درصد کاهش یافته است. همچنین ضریب جینی نیز که شاخصی است که بسیاری از سیاستگذاران از آن برای بیان مفهوم عدالت استفاده می‌کنند هم به ۰.۳۸۷۷ رسید.

رشد پایه پولی با کاهش ۱۵.۳ واحد درصدی، از ۴۲.۹ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۷.۶ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است. همچنین، رشد نقدینگی نیز از ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۴.۳ در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است که حاکی از کاهش ۶.۸ واحد درصدی رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۲ است.

حجم صادرات نفتی در پایان سال ۱۴۰۲، حدود ۳۵.۹ میلیارد دلار، صادرات غیر نفتی حدود ۴۹ میلیارد دلار حجم واردات حدود ۶۶ میلیارد دلار بوده است.

در تیرماه سال ۱۴۰۳ و پایان کار دولت سیزدهم، میانگین قیمت مسکن در تهران، متری ۸۵ میلیون تومان، قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۷۵۰ میلیون تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی حدود ۴۰ میلیون تومان، نرخ دلار غیر رسمی حدود ۶۰ هزار تومان، نرخ دلار نیمایی حدود ۴۳ هزار تومان و همچنین شاخص کل بورس در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۰۰ هزر واحد قرار گرفته است.

همچنین قیمت گوشت قرمز و قیمت مرغ به عنوان دو کالای مهم در سبد مصرفی خانوار به ترتیب ۷۶۰ هزار تومان و ۱۰۰ هزار تومان است.

منبع: تجارت نیوز
کدخبر: 330506
  • ناشناس ارسالی در

    رییسی که طی دوسال ونیم گذشته و در حرکت ا نقلابی، سفره مردم رو هر هفته کوچک و کوچک تر کرد تا اینکه درسالجاری سفره های زندگی مردم آب رفت و تقریبا جمع شد، و رییسی و دولتش به این حرکتشان نمره ۲۰ و به خودشان درکمال بیشرمی،مدال افتخار دادندو میدهند !!! البته دراین بین زندگی کارگران با افز ایش ۲۲درصدی و به اندازه یک سوم تورم، کلا سوخت، امیدواریم دکترپزشکیان دراولین روز هاییکه در پاستور مستقر شدند فکری به حال افزایش مجددحقوق کارگران بفرمایند.

ارسال نظر

 

آخرین اخبار