|
کدخبر: 53095

اختصاصی گسترش‌نیوز:

بهترین نژاد بز کدام است؟/ هلشتاین بزها

بز سانن را «بهترین بهترین‌ها» و هلشتاین بزها می‌دانند. در میان نژادهای مختلف بز، هیچ‌کدام به‌اندازه نژاد سانن، بهره‌وری ندارند.

گسترش‌نیوز: نژاد سانن یکی از بهترین نژادهای بز است. سانن یک نژاد کاملا اروپایی به شمار می‌آید و از آنجا به کشورهای دیگر وارد شده است. خصوصیات این نژاد منحصربه‌فرد چیست و در پرورش آن به چه نکاتی باید توجه داشت؟ پرورش‌دهنده‌ای که این نژاد را انتخاب می‌کند قبل از هر چیز باید از خصوصیات آن آگاه باشد.

sannengoat.jpg

بسیاری از کارشناسان دام، سانن را «بهترین بهترین‌ها» می‌دانند. سانن هرسال به‌طور میانگین ۸۴۰ کیلو شیر می‌دهد (البته در ۲۳۴ روز). شیر سانن با داشتن ۲. ۳ چربی و ۷. ۲ درصد پروتئین، ارزش غذایی بالایی دارد. از شیر این حیوان برای تولید ماست، پنیر و خامه استفاده می‌شود. شیر بز از نظر ترکیبات آنزیمی به طرز شگفت‌انگیری، شبیه شیر انسان است. ترکیبی از این عوامل شیر سانن را به یکی از پرطرفدارترین شیرهای جهان تبدیل کرده است. مهم‌ترین مزیت بز سانن بهره‌وری بالای آن است.

ویژگی‌های جسمانی و خلق‌وخو

سانن بزی مقاوم و نیرومند به حساب می‌آید؛ نژادی پرانرژی که به فضای زیادی نیاز دارد. سانن پشمی کوتاه و بسیار لطیف دارد. بیشتر نژادهای این نوع، پشمی کوتاه دارند. آنها معمولا به رنگ سفید یا کرم هستند. وجود لکه‌های سیاه‌رنگ بر روی پوست آنها طبیعی است ولی وجود این لکه‌ها روی خز، نشانه خوبی نیست.

سانن برای پرورش در نواحی بسیار گرم مناسب نیست. آنها به‌شدت به گرمای شدید حساس هستند و درمجموع با آب‌وهوای ملایم و سرد سازگار هستند. گوش‌های یک سانن سالم همیشه به‌طرف بالاست. سانن در مقایسه با بزهای دیگر صورت مسطح‌تری دارد. عقابی بودن بینی سانن هم نشانه خوبی به شمار نمی‌آید. در جهان کمتر نژادی پیدا می‌شود که به‌اندازه سانن پرورش داده شود.

پرورش سانن

سانن به آرام بودن و خوش‌رفتاری مشهور است. همین خصلت باعث شده که از آن به‌عنوان حیوان خانگی هم استفاده شود. ساننی که خلق‌وخوی تند داشته باشد به‌احتمال‌زیاد بیمار است. سانن سالم به‌طور مستمر در حال پرسه زدن است و گوش‌ّ‌هایش همیشه در حالت گوش‌به‌زنگ قرار دارد. بز طبیعی و سالم، پهنی کاملا سفت و ساچمه مانند دارد. همان‌طور که گفته شد شما با یک نژاد پرانرژی مواجه هستید پس پرورش آنها به فضای زیادی نیاز دارد. سانن تقریبا در ۹ ماهگی به سن تولیدمثل می‌رسد اما برای آمیزش دادن آنها بهتر است اجازه داد به یک‌سالگی برسند. سانن ۲ تا ۳ روز در ماه تمایل به جفت‌گیری دارد. تعداد ایده‌آل گله سانن ۳۰ بز ماده در برابر ۱ بز نر است. فصل جفت‌گیری آنها اواسط پائیز تا اواخر زمستان است. تولد هر بزغاله ۱۵۰ روز طول می‌کشد. سانن‌ها به‌شدت در برابر عفونت و ورم‌های چرکی آسیب‌پذیر هستند و بز بیمار باید بلافاصله از گله جدا شود. همان‌طور که گفته شد سانن به گرما حساس است پس نمی‌تواند زیر اشعه مستقیم خورشید چرا کند. روش پرورش در فضای باز در نواحی گرمسیر به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها