|
کدخبر: 52019

اختصاصی گسترش‌نیوز:

از این شیشه‌ سودآور غفلت نکنیم

طبق گزارش منتشرشده توسط موسسه مارکت‌بیز، تولید شیشه‌های صرفه‌جویی در انرژی، آینده بسیار روشنی در پیش دارد.

گسترش‌نیوز: نخستین بار در جریان گفت‌وگویی که با دبیر انجمن شیشه ایران، حسین زجاجی داشتم با اهمیت این بخش نوظهور از صنعت شیشه آشنا شدم. طبق پژوهش جدیدی که سایت مارکت‌بیز درباره صنعت شیشه‌های صرفه‌جویی در انرژی انجام داده است این بخش از صنعت شیشه، آینده درخشانی در پیش دارد. مطالعه این نوع مطالعات پژوهشی می‌تواند به حال تولیدکننده‌گان و اهالی صنعت شیشه کشورمان هم بسیار مفید باشد. صنعت شیشه ما علی‌رغم توانمندی‌هایی بسیاری که دارد در این زمینه در ابتدای راه قرار دارد. این در حالی است که کشوری مثل ترکیه، به اهمیت موضوع پی برده و در این بخش از صنعت شیشه خود، گام‌های بلندی برداشته است.

solar-panel-in-hand_1600.jpg

در گزارش پژوهشی که تنظیم شده است نرخ رشد، اندازه بازار، سودآوری، تولیدکنندگان مطرح این حوزه، کاربردها و فرصت‌های تجاری، چالش‌ها و موانع و آخرین فناوری‌های این حوزه... شرح داده شده است. اطلاعات درون این گزارش توسط تنی چند از متخصصان ماهر صنعت شیشه استخراج شده و به روشنی نشان می‌دهد که این بخش از صنعت شیشه آینده و چشم‌انداز روشنی دارد و تولیدکنندگان مطرح دنیا به شدت روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

پرتقاضاترین بازارها

شیشه صرفه‌جویی در مصرف انرژی اصلاحی است که از آن برای توصیف شیشه‌ها یک، دو و چند جداره‌ای که به منظور جذب گرمای خورشید و جلوگیری از هدررفت آن در در و پنجره‌ّها به کار می‌روند استفاده می‌شود. این نوع شیشه‌ها میزان استفاده از انرژی جهت گرم کردن فضاهای مختلف را به شدت کاهش می‌دهند. استفاده از این نوع شیشه‌ها قبض مصرفی شهروندان را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. اقبال به استفاده از این نوع شیشه‌ها رو به روز بیشتر می‌شود با این حال بازارهای هند، چین، برزیل و مکزیک بیشترین تقاضا را دارند.

بازاری رقابتی

بازار جهانی شیشه‌های صرفه‌جویی در انرژی، آینده روشنی دارد به همین دلیل رقابت در این حوزه، شدید است و تولیدکنندگان بزرگ و متوسط نمی‌خواهند از این فرصت ارزشمند، بی‌نصیب بمانند. تولید این نوع شیشه به شدت گسترده و تخصصی است و هر یک از تولیدکنندگان روی بخش‌های خاصی از آن تمرکز کرده‌اند. این بازار سلسله‌مراتب خاص خودش را دارد:

اروپا، امریکای شمالی، آس‌پک، امریکای جنوبی و خاورمیانه.

درحال‌حاضر بازیگران بسیاری در این حوزه کار می‌کنند اما ۵ شرکت بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

SGG۱.

AGC Inc.۲

Nippon Sheet Glass Co.، Ltd۳.

SCHOTT AG۴.

Şişecam Group۵.

عوامل مشوق

نخستین عامل توجه روزافزون به این صنعت، اهمیت پیدا کردن مفهوم «ساخت‌وساز سبز» است. بیشتر کشورها می‌خواهند میزان استفاده از سوخت برای تامین فضاهای داخلی را به حداقل برسانند تا ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌های خود، معیارهای زیست‌محیطی را ارتقا بخشند. مضررات فراوان ناشی از انتشار دی اکسید فراوان به مرز بحران رسیده است. البته پای یک عامل مهم‌تر هم در بین است. برخلاف کشور ما، نرخ ساخت‌وساز در بیشتر کشورهای جهان روند صعودی دارد و شرکت‌های سازنده می‌خواهند از به‌صرفه‌ترین و اقتصادی‌ترین مصالح ساختمانی استفاده کنند.

مصارف

همانطور که می‌توان حدس زد بخش عمده شیشه‌های صرفه‌جویی در انرژی در بخش ساختمان و ساخت‌وساز استفاده می‌شود. دومین مورد پرکاربرد شیشه‌های صرفه‌جویی به پنل‌های خورشیدی مربوط می‌شود. به موازات اقبال کشورها به انرژی‌های پاک و جایگزین کردن آنها با سوخت‌های فسیلی بازار این نوع شیشه هم روز به روز پررونق‌تر می‌شود. نکته جالب توجه در مورد این نوع کاربری رشد خیره‌کننده و تصاعدی آن است. پیش‌بینی‌ می‌شود که میزان استفاده از پنل‌ّهای خورشیدی مجهز به شیشه‌های صرفه‌جویی تا سال ۲۰۲۴، ۵ تا ۶ برابر شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها