|
کدخبر: 45630

رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز:

برای سهمیه‌بندی مصمم هستند / کمبود بنزین نداریم

مدت‌ها است که صحبت‌های گوناگونی در خصوص استفاده مجدد از کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین صورت می‌پذیرد اما همچنان ابهاماتی در این خصوص وجود دارد.

گسترش‌نیوز: سال های قبل سهمیه‌بندی بنزین انجام شد و افراد مختلف برای دریافت سوخت مجبور به استفاده از کارت سوخت بودند اما در حال حاضر استفاده از این کارت‌ها تنها در جایگاه‌های سوخت و به وسیله جایگاه‌داران انجام می‌شود. در خصوص سهمیه‌بندی مجدد و افزایش قیمت بنزین تا کنون طرح‌ها و صحبت‌های گوناگونی انجام شده اما همچنان نتیجه‌ای نداشته است. در خصوص مسائل ذکر شده گفت‌و‌گویی با بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت صورت گرفته است که در ادامه این گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

hajmohammadreza.jpg

استفاده مجدد از کارت سوخت

حاج محمدرضا در خصوص استفاده مجدد از کارت سوخت گفت: صبحت‌هایی در مجلس برای برقراری مجدد کارت سوخت شده است چرا که ۳ الی ۴ سال بود که کارت سوخت دیگر استفاده نمی‌شد و تنها آن‌ها به کنار تلمبه‌ها آویخته شده است. هنوز چکینگ دستگاه‌ها صورت نگرفته زیرا صد هزار دستگاه در سراسر کشور وجود دارد که باید بازبینی دوباره شوند. صحبت این است که از کارت استفاده شود ضمن این که وزیر نفت نیز هفته گذشته اعلام کرد که باید سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت صورت بگیرد.

۷ درصد افزایش توزیع در ماه

وی در خصوص توزیع اضافه بنزین اعلام کرد: در این زمینه مخالف هستیم و پیش از این نیز مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم. لازم به ذکر است که امسال حدود ۷ درصد اضافه توزیع در ماه داشتیم و این ۷ درصد مربوط به یک میلیون خودرویی است که در داخل کشور ساخته می‌شود که غیر از آن خودروهایی از خارج کشور نیز وارد شده‌اند. قرار بر این بود که به تناوب و تناسب خودروهای فرسوده از چرخه سوخت‌گیری خارج شوند اما این مورد انجام نشد و حجم خودروهای داخلی در حال افزایش است.

تحویل سیار سوخت

رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت در رابطه با روشی برای قاچاق سوخت اظهار کرد: گفته می‌شود که در خانه نیز ارائه بنزین انجام می‌شود و خودروهایی به منظور ارائه بنزین به صورت سیار در نظر گرفته شده است. از یک طرف اعلام می‌شود که می‌خواهیم از قاچاق سوخت جلوگیری کنیم اما وجود چنین خودروهای سیار برای حمل سوخت می‌تواند منجر به قاچاق شود. بارها اعلام کردیم که ما آخرین فاز توزیع هستیم و افراد مختلف در این زمینه صحبت‌های ما را بشنوند. خودروهای حمل بنزین سیار مشتری ندارند و ممکن است بنزین موجود در تانکر آن‌ها به سمت مسیر قاچاق برود.

تصمیم جدی برای سهمیه‌بندی

benzin.jpg

حاج‌محمدرضا درباره سهمیه‌بندی بنزین و تصمیمات مرتبط با این موضوع اعلام کرد: در زمینه سهمیه‌بندی بنزین آنطور که مشخص است تا کنون افراد در تصمیم خود مصمم هستند. نظرات و طرح‌های گوناگونی نیز در این خصوص اعلام شده است به عنوان مثال اعلام شده است که برای هر ایرانی در روز یک لیتر بنزین در نظر گرفته می‌شود. اگر چنین اتفاقاتی رخ دهد، جایگاه‌های سوخت به مراکز داد و ستد تبدیل خواهند شد و برای کشور زننده است. طرح‌های گوناگون توسط ما رد شده است و مجلس قرار است نهایتا تصمیم‌گیری در این زمینه انجام دهد.

تولید و عرضه بنزین

وی در مورد تولید بنزین در کشور گفت: مشکلی به نام کمبود بنزین نداریم و سهمیه‌بندی باید خارج از اراده دولت‌ها انجام شود بدین صورت که اگر سیل، جنگ یا مواردی از این قبیل رخ دهد در آن صورت نیاز به سهمیه بندی خواهیم داشت. پیش از انقلاب در بهترین حالت ممکن تا ۵ روز می‌توانستیم تهران را به دلیل ذخیره‌سازی پایین اداره کنیم اما در حال حاضر ذخیره‌سازی نزدیک ۳ میلیارد لیتر صورت گرفته است. در صورتی که فروش و عرضه روزانه ۷۰ هزار لیتر باشد می‌توانیم تا چندین ماه ایران را از لحاظ بنزین تامین کنیم. واردات بنزین نیز ۲ ماه است که قطع شده و قبل از آن ۲۰ میلیون لیتر واردات داشتیم.

بنزین یورو۴، بهتر از سوپر

حاج محمدرضا در پایان به تفاوت بنزین سوپر و یورو ۴ اشاره کرد: بنزین سوپر بنزین بدون سرب است و اکتان آن نهایتا به ۸۵ الی ۸۷ می‌رسد اما بنزین یورو۴ که در سطح شهر تهران عرضه می‌شود اکتان ۹۴ الی ۹۵ را دارد. بنابراین می‌توان گفت بنزین یورو۴ در شرایط بهتری از بنزین سوپر قرار دارد مشروط به این که در مراکز استان‌ها سوخت‌گیری شود. در محدوده تهران، شیراز، مشهد، اراک و کلانشهرها بنزین یورو۴ عرضه می‌شود. بنزین سوپر در حال حاضر نیز در پالایشگاه اصفهان تولید می‌شود اما مقدار آن با توجه به ذخیره‌سازی بنزین کمتر است. بنزین سوپر همچنان وجود دارد اما له دلیل این که این موقع از سال فصل ذخیره‌سازی برای بهار و تابستان سال آینده است ممکن است در مجموعه جایگاه‌ها بنزین سوپر وجود نداشته باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها