|

گسترش نیوز گزارش می دهد؛

سرگذشت جذاب نمایشگاه ملی صنایع دستی

سی دوره است که نمایشگاه صنایع دستی در تهران برگزار می‌شود، نمایشگاهی که باعث ترویج هر چه بیشتر صنایع دستی در میان مردم شده است. این رویداد که در تقویم نمایشگاهی به صورت سالیانه قرار دارد، در برخی مواقع، دو مرتبه در سال برپا می‌شود. در این نوشتار قصد داریم نیم نگاهی به تاریخچه نمایشگاه ملی صنایع دستی در شهر تهران داشته باشیم.

گسترش نیوز: با توجه به این که در آستانه برپایی سی امین دوره نمایشگاه صنایع دستی در تهران هستیم، آگاهی از سوابق این نمایشگاه در شهر تهران می‌تواند مفید باشد و اطلاعاتی در زمینه تعداد شرکت کنندگان، غرفه‌ها و میزان پیشرفت این نمایشگاه در سال‌های اخیر بدهد.

sanayedasti.jpg

لازم به ذکر است که نمایشگاه ملی صنایع دستی علاوه بر ایجاد بازار فروش برای صنعتگران، عرصه رقابتی میان صنعتگران به حساب می‌آید باعث آشنایی عموم مردم با انواع صنایع دستی می‌شود. مردم ما می‌توانند در نمایشگاه صنایع دستی از نزدیک با تولیدات عرصه صنایع دستی آشنا شوند بنابراین برگزاری نمایشگاه‌های ملی صنایع دستی موجب رونق هر بیشتر صنایع دستی می‌شود.

سی امین دوره نمایشگاه صنایع دستی امسال از تاریخ ۳ الی ۹ شهریور در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود. این نمایشگاه در محلی با وسعت ۸ هزار متر مربع و با تعداد ۵۰۰ غرفه اجرا خواهد شد. استان تهران با رشته‌های اصلی خود یعنی آبگینه، چرم، زیورآلات، منبت و معرق، سفال و سرامیک و کار‌های تزئینی روی سنگ در سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع دستی شرکت می‌کند.

بیست و نهمین دوره بیست و نهمین دوره نمایشگاه صنایع دستی در تاریخ ۱۵ الی ۱۸ اسفند ماه سال ۹۶ در محلی با وسعت ۲۴۰۰ متر مربع برگزار شد. این نمایشگاه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی افتتاح گردید. لازم به ذکر است که در این دوره آثار حدود ۱۹۰ هنرمند به نمایش گذاشته و بیش از ۱۷۰ غرفه نیز در این نمایشگاه جای داده شد.

بیست و هشتمین دوره نمایشگاه صنایع دستی سال ۹۶ که بیست و هشتمین دوره این نمایشگاه می‌شود در تاریخ ۱ الی ۷ شهریور و در مکانی با وسعت ۵۵۰۰ متر مربع برگزار شد. در این نمایشگاه تولیدات و صنایع دستی مناطق مختلف کشور در بیش از ۴۰۰ غرفه به نمایش گذاشته شد. در حاشیه این نمایشگاه بخش‌های جنبی شامل آشناسازی کودکان با صنایع دستی، ارائه الگوی خانه ایرانی، تازه‌های کتاب با موضوع صنایع دستی و کلینیک طراحی نیز برگزار گردید.

بیست و هفتمین دوره نمایشگاه صنایع دستی در سال ۹۵ همانند برخی از سال‌ها دو مرتبه برگزار شد. بیست و هفتمین دوره این نمایشگاه در تاریخ ۲۸ بهمن ماه با حضورزهرا احمدی پور معاون ریس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، غدا هیجاوی رئیس اتحادیه صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه، بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و جمعی از مدیران و هنرمندان کشوری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شروع به کار کرد. در این نمایشگاه ۲۴۰۰ متر مربع در اختیار استانها قرارگرفت همچنین هنرمندان و تولیدکنندگان از ۳۱ استان کشور مشارکت داشتند.لازم به ذکر است که ۱۷۴ مترمریع فضای رایگان از سوی معاونت صنایع دستی کشور در اختیار هنرمندان استان‌های محروم کشور قرار داده شد. بالاترین مشارکت مربوط به استانهای اصفهان و تهران ( هر استان با ۲۵ غرفه ) بود و ۶ چادر عشایری نیز در محوطه نمایشگاه حضور داشت.

بیست و ششمین دوره بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی از ۵ الی ۱۰ خرداد ماه سال ۹۵ در مصلی امام خمینی تهران برگزار شد. در این نمایشگاه برخی موسسات حرفه‌ای حضور پیدا کردند و بعضی شرکت‌های خصوصی و فروشگاه‌های اینترنتی، غرفه‌هایی را اجاره کرده و به طور رایگان در اختیار هنرمندان مناطق محروم گذاشتند. در بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی ۵۶۷ غرفه در فضای ۵ هزار و ۴۰۰ مترمربع در مصلی تهران جانمایی شد که بخشی از این فضا به سایت‌های فروش الکترونیک، اتحادیه‌ها، صنایع دستی فاخر و لوکس، صادرکنندگان و هنرمندان اختصاص یافت. در سال برگزاری این نمایشگاه برای کارکنان سازمان میراث فرهنگی با همکاری صندوق کارآفرینی مهر، بن‌هایی تا سقف یک میلیون تومان طراحی شد تا بتوانند خرید صنایع دستی داشته باشند.

بیست و پنجمین دوره بیست وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران از تاریخ ۲۰ خرداد شروع به کار کرد و تا ۲۵ خرداد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شد. این نمایشگاه با حدود ۴۰۰ غرفه در سه سالن اجرا شد. در این نمایشگاه غرفه‌های صنایع دستی مربوط به لوازم دکوراسیون داخلی سنتی، سنگ‌های قیمتی، جواهر آلات، صنایع دستی زینتی و گران نرخ وجود داشت.

بیست و چهارمین دوره همزمان با بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی از ۲۰ تا ۲۵ خردادماه ۹۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شد. در این نمایشگاه ۴۵۰ غرفه وجود داشت که ۴۰۰ غرفه آن به فروش محصولات صنایع دستی و علاوه بر این ۵۰ غرفه دیگر نیز به نهادها و تشکل‌های مردمی اختصاص داده شد.

بیست و سومین دوره نمایشگاه صنایع دستی در بیست و سومین دوره خود از تاریخ ۱۶ الی ۲۱ خرداد ماه در شهر تهران و در فضایی با وسعت ۱۵ هزار متر مربع برگزار شد. تعداد غرفه هایی که در سال ۹۲ در نمایشگاه صنایع دستی شرکت داشتند را می‌توان رکوردی برای این نمایشگاه دانست چرا که رقم ۷۰۰ غرفه بیشترین تعداد در طول سالیان اخیر است. لازم به ذکر است که پیش از سال ۹۲ نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری به صورت همزمان با یکدیگر برگزار می‌شد و پس از این سال، دو نمایشگاه ذکر شده از یکدیگر جدا شدند.

کدخبر: 36088

ارسال نظر

 

آخرین اخبار