|

وضعیت سی‌امین نمایشگاه صنایع دستی چگونه است؟

سی امین دوره نمایشگاه صنایع دستی از امروز ۳ شهریور ماه ۹۷ فعالیت خود را در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز کرده است و تا روز ۹ شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

گسترش نیوز: در این گزاش مصاحبه‌ای با حسین بختیاری - دبیر انجمن صادرکنندگان صنایع دستی - در رابطه با نحوه برگزاری نمایشگاه و موارد مرتبط با آن صورت گرفته است.

نحوه برگزاری نمایشگاه را نسبت به دوره‌های قبل چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در موردقضاوت درباره حضور بازدیدکنندگان کمی زود است چرا که در ساعت‌های اولیه برگزاری افتتاح نمایشگاه هستیم اما از لحاظ کیفیت حضور و غرفه آرایی شرکت‌کنندگان علی رغم هزینه هایی که به مشارکت‌کنندگان تحمیل می‌شود، حضور پررنگ تری نسبت به دوره‌های قبل داریم و کیفیبت برگزاری بهتر شده است. می‌توانیم امیدوار باشیم که نمایشگاه‌های بازرگانی در حال شکل گیری است. یکی از اشکالاتی که در خصوص نمایشگاه‌ها علی الخصوص در حوزه صنایع دستی بوده بازارچه محور بودن آن است که پسندیده نیست. ما در حال گذشتن از این حالت هستیم و به دنبال برگزار کردن نمایشگاه‌های استاندارد و بین‌المللی هستیم. باید بازرگانان، تولید‌کنندگان و صادرکنندگان برتر در نمایشگاه‌ها حضور پیدا کنند و همچنین افرادی که در نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند باید بتوانند محصولات خود را به خوبی به دیگران معرفی کنند. لازم به ذکر است که برگزارکنندگان نمایشگاه صنایع دستی باید استانداردها را رعایت کنند و این اتفاق به مرور در حال انجام و پیشروی است.

sanaye dasti2.jpg

نگاه بازدیدکنندگان خارجی نسبت به نمایشگاه صنایع دستی چگونه است؟ یکی از معضلات، عدم حضور مناسب و به تعداد کافی از کسانی است که طالب صنایع دستی در خارج از کشور است. باید از بازرگانان خارجی توزیع‌کننده صنایع دستی ایران دعوت کنیم و امکانات رفاهی مختلفی را در اختیارشان قرار دهیم در نتیجه از این طریق سفارش و قراردادهای مختلفی را می‌توانیم ببندیم. درحال‌حاضر آمار مشخصی از بازدیدکنندگان خارجی نداریم اما مقدمات آن فراهم شده است و افرادی در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند که از از مشخصات مناسبی در زمینه ارائه محصولات خود برخوردارند. علاوه بر موارد ذکر شده، مترجم هایی در نمایشگاه داریم که محصولات را به خوبی معرفی می‌کنند و می‌تواند تاثیر‌گذار باشد. از لحاظ نگاه بازدیدکنندگان خارجی نسبت به بازار ایران می‌توان گفت هر جامعه غیر ایرانی و بازرگان غیر ایرانی به دنبال منافع خود است و آنها ابتدا می‌خواهند محصولات خود را بفروشند. اگر برنامه درستی داشته باشیم قطعا می‌توانیم در این زمینه موفق تر عمل کنیم و همچنین با ایجاد فضای بهتری رو فراهم، اطلاعات لازم را در اختیار مشارکت‌کنندگان قرار دهیم.

وضعیت صادرات صنایع دستی چگونه است؟ نمی توانیم بگوییم که از وضع موجود راضی هستیم اما نسبت به دوره‌های قبل که در تحریم بودیم و صادرات تقریبا به صفر رسیده بود شرایط بهتر داریم. درحال‌حاضر ۳۰۰ میلیون دلار از طریق صادرات به‌دست می‌آوریم هرچند که این مبلغ برای ۲ میلیون شاغل در این زمینه مناسب نیست و ظرفیت بیشتر از این حد هست اما لازم است که در حوزه صنایع دستی در بخش‌های تجارت و بازرگانی سرمایه‌گذاری کنیم و سرمایه گذران مختلف را جذب کنیم. مسئولان دولتی نیز برای تسهیل این حوزه می‌توانند اعمالی نظیر در اختیار قرار دادن امکاناتی از صندوق توسعه ملی برای ایجاد تسهیلات بانکی برای صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران انجام دهند.

بیشترین صادرات صنایع دستی به کدام مقاصد است؟ درحال‌حاضر صنایع دستی ایران به بیشتر مناطق جهان صادر می‌شود که از جمله موارد مهم می‌توان به کشورهای آسیای میانه، ‌روسیه، ترکیه و اروپا اشاره کرد. نکته جالب دیگر نیز این است که طبق مدارک مختلف، صنایع دستی ایران از طریق بازار‌های مختلف به کشور امریکا نیز صادر می‌شود.

کدخبر: 36096

ارسال نظر

 

آخرین اخبار