|

کارشناس ارشد ثبت شهر‌های ملی دفتر غرب آسیا:

به دنبال افزایش روابط تجاری با کشورها هستیم

محمود اشرفی کارشناس ارشد معاونت صنایع دستی در دفتر امور بین الملل منطقه غرب آسیا در حاشیه سی‌امین دوره نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران با خبرنگار صمت گفت‌وگویی اختصاصی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

Ashrafi.jpg

  • سی‌امین دوره نمایشگاه را در مقایسه با دوره‌های پیشین چطور ارزیابی می‌کنید؟

دولت امسال استقبال مناسبی از این نمایشگاه بعمل آورد و تا اینجا مقامات و چهره‌های مختلفی بازدید داشتند. نسبت به سال گذشته از لحاظ کیفی بهتر شده بخصوص اینکه از نظر ثبت شهرهای ملی صنایع دستی و شهرهای جهانی صنایع دستی رشد مثبتی داشتیم. امسال یازده شهر و روستا ثبت ملی صنایع دستی شدند و این نشانه امیدواری برای تداوم فعالیت مثبت است.

  • استقبال شرکت‌های خارجی از نمایشگاه چگونه بوده و با چه دیدی به بازار ایران آمده‌اند؟

صنایع دستی ایران در بسیاری از نقاط دنیا به عنوان کالای استاندارد و درجه یک شناخته می‌شود. بیشتر شرکت‌ها و فعالان خارجی برای خرید به بازار ایران آمدند تا نشانه‌ای از فرهنگ و تمدن دیرینه ایرانی را همراه خود داشته باشند. باید ببینیم در روزهای آینده چه اتفاقی می‌افتد و استقبال تا چه حد می‌رسد.

  • این حوزه با چه مشکلاتی روبه‌رو است و دولت باید چه کمک‌هایی به آن ارائه دهد؟

متاسفانه مشکلات زیاد هست و امیدواریم مرتفع شود. بیشتر هنرمندان و صنعتگران را حمایت کنند حتی برای گرفتن غرفه برخی استان‌ها مشکلات زیادی داشتند. باید تعاونی‌ها و بخش‌های خصوصی را فعال کنیم و شهرداری‌ها هم همکاری کنند. انشالله در سال‌ّهای آینده امیدواریم که بهتر شود با توجه به اینکه قرار است سازمان به وزارتخانه تبدیل شود و برنامه به شورای نگهبان ارسال شده است.

  • مهم ترین برنامه‌ای که در سال ۹۷ دنبال می‌کنید چیست؟

برنامه‌های زیادی داریم. چشم انداز توسعه در پنج سال را داریم و سعی می‌کنیم براساس آن شاخص‌ها شهرهای بیشتری را به ثبت ملی و جهانی برسانیم. جهانی شدن برای ما اولویت دارد و در آن جهت تلاش می‌کنیم. در منطقه آسیا و اقیانوسیه با بیش از ۵۰ کشور ارتباط داریم و به دنبال افزایش روابط تجاری با این کشورها هستیم. اعتقاد دارم تحریم‌ها روابط ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و در بخش‌های مختلف به اقتصاد کشور آسیب می‌زند و طبیعتاْ صنایع دستی هم از این قاعده مستثنی نیست.

کدخبر: 36164

ارسال نظر

 

آخرین اخبار