|

عضو شورای‌عالی میراث فرهنگی در گفت‌وگو با گسترش نیوز

اینجا کلکسیون صنایع دستی ایران است

عضو شورای‌عالی میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید: تهران کلکسیون کاملی از صنایع دستی ایران است.

ابراهیم بای سلامی، استاد دانشگاه تهران و عضو شورای‌عالی میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با گسترش نیوز نخست به تعریف صنایع دستی می‌پردازد. با ما باشید:

SanayeDasti.jpg +

به‌عنوان نخستین پرسش، صنایع دستی تهران شامل چه محصولاتی می‌شود؟ به‌دلیل مهاجرپذیری و مرکزیت فرهنگی و تجاری شهر تهران انواع گوناگونی از صنایع دستی در این شهر رونق دارد تا آنجا که می‌توان گفت تهران کلکسیون کاملی از صنایع دستی ایران است.

وضعیت فعلی فروش و صادرات محصولات صنایع دستی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در سال‌های اخیر به‌دلیل ماهیت بازار ایران و تلاش‌هایی که معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیران و کارشناسان از یک سو و بخش خصوصی از سوی دیگر انجام دادند فروش و صادرات محصولات صنایع دستی روبه رشد بوده اما هنوز تا استفاده از ظرفیت کامل صنایع دستی ایران فاصله زیادی داریم.

baysalami.jpg

به‌عقیده شما مهم‌ترین چالش‌های حوزه صنایع دستی ایران چیست؟ ضعف در بازاریابی بین‌المللی و بی‌توجهی به صرفه به مقیاس بودن برحسب نوع کالاها و فقدان کیفیت از مهم‌ترین مشکلات صنایع دستی ایران است.

حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی چه تاثیری بر فرهنگ استفاده از این محصولات و گسترش فعالیت‌ها خواهد داشت؟ اگر حضور برای بازاریابی حرفه‌ای باشد، به‌طورحتم مفید است. البته باید در نظر داشت که مهم‌تر از حضور هنرمند و کالا درن مایشگاه‌های داخل و خارج، توجه به فرآیند بازاریابی و تخصص و کارشناسی در بازاریابی است. مشارکت و حضور بدون بازاریابی گسترده و بدون ایجاد هم‌افزایی، موثر نخواهد بود.

به‌عنوان پرسش پایانی روند برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی در تهران را در سال‌های اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟ کیفیت نمایشگاه‌ها در ایران و در شهر تهران در حد متوسط و پایین‌تر از آن ارزیابی می‌شود زیرا نگرش بازاریابی و تخصصی بودن آن کمتر مورد توجه است. لازمه حضور موفق تولیدکنندگان حضور و مشارکت بازاریابان حرفه‌ای در نمایشگاه‌هاست.

کدخبر: 36257

ارسال نظر

 

آخرین اخبار