|

با راه‌های فرار از مهریه آشنا شوید؛ قبل از این که سرتان کلاه برود!

این روزها تعیین مهریه‌های بسیار سنگین تبدیل به عرف و سنتی رایج شده است. سنتی که در ابتدا ممکن است به نظر رایج و بدون ایراد به نظر برسد اما در صورتی که هر یک از زوجین در زندگی مشترک خود دچار مشکلی شوند، می‌تواند تبدیل به چالشی بغرنج شود که هر دو طرف را تا مدت‌ها درگیر خود می‌کند. چالشی که دردسرهای مالی و حقوقی فراوانی را برای بسیاری از خانواده‌ها با خود به همراه داشته است.

کسب و کار با راه‌های فرار از مهریه آشنا شوید؛ قبل از این که سرتان کلاه برود!

هرچند بسیاری از زنان در روند مربوط به طلاق دچار ضرر و زیان فراوانی می‌شوند اما عده زیادی از مردان هم با تقبل مهریه‌های بسیار سنگین زیر بار قرض و قسط‌های فراوانی می‌روند و در شرایط بدتر به زندان می‌افتند. با ما در این مطلب همراه باشید تا با راه‌های فرار از پرداخت مهریه‌های معقول و سنگین آشنا شویم و همچنین بدانیم که چگونه می‌توان علاج واقعه را قبل از وقوع کرد و اساساً در چنین شرایطی گرفتار نشد.

مشاوره قبل از ازدواج

اولین و بهترین پیشنهاد برای این که در چنین شرایطی گرفتار نشوید این است که مشاوره حقوقی مهریه قبل از ازدواج را جدی بگیرید. در این شرایط نه شما و نه همسرتان دچار مشکلاتی در احقاق حق و حقوق خود نخواهید شد و از ایجاد شدن هر چالشی در ادامه جلوگیری خواهید کرد. مشاوره حقوقی مهریه نزد یک وکیل مهریه به شما کمک می‌کند تا با دانش و آگاهی کامل بتوانید مهریه‌ای معقول را تحت شرایط مناسبی تعیین کنید تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

نهایتاً فراموش نکنید که مهریه حق شرعی و قانونی زن است و شما شرعاً و اخلاقاً موظف هستید این حق را به صورت کامل ادا کنید.

راه‌های فرار از مهریه

یکی از راه‌های رایج برای فرار از پرداخت مهریه این است که فرد پیش از آن که همسرش اقدام به توقیف اموال کند، دارایی‌های خود را به یکی از نزدیکان مورد اعتماد خود منتقل کند. در این شرایط قانوناً فرد اموالی ندارد که زوجه بتواند برای پرداخت مهریه اقدام به توقیف آن‌ها کند. البته نکته قابل توجه درباره این روش این است که باید افرادی کاملاً قابل اعتماد در اطرافیان خود داشته باشید. در غیر این صورت این ریسک وجود دارد که با این کار همه مال و اموال خود را برای همیشه از دست بدهید، زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که بعدها فردی که اموال خود را به او انتقال داده‌اید، دارایی‌های شما را به شما بازگرداند.

طلاق۱

فسخ نکاح یکی دیگر از راه‌هایی است که باعث می‌شود الزام مرد برای پرداخت کل مهریه از بین برود. در واقع در صورتی که پیش از داشتن رابطه جنسی نکاح در میان زوج فسخ شود، مرد هیچ الزامی برای پرداخت مهریه ندارد. البته لازم به ذکر است که نکاح تنها در صورتی فسخ می‌شود که زوج مبتلا به یکی از عیوب جنون به‌شرط استقرار، قرن، جذام، برص، افضا، زمین‌گیری و یا نابینایی از هر دو چشم باشد. در این شرایط مرد می‌تواند اقدام به فسخ نکاح کند.

توجه کنید که در صورتی که نکاح فسخ نشود و زوجین پیش از داشتن رابطه جنسی اقدام به طلاق کنند مرد موظف است تا نصف مهریه همسرش را بپردازد.

درخواست اعسار یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌تواند به مردان کمک کند تا از پرداخت مهریه سنگین فرار کنند. برای این که درخواست اعسار مورد پذیرش قرار بگیرد فرد باید تا ۳۰ روز بعد از ابلاغ اجرائیه دادخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه کند. در صورتی که این درخواست پذیرفته شود، مهریه قسط‌بندی خواهد شد.

در این شرایط دادگاه مبلغی را به عنوان پیش قسط مهریه تعیین می‌کند که توسط مرد به همسرش پرداخت خواهد شد. بقیه مبلغ باقی مانده از مهریه نیز به صورت اقساطی پرداخت خواهد شد. وضعیت اقساط مهریه با توجه به شرایط مالی و وضعیت اقتصادی مرد و همین‌طور نرخ تورم محاسبه خواهد شد.

فرار از مهریه چه تبعاتی دارد؟

در صورتی که قصد داشته باشید درخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه کنید موظف هستید تا در ضمیمه درخواست خود همه اموال خود را نیز ذکر کنید. علاوه بر این موضوع لازم است تا نقل و انتقال اموال در یک سال گذشته هم ضمیمه این درخواست شوند. با توجه به این موضوع اگر تاریخ انتقال اموال به فرد دیگری از جمله نزدیکانتان مربوط به یک سال گذشته باشد، درخواست شما برای اعسار پذیرفته نخواهد شد و نمی‌توانید از طریق این روش از پرداخت مهریه طفره بروید.

در واقع درخواست اعسار تنها در صورتی با پذیرش مواجه می‌شود که به صورت صادقانه همه اموال خود را به دادگاه ارائه کرده باشید و عدم توانایی شما در پرداخت یک جای مهریه همسرتان به اثبات رسیده باشد.

توجه کنید که اگر اثبات شود که به قصد فرار از مهریه اموال خود را به دیگران منتقل کرده‌اید، ممکن است قانوناً محکوم به مجازات شوید. این مجازات‌ها از حبس تعزیری تا پرداخت جریمه نقدی متغیر هستند.

طلاق۲

در واقع زوجه می‌تواند از طریق اثبات صوری بودن نقل و انتقال اموال، تاریخ انتقال و همین‌طور نظرات کارشناسان خط، اثبات کند که همسرش برای فرار از مهریه اموال خود را انتقال داده تا بتواند دادگاه را فریب دهد و این شرایط می‌تواند با مجازات برای مرد همراه باشد.

در واقع تنها راه بدون تبعات برای این که مرد از پرداخت مهریه معاف شود فسخ نکاح و یا بخشش مهریه از سمت زوجه است.

کلام آخر

با توجه به موارد ذکر شده همواره ممکن است که تلاش‌هایی از سوی هر دو طرف بعد از به بن‌بست رسیدن ازدواج صورت بگیرد تا بتوانند از پرداخت حق و حقوق معنوی و مادی طرف مقابل طفره بروند. ممکن است هر یک از طرفین به روش‌های دیگری نیز متوسل شوند تا بتوانند. به همین دلیل در صورتی که می‌خواهید بتوانید از این پروسه به گونه‌ای خارج شوید که نه حق کسی را ضایع کرده باشید و نه به اصلاح سر خودتان کلاه رفته باشد، بهتر است که به یک وکیل با تجربه مراجعه کنید تا شما را در این مسیر راهنمایی کند.

مرتضی حلیمی به عنوان وکیل پایه یک دادگستری و با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت حقوقی بهترین گزینه برای شما است که نه‌تنها بتوانید نزد او از مشاوره درست، تخصصی و حقوقی پیش از ازدواج بهره ببرید و هم این که بعد از ازدواج در صورت تصمیم به جدایی بتوانید به احقاق حقوق خود بپردازید.

مراجعه به وکیل پیش از ازدواج به شما کمک شایان توجهی می‌کند تا بتوانید دانش حقوقی خود را از قوانین جاری در حوزه خانواده افزایش دهید و جلوی ایجاد هرگونه چالش و مشکل در آینده را بگیرید. مرتضی حلیمی با بیش از ۱۰ هزار مشاوره حقوقی تخصصی تضمینی برای شما است تا مطمئن باشید فرایندهای حقوقی مرتبط با شرایط شما به خوبی طی خواهد شد.

نویسنده: رپورتاژ
کدخبر: 330498

ارسال نظر