|
کدخبر: 334738 سهیل مافی

گزارش اختصاصی گسترش نیوز

موشکافی حضور پاویون ایران در نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۴ | ۷۰۰۰ شرکت در دبی چه هدفی را دنبال می کنند؟

همایش معرفی پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه جیتکس-دبی آغاز شد.

اقتصاد موشکافی حضور پاویون ایران در نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۴ | ۷۰۰۰ شرکت در دبی چه هدفی را دنبال می کنند؟

همایش هم اندیشی و معرفی پاویون ایران در چهل و چهارمین نمایشگاه بین المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات جیتکس-دبی برگزار شد.  محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران میزان این همایش است و دکتر میرآبادی، رئیس سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روسای ستادهای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، مدیران ارشد سازمان توسعه تجارت ایران و روسای تشکل های صنفی در همایش مذکور حضور به عمل آوردند.

یکی از اهداف این همایش تبیین جایگاه و نقش نمایشگاه جیتکس در رشد و بالندگی حوزه فناوری و تاثیر آن بر گروه اعزامی ایران است.

نمایشگاه

کیوان نقره کار، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات، به عنوان مجری مراسم در ابتدای همایش نکات و مواردی را در خصوص حضور پاویون ایران در رویداد نمایشگاهی جیتکس ارائه داد.

میرآبادی در ابتدای همایش عنوان کرد:‌ جیتکس یکی از بزرگ ترین حوزه نمایشگاهی محسوب می شود و گستردگی آن در طول این سال ها به وضوح مشاهده شده است. حوزه فناوری دارای مخاطبان فراوانی است که در نهاد خود حمایت حداکثری را به عمل می آوریم. بهره برداری از ظرفیت جیتکس و همکاری با کشورهای صاحب سبک در این حوزه باید در دستور کار قرار گیرد. حوزه فناوری برای تمامی کشورهای دنیا از جذابیت های بالایی برخوردار است.

او ادامه داد: نهایت هماهنگی و همگرایی باید صورت گیرد و این خواسته ما از مجریان رویداد محسوب می شود. هم افزایی در این زمینه حائز اهمیت است و تردیدی در این موضوع وجود ندارد. قراردادها و تفاهمنامه های خوبی در این رویداد در راستای ارتقای سطح کیفی این حوزه در ایران و کمک به فعالان حوزه منعقد خواهد شد.

عکس

حسن زاده در ادامه بیان کرد: پژوهشگاه علمی فناوری ایران به عنوان بازوی دانش محور کشور در خصوص این موضوع عمل می کند. بحث تجارت و انعقاد قراردادهای بازرگانی در این رویداد باید مدنظر باشد. سهم اندک شرکت های ایرانی در رویدادهای این چنینی برای من جای تعجب و تاسف دارد. بخش فروش در سال های اخیر نادیده گرفته شده است و مسئولان باید بستر لازم را برای این منظور فراهم کنند.

وی تاکید کرد: جیتکس فرصتی مغتنم برای تبیین بخش فروش و دستیابی به توفیقات مطلوب در این زمینه است. آموزش و توانمندسازی، مورد مهم دیگری محسوب می شود که در پیوند با این موضوع باید مورد تامل قرار گیرد.

پیامدهای مخرب نبود بازار و فروش

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) فرایند انبارداری را فرایندی هزینه‌بر برای شرکت‌ها دانست و گفت: بیشترین دلیل ورشکستگی شرکت‌ها ناشی از نبود بازار و فروش است، نه به دلیل نبود تکنولوژیکی و عدم توان علمی.

دکتر محمد حسن‌زاده در همایش معرفی پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی جیتکس دبی که صبح امروز در خانه نوآوری ایران در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، افزود: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بازوی علمی حوزه فناوری اطلاعات است و حضور ما در کنار سازمان توسعه تجارت و نمایشگاه بین‌المللی جیتکس به واسطه برگزاری و مدیریت کنفرانس شهر هوشمند این نمایشگاه بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۴ دبی نیز این کنفرانس برگزار می‌شود، ادامه داد: هماهنگی برای حضور مهمانان برای این نشست در حال انجام است.

حسن‌زاده اظهار کرد: آنچه که برآورد می‌شود، این است که شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بیشتر روی تولید و ساخت محصول متمرکز شدند و کمتر درباره فروش و سود خود صحبت می‌کنند؛ از این رو است که ویترین این شرکت‌ها شامل محصولات متنوعی است و هر چه بیشتر باشد. به آن افتخار می‌کنند.

نمایشگاه-جیتکس

استراتژی شرکت‌ها بر تولید استوار شده است

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران یادآور شد: در سیاست‌های کلان کشور نیز سالیان سال است که روی تولید تمرکز شده، ولی بهتر بود که روی فروش تمرکز شود؛ چرا که اگر محصولی، مشتری و فروش داشته باشد، می‌توان برای تولید بیشتر آن برنامه‌ریزی کرد.

وی اضافه کرد: استراتژی شرکت‌ها بر تولید استوار شده، در حالی که زنجیره تامین از تهیه مواد اولیه، تحقیق و توسعه، نوآوری شروع و تا ساخت نمونه اولیه و صنعتی و ورود به بازار ادامه می‌یابد.

حسن‌زاده انبارداری را فرایندی هزینه‌بر برای شرکت‌ها و موجب ورشکستگی آنها دانست و خاطرنشان کرد: بیشترین دلیل ورشکستگی شرکت‌ها ناشی از نبود بازار و فروش است، نه به دلیل نبود تکنولوژیکی و عدم توان علمی.

رئیس پژوهشگاه ایرانداک با تاکید بر اینکه فروش به اندازه تولید ساده نیست و بسیار پیچیده است، ادامه داد: در فرایند فروش مفاهیمی چون خدمات پس از فروش، رقابت با رقبا، بازنمایی محصولات برای خریداران و مذاکره معنا می‌یابد.

وی جیتکس را فرصتی برای نمایش محصولات دانست و گفت: نقص تاریخی ما در فروش محصولات و بازاریابی، مذاکره است. متاسفانه شرکت‌ها برای فروش تنها بازار داخلی را هدف‌گذاری می‌کنند، ولی ماشین‌های چینی که اکنون در ایران مشاهده می‌کنیم در خیابان‌های پکن دیده نمی‌شوند. محصولاتی که در کشورهای مختلف مصرف می‌شود، لزوما وارد بازار شرکت تولیدکننده نمی‌شود.

حسن‌زاده با طرح این سؤال که چرا حضور ایران در نمایشگاه های کشورهای همسایه کمرنگ است، یادآور شد: اگر بخواهیم بازار را توسعه دهیم، باید روی سرمایه‌گذاران خارجی حساب باز کنیم و برای حمایت از شرکت‌ها لازم است تا ۸۰ درصد حمایت‌های ما روی فروش محصولات متمرکز شود.

وی، جیتکس را فرصتی برای توجه بیشتر روی فروش و نمایش محصولات توصیف کرد و گفت: شرکت‌ها با حضور در نمایشگاه‌ها با شیوه‌های مذاکره آشنا می‌شوند، ضمن آنکه به توانمندشدن آنها نیز کمک می‌کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها