|
کدخبر: 322307

تاثیر قیمت آهن بر بازار مسکن و خودرو

در بسیاری از صنایع از محصولات فولادی به‌طور فزاینده‌ای استفاده می‌شود و به همین خاطر باید گفت که قیمت روز آهن این قابلیت را دارد تا تاثیرات زیادی بر روند آن‌ها داشته باشد.

صنعت تاثیر قیمت آهن بر بازار مسکن و خودرو

ساخت‌وساز مسکن و تولید قطعات مختلف خودرو با استفاده از محصولات فولادی متنوعی انجام می‌شود که هرگونه تغییر در کاهش یا افزایش قیمت آن‌ها امکان دارد باعث رشد یا نزول قیمت در این صنایع شود.

بررسی تاثیر قیمت آهن آلات بر بازار مسکن

یکی از مهم‌ترین مصالحی که در ساختمان‌سازی به‌کار می‌رود، انواع محصولات فولادی همچون میلگرد، تیرآهن، پروفیل، لوله و بسیاری موارد دیگر است که باید هنگام بودجه‌بندی مورد توجه قرار گیرد.

فعالان حوزه مسکن همیشه نگاهی به قیمت روز آهن دارند تا براساس نوساناتی که ایجاد می‌شود، هزینه مورد نیاز برای تامین مصالح را تعیین کنند که در نهایت می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی روی قیمت مسکن داشته باشد.

در واقع تاثیر قیمت آهن‌آلات مختلف بر بازار مسکن را می‌توان به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم بررسی کرد که برای دستیابی به دیدگاه مناسب‌تری دراین‌خصوص، در ادامه در مورد آن‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

تاثیر مستقیم قیمت آهن بر بازار مسکن

به‌طور کلی در هر صنعتی با بالارفتن قیمت مواد اولیه، در نهایت محصول نهایی نیز با افزایش قیمت مواجه می‌شود که باید گفت ساختمان‌سازی نیز از این قاعده پیروی می‌کند.

زمانی که فعالان حوزه ساخت‌وساز مبلغ بیشتری را برای خرید مصالح ساختمانی همچون در و پنجره، نبشی، میلگرد، تیرآهن و هر نوع محصول فولادی دیگری صرف می‌کنند در نهایت قیمت مسکن نیز بالاتر می‌رود.

البته دررابطه‌با با اینکه تاثیر مستقیم قیمت آهن‌آلات بر این روند تا چه اندازه است، باید گفت که بستگی به آمارها و ارقامی دارد که با انجام محاسبات به‌دست می‌آید. بنابراین، نباید انتظار داشت که با افزایش 100درصدی قیمت روز آهن، بازار مسکن نیز به همین اندازه رشد داشته باشد.

تاثیر غیرمستقیم قیمت آهن بر بازار مسکن

با توجه به اینکه بررسی قیمت محصولات فولادی به‌عنوان یک عامل مهم و ضروری بر روند بازار مسکن در نظر گرفته می‌شود، نباید از تاثیرات غیرمستقیم آن غافل شوید.

صنایع فولادی به‌عنوان یکی از پایه‌های مهم اقتصادی در کشور به‌شمار می‌رود که هرگونه تغییری دراین‌زمینه امکان دارد بر دیگر مواد ساختمانی نیز تاثیر داشته باشد و باعث کاهش یا افزایش قیمت آن‌ها شود.

در همین راستا باید گفت که در زمان بررسی قیمت روز آهن باید به این نکته نیز توجه کنید که شاید این روند به‌دلایلی برروی قیمت مصالح دیگری همچون آجر، سیمان و گچ نیز تاثیر غیرمستقیم داشته باشد.

در واقع باید گفت که این اتفاق بیشتر به‌دنبال تاثیر روانی حاکم بر بازار به‌وجود می‌آید و همین مسئله نیز عاملی است که به تغییر نرخ بازار مسکن حتی در خانه‌هایی که با آهن‌آلات قدیمی ساخته شده‌اند، منجر می‌شود.

اطلاعاتی درباره استفاده از آهن آلات در خودروسازی

برای اینکه به‌خوبی متوجه شوید که قیمت انواع آهن‌آلات تا چه حد این قابلیت را دارد تا بر هزینه تمام‌شده خودرو تاثیرگذار باشد، باید اطلاعاتی درباره استفاده از این محصولات در بخش‌های مختلف ماشین به‌دست آورید.

آهن-آلات۱

کاربرد لوله های فولادی در خودروسازی

زمانی که درحال بررسی قیمت روز آهن هستید، باید به این نکته توجه داشته باشید که لوله‌های فولادی به‌منظور ساخت بخش‌های خاصی برای اتصال موتور خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درضمن باید بدانید که طراحی سیستم تهویه، خنک‌کننده، اگزوز و بسیاری دیگر از قطعاتی که برای خودروها به‌کار می‌روند، با استفاده از لوله‌های فولادی انجام می‌شود.

استفاده از ورق فولادی در خودروسازی

بدنه، اسکلت اصلی، سقف و بسیاری دیگر از بخش‌های خودرو با استفاده از انواع ورق‌های فولادی ساخته می‌شود و به همین خاطر بررسی قیمت ورق برای فعالان این حوزه اهمیت دارد.

درحال‌حاضر با پیشرفت‌های زیادی که درزمینه ساخت ورق‌های فولادی ایجاد شده، از روق‌های گالوانیزه و آلومینیوم به‌جای نمونه‌های سنگین‌تر برای تولید خودرو استفاده می‌شود.

ورق‌های فولادی دارای نمونه‌های مختلفی هستند که به‌دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی، سایش، فشار و دمای بالا کاربرد زیادی در ساخت قطعات متنوع خودرو دارند.

قیمت آهن آلات چه تاثیری روی بازار خودرو دارد؟

با توجه به اینکه محصولات فولادی کاربرد زیادی در ساخت خودرو دارند، به‌دنبال افزایش قیمت آهن این احتمال نیز وجود دارد که قیمت خودرو افزایش پیدا کند.

به‌طور کلی برای ساخت یک خودروی معمولی چیزی نزدیک به 1 تن و در ماشین‌های شاسی بلند تقریبا 1400 کیلوگرم آهن‌آلات به‌کار می‌رود که این حجم از مواد اوایه مصرفی نشان‌دهنده تاثیر زیاد قیمت روز آهن بر بازار خودرو است.

با توجه به این مسائل باید گفت که بسیاری از صنایعی که بازار هدف محصولات فولادی هستند، به پیش‌بینی قیمت آهن در سال 1403 و تاثیر آن بر روندهای آینده اهمیت زیادی می‌دهند تا بتوانند بودجه‌بندی مناسبی داشته باشند.

راه هایی برای پیش بینی قیمت روز آهن

هر صنعتی براساس برنامه‌ریزی‌های خاص شروع به ساخت و عرضه محصولات مختلف می‌کند که با درنظرگرفتن اهمیت زیاد تامین مواد اولیه، فعالان بازار مسکن و خودرو نیز از روش‌هایی برای پیش‌بینی قیمت آهن استفاده می‌کنند که عبارت‌اند:

  • مدل‌های آماری: معمولا برای بررسی قیمت انواع  آهن‌آلات می‌توان از نمودارهای آماری استفاده کرد که با توجه به الگوهای گذشته و عواملی که روی این روند تاثیر دارند، هزینه این محصولات در آینده را پیش‌بینی می‌کنند.
  • تحلیل تکنیکال: نمودارهایی که نوسانات قیمت روزانه، ماهانه و سالانه محصولات فولادی را نشان می‌دهند با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال بررسی می‌شوند.
  • بررسی اخبار و رویدادها: اخبار و رویدادهایی که درزمینه سیاسی یا اقتصادی به‌وجود می‌آید معمولا تاثیر زیادی بر روند قیمت روز آهن دارند که با شناخت آن‌ها امکان پیش‌بینی قیمت فراهم می‌شود.
  • مدل‌های اقتصادی: از دیگر روش‌هایی که به‌‌طور معمول برای پیش‌بینی نوسانات قیمت آهن‌آلات به‌کار گرفته می‌شود باید به مدل‌های اقتصادی اشاره کرد که براساس عواملی همچون عرضه و تقاضا قابل بررسی است.

باید این را در نظر داشته باشید که استفاده از چندین روش به‌صورت ترکیبی دیدگاه بهتری دررابطه‌با نوسان قیمت محصولات فولادی در اختیار صنایعی همچون ساختمان‌سازی و خودروسازی قرار می‌دهد.

آهن-آلات۲

جمع‌بندی

قیمت روز آهن معمولا برای صنایعی که از این محصول به مقدار زیادی استفاده می‌کنند، به‌عنوان یک معیار مهم در نظر گرفته می‌شود که روی سیاست‌گذاری‌های مالی آن‌ها تاثیرگذار است.

در واقع کاربرد زیاد این محصول برای ساخت مصالح مورد استفاده در ساخت‌وساز و تولید قطعات مختلف خودرو باعث می‌شود تا ایجاد تغییر در قیمت تولیدات فولادی، روی بازار مسکن و خودرو تاثیر داشته باشد که برای دسترسی به نوسانات روزانه می‌توانید از وب‌سایت آهن ملت کمک بگیرید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها