|
کدخبر: 329710

گزارش لحظه به لحظه از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

انتخابات۱۴۰۳ دو مرحله‌ای شد/ رقابت میان پزشکیان و جلیلی

سخنگوی ستاد انتخابات کشور نتایج نهمین مرحله از شمارش آرای انتخابات چهاردهمین دوره‌ ریاست‌جمهوری را اعلام کرد.

سیاست  انتخابات۱۴۰۳ دو مرحله‌ای شد/ رقابت میان پزشکیان و جلیلی

 اخذ رای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت.  کلیه افرادی که تابعیت ایرانی دارند و سن آنها " ۱۸ " سال تمام باشد یعنی " متولدین روز ۸ تیرماه ۱۳۸۵ و قبل از آن" می توانند با ارائه اصل شناسنامه و یا کارت ملی خود در انتخابات مذکور شرکت نمایند.

 محمد تقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات گفت:

۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن هستند

در انتخابات فردا احراز هویت کاملا الکترونیکی است. 

تعرفۀ رای کاغذی است و رای‌دهنده، نامزد مورد نظر خود را در برگه می‌نویسد و در صندوق می‌اندازد. 

شنبه قبل‌ازظهر نتایج انتخابات اعلام می‌شود.

در بیش از ۳۰ نقطه آمریکا شعبه اخذ رأی داریم.

رهبر انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم شرکت کردند

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری «انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران» رأی خود را به صندوق انداختند. مشروح صحبت های ایشان را در این گزارش بخوانید. 

بازتاب حضور چهره ها در رسانه های کشور 

چهره هایی سیاسی و فرهنگی که در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند را در گالری تصویری زیر مشاهده می کنید. 

تصویری از برگه تعرفه رای

برگه-رای

سخنگوی ستاد انتخابات کشور: تصویربرداری از آرا و انتشار آن ممنوع است

حضور عروس و داماد مشهدی در پای صندوق اخذ رای در حرم رضوی

شرایط رای‌گیری از بی‌سوادان اعلام شد

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: به اطلاع آن دسته از هموطنان عزیزی که از نعمت سواد خواندن و نوشتن محرومند و یا به دلیل نقص عضو قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌رساند، برای شرکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری و ثبت رای می‌توانند به همراه شخصی با سواد از افراد خانواده و یا فردی مورد اعتماد، به یکی از شعب اخذ رای مراجعه و پس از انتخاب نامزد مورد نظر با کمک وی نام و نام خانوادگی و شناسه نامزد را در برگ رای بنویسند و سپس آن را شخصاً به صندوق رای بیندازند.

آرای باطله در انتخابات ریاست‌جمهوری

قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مواردی را که آرای مأخوذه به عنوان آرای باطله محسوب می‌شوند، در ماده ۲۵ تا ۲۸ این قانون نام برده است.

آرای باطله

صندوق‌های رأی در ۱۴ ایستگاه‌ متروی تهران

مدیر ارتباطات متروی تهران گفت: صندوق‌های رأی سیار در ایستگاه‌های سعدی، میدان قیام، امام خمینی(ره)، شهدای هفده شهریور، میدان شهدا، فردوسی، دروازه دولت، محمدیه، خیام، دروازه شمیران، حسن‌آباد و بهارستان مستقر شده است. در ۲ ایستگاه کهریزک و گلشهر نیز صندوق رای به‌صورت ثابت مستقر هستند.| فارس

زمان اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری دو ساعت تمدید شد

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کرد: با تشکر از حضور مردم شریف ایران اسلامی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و با توجه به گزارش های دریافتی از شهرستان های سراسر کشور مبنی بر درخواست تمدید مدت زمان اخذ رای و نظر به موافقت وزیر محترم کشور، انتخابات به مدت دوساعت تمدید می شود. بنا به دستور وزیر کشور زمان اخذ رای تا ساعت ۲۰ تمدید شد.

اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت ۲۲ تمدید شد

سخنگوی ستاد انتخابات اعلام کرد:

ضمن تشکر از حضور ملت شریف و همیشه در صحنه ایران اسلامی و تقدیر از کلیه دست اندرکاران برگزاری انتخابات در حوزه های انتخابیه سراسر کشور، با عنایت به تماس های دریافتی مبنی بر درخواست تمدید مجدد مدت زمان اخذ رای، با موافقت وزیر محترم کشور اخذ رای به مدت دو ساعت دیگر یعنی تا ساعت ۲۲/۰۰ (۱۰ شب) در شعب اخذ رای سراسر کشور تمدید می گردد.

توضیحات رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص آخرین وضعیت برگزاری انتخابات

شاهچراغی،  رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: گرمای بیش از حد در برخى مناطق کشور وجود داشت.

حضور چشم‌گیر مردم از حوالى ساعت ١٧:٠٠ را شاهد بودیم

تا الان به سلامت از مردم رای اخذ شده است

بنا به پیشنهاد خود کاندیداها، اخبارى که توسط نامزدها، روسا و سخنگوى ستاد و مسئولین انتخابات کشور اعلام می‌شود، رسمى مى‌باشد

آمار کشورهاى خارجه  ابتدا توسط وزارت خارجه اخذ می‌شود و در اختیار وزارت کشور قرار مى‌گیرد.

افزایش صندوق های سیار به واسطه افزایش مشارکت مردم

همزمان با کاهش دما در شهرهای مختلف و غروب آفتاب شاهد افزایش مشارکت مردم بودیم که بر این اساس تصمیم به افزایش صندوق های سیار گرفته شد. در شعب مسجد لرزاده، مسجد النبی نارمک و ... صندوق های سیار اضافه شده است. به علت ازدحام جمعیت در مسجد حضرت ابوالفضل مرزداران از اتوبوس سیار رأی گیری استفاده میشود. 

اتوبوسسخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: با توجه به استقبال مردم از انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور زمان اخذ رای در تمام شعب تا ساعت ۲۴ تمدید می‌شود.

پیش از ۲۰۰ خبرنگار رسانه‌های داخلی و خارجی، از جمله خبرنگاران رسانه‌های آمریکا، چین، روسیه، آلمان، اسپانیا، انگلیس، افغانستان، اتریش، ترکیه، کویت، هلند، امارات، ایتالیا، عراق، یمن، ژاپن، فرانسه، فیلیپین، لبنان، قطر، عمان، استرالیا، سوئد، دانمارک، هند، کره‌جنوبی و ... این برنامه را پوشش خواهند داد.

پایان فرآیند اخذ رای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

بر اساس اعلام سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور از این ساعت به بعد تنها از کسانی که در محل اخذ رای حضور دارند رای گیری صورت می گیرد. تا لحظاتی دیگر و در سراسر کشور شمارش آرا به صورت رسمی آغاز می‌شود و طبق برنامه قرار است تا قبل از ظهر شنبه نتایج اعلام شود. 

حمله اشرار به خودروی صندوق رای 

ستاد انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: سرباز وظیفه انتظامی «فرهاد جلیل» و گروهبان یکم مرزبانی «ابراهیم مرمزی» بامداد امروز در پی حمله اشرار مسلح به خودروی حامل صندوق اخذ رای در منطقه جکیگور این استان به شهادت رسیدند.

افراد مسلح ناجوانمردانه جهت ربودن صندوق آرای منطقه جکیگور به خودروی عوامل اجرایی و انتظامی صندوق أخذ رای از چند جهت تیراندازی کردند.

با رشادت ماموران انتظامی محافظ، صندوق ارای مردم حفاظت ولی تعداد ۵ نفر از عوامل اجرایی و انتظامی مجروح و به مرکز درمانی منتقل که متاسفانه ۲ نفر به نام سرباز وظیفه انتظامی فرهاد جلیل و گروهبانیکم مرزبانی ابراهیم مرمزی به شهادت رسیدند.

آخرین نتایج رسمی از شمارش آرای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

 

محسن اسلامی صبح شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ اظهار کرد:  ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه شمارش شده است که شامل ۴۸۲ شهرستان می‌شود.

وی افزود: ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵رای شمارش شده است و ترتیب آرا به شرح زیر است:

* مسعود پزشکیان:  ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رای

* سعید جلیلی: ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸رای

* محمدباقر قالیباف: ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰رای

* مصطفی پورمحمدی: ۲۰۶ هزار و ۳۹۷رای

وی با بیان این‌که « وزارت کشور نتایج آرای شمارش شده را به شورای نگهبان ارسال کرد» گفت: تایید صحت انتخابات به عهده شورای نگهبان است. بر اساس قانون و موارد قانون انتخابات ریاست جمهوری هیچ کدام از نامزدها نتوانستد اکثریت مطلق آرا را به دست آورند.

وی افزود: بدین ترتیب نفر اول و دوم به عنوان دارنده برترین آرای این دوره به شورای نگهبان معرفی می‌شوند و جمعه هفته آینده زمان برگزاری مرحله دوم خواهد بود. البته بعد از تایید شورای نگهبان.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم‌چنین گفت: از همه افراد و سازمان‌هایی که امنیت انتخابات را تامین کردند، تشکر می‌کنم.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها