|
کدخبر: 332609

راهکاری برای علاقه دانش آموزان به درس و کتاب | فرهنگیان به این توصیه گوش دهند

کارشناسان حوزه کود با اشاره به اینکه ارزیابی دانش آموزان بخش بزرگی از چرخه آموزش است گفت:دغدغه باید میزان رشد دانش آموز باشد نه میزان نمره کسب شده توسط دانش آموز دانش‌آموزان در مدارس نمی‌توانند بدون اجازه معلم، مدیر و وزیر آموزش و پرورش فکر کنند و فقط باید نمره خوب بگیرند.

اقتصاد راهکاری برای علاقه دانش آموزان به درس و کتاب | فرهنگیان به این توصیه گوش دهند

حجت‌الاسلام احمدرضا اعلایی، کارشناس حوزه کودک و نوجوان، در مورد تسلط نمره‌محوری در مدارس کشور و حذف دانش‌آموزان ضعیف از فرآیند آموزشی گفت: برای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، موضوعات مختلفی باید مورد توجه قرار گیرد که یکی از آن‌ها کاهش اهمیت نمره‌هاست. برخی ممکن است بر این باور باشند که اصلاح وضعیت کنونی و کاهش نمره‌محوری تنها وظیفه وزیر و معاونان اوست، اما ما شاهد هستیم که برای ایجاد تغییرات در آموزش و پرورش، سال‌ها زمان صرف شده و سند تحول بنیادین نیز تدوین و در حال حاضر در حال اجراست، اما متأسفانه هیچ تغییر مثبتی مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: مجموعه‌های مردمی فعال در عرصه آموزش الگوهایی را طراحی کرده‌اند و می‌توان از حلقه‌های میانی که شامل گروه‌های مردمی، نهادها و رسانه‌های دغدغه‌مند هستند و برای اصلاح سیستم آموزشی حاکم بر مدارس کشور تلاش می‌کنند، استفاده کرد.

این کارشناس حوزه کودک و نوجوان با اشاره به اینکه تحول نیازمند ایده‌های مختلف در حوزه‌هایی همچون تربیت معلم، اداره مدرسه، قانون‌گذاری و ... است، گفت: آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند این تحولات را ایجاد کند و نخبگانی در میان گروه‌های مردمی و رسانه‌ای وجود دارد که می توان از نگاه آنها برای سرعت بخشیدن به تحول در آموزش و پرورش استفاده کرد.

وی متذکر شد: ارزیابی بخشی از چرخه آموزش است اما دغدغه باید میزان رشد دانش‌آموز باشد نه نمره او به عنوان مثال ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی با موفقیت همراه نشد چون معلمان همچنان به دنبال ارائه کارنامه به دانش‌آموزان هستند و میزان رشد دانش‌آموزان اصلاً به عنوان دغدغه برای مسئولان آموزش و پرورش مطرح نیست.

این کارشناس حوزه کودک و نوجوان ادامه داد: هم‌اکنون دانش‌آموزان در مدارس نمی‌توانند بدون اجازه و سلیقه معلم، مدیر و وزیر آموزش و پرورش فکر کنند و عمل کنند و فقط باید نمره خوب بگیرند.

مدارس که متولی آموزش بچه ها هستند باید در زیرساخت ها و بنیان های فکری خود تجدید نظر کنند و آموزش و پرورش را دچار تحولی عمیق و پویا کنند به طوری که اثر این فعالیت مثبت  هر چه زودتر دیده شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها