|
کدخبر: 330086 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس سیاسی؛

پزشکیان به تصویر ایده آل از یک رئیس جمهور نزدیک تر بود | جلیلی چند اشتباه تاکتیکی داشت

در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، ۲ کاندید نهایی، صحبت های بسیاری کرده و تقریبا مواضع خود را در برابر موضوعات نشان دادند.

سیاست پزشکیان به تصویر ایده آل از یک رئیس جمهور نزدیک تر بود | جلیلی چند اشتباه تاکتیکی داشت

بعد از اتمام دور دوم مناظرات تلویزیونی و صحبت هایی که ۲ کاندید نهایی انجام دادند، تحلیلگران و کارشناسان بسیاری درباره اظهارات آقایان پزشکیان و جلیلی تحلیل هایی را مطرح کرده اند. در آستانه دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با رحمان قهرمانپور، کارشناس سیاسی و بین الملل داشت. در ادامه همراه ما باشید. 

حضور کارشناسان در مناظره، غیر متعارف بود

رحمان قهرمانپور، کارشناس سیاسی و بین الملل، در ارتباط با صحبت های ۲ کاندید نهایی انتخابات ریاست جمهوری به خبرنگار گسترش نیوز گفت: اصولا مناظره هایی که به صورت ۲ نفره برگزار می شود، جذابیت بسیار بالایی دارند و مواضع نامزدها به صورت شفاف بیان می شود. اشکال های بسیار زیادی در دور اول مناظرات وجود داشت. ۶ نامزد در این مناظرات صحبت می کردند و این موضوع، کار را برای مخاطب بسیار پیچیده می کرد. نکته دوم حضور کارشناسان در مناظرات بود و این موضوع در تمام دنیا نامتعارف و مانع بزرگی برای داغ شدن بحث است.

قهرمان پور ادامه داد: در مناظرات دور دوم، با تجربه ای که صدا و سیما پیدا کرد، سعی کرد تا مناظرات به صورت مستقیم و بدون حاشیه و بدون ورود به فرعیات برگزار شود. همین موضوع سبب شد تا بحث میان نامزدها داغ شود و هرچه زمان بیشتری سپری می شد، جذابیت مناظره افزایش پیدا می کرد. در نتیجه این اقدام می تواند کار را برای رای دهنده راحت کند. رای دهنده متوجه شد که در موضوعاتی مانند FATF، برجام و موضوعی مانند فیلترینگ، مواضع هر ۲ کاندید به چه صورتی است. در دور اول، مواضع هیچکدام از نماینده ها شفاف نبود و طبیعی است که در جمع ۶ نفره، نمی توان به درستی مواضع روشنی گرفت.

رحمان قهرمانپور

وی افزود: آقای پزشکیان در انتقال پیام بسیار موفق عمل کرد؛ اما زبان گفتار آقای جلیلی، عامیانه نیست و بسیار پیچیده است و کارشناس محور صحبت می کند. فهم چنین زبان گفتاری، برای مردمی که در رای دادن مردد هستند دشوار است و زمان بسیاری خواهد برد. آقای پزشکیان توانست با مثال های ساده ای که مطرح کرد، پایگاه رای خود را در میان مردم عادی یا آرای مردد حفظ کند. مثال هایی مانند تحریم و یا اینکه ایران نمی تواند در قفس بماند، از جمله موضوعاتی بود که به انتقال مفهوم کمک کرد. آقای جلیلی، نتوانست آن چیزی را که در ذهن دارد برای رای دهنده مردد توضیح دهد و بنابراین در سبد اصلی رای خود که رای دهنده اصولگرای ایدئولوژیک است ماند.

این کارشناس سیاسی و روابط بین الملل در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: باید اشاره کرد که آقای جلیلی، چند اشتباه تکنیکی هم داشت. اولین نکته، موضوع تخریبی بود که او را طالبان خطاب کرده بودند. زمانی که یک تخریب علیه یک نامزد در یک فضای محدود و با مخاطب محدود صورت می گیرد، هیچ وقت نباید چنین موضوعی در برنامه ای که میلیون ها بیننده دارد مطرح شود. چون مخاطب کنجکاو شده و به دنبال موضوع می رود و درنهایت به ضرر نامزد تمام می شود. اشتباه دیگر آقای جلیلی این بود که نتوانست از موضع خود دفاع و تصویر یک رئیس جمهور را بازتولید کند و همچنان در تصویر یک کارشناس ماند و هر سوالی که آقای پزشکیان مطرح می کرد، به کارشناس ارجاع می داد. رئیس جمهور در ذهن مردم کارشناس نیست و باید یک سیاستمدار باشد و اقتدار خود را حفظ کند.

مناظره

قهرمان پور گفت: این آیتم ها را اگر درنظر بگیریم، آقای پزشکیان فاصله خوب و بسیار بالایی با آقای جلیلی دارد. آقای جلیلی عنصر کاریزما و اقتدار را که یک مولفه مهم در رئیس جمهور است را نتوانست بازی کند. زبان بدن آقای جلیلی نشان داد که استرس دارد و تحت فشار است. در نتیجه، تصویری که آقای پزشکیان درست کرد، به تصویر ایده آل از یک رئیس جمهور در بین رای دهندگان مردد نزدیک تر بود. باید اشاره کرد که آقای پزشکیان از این نظرات موفق تر بود و توانست تمایز بالایی را نسبت به جلیلی ایجاد کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت رای آوردن آقای پزشکیان، باید شاهد دولت سوم روحانی باشیم یا خیر گفت: تجربه نشان داده است که در هر دولت، کابینه تغییر کرده و مشابه نبوده است. کابینه روحانی از نظر سنی بالا است و بعید می دانم که کابینه آقای روحانی در دولت آقای پزشکیان تکرار شود. طبیعاتا آقای پزشکیان با وجود انتقاد هایی که در این مدت به او وارد شده است، بعید می دانم که بخواهد از افراد کابینه حسن روحانی استفاده کند.

این کارشناس سیاسی و بین الملل در پایان گفت: ایشان وزیر آقای خاتمی بوده و اگر قرار باشد از کابینه ای استفاده کند، ترجیح می دهد که از بدنه اصلاحات استفاده کند تا آنکه بخواهد از اعتدال استفاده کند. اما کابینه همواره ترکیبی از تمام جناح ها بوده و هیچ زمان یک دست نبوده است. معمولا کابینه ها ترکیبی از تمام جناح ها هستند و آقای پزشکیان با توجه به شعاری که داده، احتمال می رود که از افراد معتدل و اصولگرا در کابینه استفاده کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها